De Vlissingse stranden worden via aanbesteding (10 jaar) al enige jaren door onze SSV uitgevoerd. Daarmee beheert en onderhoudt de stichting alle Walcherse stranden. Sluitstuk is om het beheer van de duingebieden gezamenlijk op te pakken. Het leidt tot gelijkheid, kwaliteit op niveau en kosten-efficiency. De samenwerking met de gemeente Vlissingen en het waterschap Scheldestromen leidt tot een groter werkgebied voor de SSV die de uitvoering voor haar rekening neemt.

R

Eind 2016 maakten we bestuurlijke afspraken over de samenwerking strandbeheer Walcheren. Doel van deze samenwerking was de Walcherse stranden en het kustgebied efficiënt en uniform te onderhouden, te beheren en exploiteren om te komen tot een kwaliteitsslag voor de inwoner, de recreant, de toerist en de ondernemers. Bijkomende doelstelling was doelmatig omgaan met beschikbare budgetten.

Als pilot heeft de stichting strandexploitatie Veere (SSV) in 2017 de Vlissingse stranden beheerd en onderhouden. Deze proef was geslaagd en alle partijen waren tevreden. In 2018 heeft SSV op de Vlissingse stranden geen werkzaamheden verricht. Wel in 2019 (zie hieronder).  Ook zijn vorderingen gemaakt met het sluiten van een overeenkomst voor stranddelen met het waterschap Scheldestromen en een nieuwe overeenkomst met het waterschap voor de huur van de kustparkeerterreinen.

In 2021 is deze doelstelling niet afgerond. Wel is een deel van de onderliggende voorwaarde (het langjarig in huur nemen van de kustparkeerterreinen van waterschap Scheldestromen) gedeeltelijk gerealiseerd. Voor de stranden kwam in 2020 een overeenkomst met het waterschap tot stand. In maart 2021 werd een langjarige huurovereenkomst voor de kustparkeerterreinen ondertekend. Voor de terreinen  De Bucksweg (Zuiderduin) en Westhove sluiten we begin 2022 een langjarige overeenkomst af. In 2022 verwachten we dit project op te starten, mits deze wens/behoefte ook bij onze partners aanwezig is. Dat gaan we na.