Eind 2020 verschijnt een update van de VNG modelverordening voor onderwijshuisvesting. In de nieuwe modelverordening is een aantal wetswijzigingen verwerkt. Ook worden de nieuwe normbedragen voor onderwijshuisvesting gepubliceerd. Daarin staan de effecten van de wijzigingen van het bouwbesluit, die per 1-1-2021 in werking treedt.

We volgen grotendeels de modelverordening. Ons streven is om bij nieuwbouw de scholen royaler te bouwen dan de huidige VNG normen. We verwerken dit in de nieuwe verordening en/of de nieuwe normbedragen. De nieuwe verordening leggen wij half 2021 ter vaststelling aan de gemeenteraad voor.

Er zijn een aantal wetswijzigingen doorgevoerd in de modelverordening van de VNG. Wij volgden deze modelverordening en legden op basis hiervan een nieuwe Verordening aan u voor. U stelde de verordening op 30 september 2021 vast. Verder troffen we voorbereidingen voor een  kwaliteitskader om het uitgangspunt om scholen royaler te bouwen dan de VNG normen (Hoofdlijnenprogramma 2020 – 2022) vast te kunnen leggen in 2022.