Om de organisatie toekomstbestendig te laten zijn en blijven voeren we de uitkomsten van een integraal verkennend onderzoek uit. Hieruit blijkt wat nodig is gelet op de veelheid van ontwikkelingen om ons heen.

Uitvoeringsfase 1 (keuze directiemodel) van het verkennend organisatie onderzoek hebben we in 2021 afgerond. Fase 2 (nieuwe organisatievisie) hebben we opgestart en ronden we in het eerste kwartaal 2022 af.  Verder lastten we een tussenfase in voor verdieping van een aantal zaken en  investering in het bestuurlijk-ambtelijk samenspel.  In een aantal RIB's rond de organisatie ontwikkeling hebben we de raad hierover tussentijds geïnformeerd.  De uitvoering van fase 3  (specifieke items rond  onder andere inrichting afdelingen en spam of control) schoven we om die reden door naar 2022.  Het item projectmatig werken gaven we specifieke aandacht aan de hand van een aanvullend traject met Twijnstra en Gudde dat we in de eerste helft van 2022 afronden.