Wij zorgen voor het duurzaam beheren van de gemeentelijke infrastructuur zoals wegen, bruggen en parkeervoorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. De verschillende belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven maar ook duurzaamheidsaspecten dienen daarbij in evenwicht te zijn. Dat doen wij tegen kosten die beheersbaar zijn.
Het beleidsterrein verkeer, vervoer en waterstaat kent een aantal thema’s. De belangrijkste thema’s zijn wegbeheer en wegreconstructies, gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) en verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer. Deze thema’s helpen om gevoel te krijgen bij de belangrijkste onderwerpen binnen het hele beleidsterrein maar kunnen natuurlijk niet los van elkaar worden gezien. Op het niveau van uitvoering integreren we waar mogelijk de thema’s tot een integraal product.
Wegbeheer en wegreconstructies
Het in stand houden van het gemeentelijk wegennet is één van de gemeentelijke kerntaken. Deze zorg is breder dan alleen de zorg voor de verharding zelf maar gaat ook over het onderhoud aan wegmeubilair, kunstwerken als bruggen, duikers en trappen, openbare verlichting en het bestrijden van incidenten en gladheidsbestrijding. Wat we doen, hoe we dat doen en hoeveel dat kost leggen we vast in diverse plannen; onder andere in beheerplannen. In de paragraaf kapitaalgoederen zijn deze beheerplannen nader toegelicht.
De beheerplannen vertalen we in een uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is een integraal programma waarin we werkzaamheden aan het riool, kabels en leidingen, wegen en groen zoveel mogelijk combineren. Het uitvoeringsprogramma kijkt nu twee jaar vooruit, om de integraliteit vooral met kabels en leidingen verder te verbeteren is een langere periode van 4 jaar wenselijk.
Grote onderhoudsklussen die we in 2021 gaan oppakken zijn de Zeeheldenbuurt in Koudekerke, de omgeving Roompotstraat in Zoutelande en de Kapellestraat in Veere. Daarnaast zijn er vele tientallen kleinere klussen.
Naast onderhoud komt het voor dat de inrichting van een weg niet meer voldoet door veranderende behoeften van inwoners en/of ondernemers. Om die reden gaan we onder andere de Fort den Haakweg in Vrouwenpolder, de Duinweg en gedeelte Langedam in Zoutelande en het Dorpsplein in Koudekerke op de schop nemen.
Gladheidsbestrijding doen we in samenwerking met bijna alle wegbeheerders in Zeeland. Het gezamenlijke beleidsplan, de samenwerkingsovereenkomst en de contracten lopen in 2021 af. In 2021 stelt de gemeente het nieuwe beleidsplan en de samenwerkingsovereenkomst vast.
De gevolgen van klimaatverandering zijn steeds meer zichtbaar en dit heeft ook effect op het onderhoud van wegen. Het water en rioolstelsel passen we aan op de gevolgen van de veranderingen en er valt dan niet aan te ontkomen dat de weg "open" moet en opnieuw bestraat. Veere vergrijst en steeds meer ouderen blijven ook op latere leeftijd actief. Bij het onderhoud en de inrichting van wegen houden we hier rekening mee. Ook het wegareaal “vergrijst” en de prognose is dat we de komende jaren meer moeten doen om onze wegen op niveau te houden.
Omdat we deze vraagstukken steeds meer in samenhang moet bekijken om ze op te kunnen lossen maken we in 2021 een Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR). De visie is een uitwerking en verdieping van de Omgevingsvisie en gaat de basis vormen voor de nieuwe beheerplannen. We onderzoeken de mogelijkheid om de beheerplannen (ook van groen en riolering) samen te bundelen tot een integraal beheerplan.
Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) en verkeersveiligheid
Verkeer, vervoer en verkeersveiligheid houdt niet op bij het bord bebouwde kom maar reikt verder. Samenhangend beleid met andere overheden is onontbeerlijk voor een goed verkeer en vervoer beleid. In de afgelopen jaren zijn door de overheden op Walcheren in nauwe samenwerking diverse plannen gemaakt en vastgesteld voor verkeer en vervoer. Het GVVP beschrijft de gemeentelijke inzet aan deze plannen.
De belangrijkste ontwikkeling is een andere hoofdroute structuur op Walcheren. Dit houdt onder andere in het opwaarderen van de hoofdroute Serooskerke, Grijpskerke, Aagtekerke richting Domburg en het afwaarderen van de route Serooskerke, Oostkapelle, Domburg. Daarnaast zijn er nog tal van andere grotere en kleinere veranderingen. De gemeentelijke inzet is het uitvoeren van de maatregelen binnen de bebouwde kom.
De concrete acties zijn opgenomen in het uitvoeringsplan GVVP. In de begroting is de uitvoeringsplanning aangepast. Een aantal werkzaamheden zijn uitgesteld, andere naar voren gehaald. Zo gaan we al in 2021 aan de slag met het verbeteren van de verkeersveiligheid in Grijpskerke. Daarnaast zetten we in op extra capaciteit voor het oplossen van kleine knelpunten.
Parkeren
De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen en heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. In oktober is het nieuwe parkeerbeleidsplan vastgesteld. Het parkeerbeleid is primair bedoeld om de leefbaarheid in kernen te verbeteren. Secundair willen we de toeristische beleving van parkeerterreinen verbeteren. Om dit allemaal mogelijk te maken breiden we onder andere het betaald parkeren uit.
Uit het parkeerbeleidsplan volgen een groot aantal acties die de komende jaren worden uitgevoerd. Een aantal besluiten neemt u in 2020, zoals het vaststellen van de parkeerverordeningen en de nota parkeernormen. In 2021 stelt de gemeente de uitvoeringsplannen parkeren vast. We gaan de uitvoering van de maatregelen combineren met de invoering van technologische innovaties als parkeerapps ’s en scanvoertuigen.
Openbaar vervoer
We zetten in op verbeteren van het openbaar vervoer: kernpunten daarbij zijn goede aansluitingen van het openbaar vervoer op andere “modaliteiten”. Daarmee bedoelen we de verschillende manieren van verplaatsen als bus, trein, auto, fiets, buurtbus, haltetaxi etc. Bijvoorbeeld goede aansluitingen van de bus op de trein en de buurtbus of haltetaxi op de bus. In het kader van leefbaarheid trachten we daarnaast zo mogelijk de overlast van grote autobussen in dorps- en stadscentra te verminderen.
Het openbaar vervoer in Zeeland dus ook in de gemeente Veere is primair de verantwoordelijkheid van de Provincie. De Provincie besteedt het openbaar vervoer één keer in de 10 jaar aan in een zogenaamde concessie. De huidige concessie verloopt in 2024. De Provincie is bezig met voorbereidingen op de nieuwe concessie en voert met de gemeenten diverse pilots uit voor andere vormen van en oplossingen voor Openbaar Vervoer.
De inzet van het college is actieve inbreng voor de nieuwe concessie en deelname aan de pilots. In 2021 willen we een oplossing realiseren voor de overlast van bussen in Serooskerke. Ook bekijken we of het interessant is voor Veere om te gaan werken met mobiliteitshubs.