In de Transitievisie Warmte bepalen we wanneer we welke wijk aardgasvrij maken en wanneer we een wijk voor 2030 aardgasvrij maken, bepalen we al de vervangende techniek (voor warmte). Dit is de belangrijkste taak vanuit het Klimaatakkoord. De visie en uitvoeringsplan zijn eind 2021 klaar. Voor het opstellen is in 2020 door het college een plan van aanpak opgesteld en bij het proces worden we ondersteund door een extern adviesbureau.

Begin 2021 zijn we gestart met het lokale traject voor het opstellen van de Transitie Visie Warmte voor de gemeente Veere. Er is een lokale projectgroep opgericht met interne en externe partijen. Op 26 mei is er een informatiebijeenkomst geweest voor u als raad, waar we u hebben bijgepraat over de voortgang en de eerste conclusies. Vervolgens is er op 1 juli een bewonersbijeenkomst gehouden.

Met de input van bovenstaande stelden we de definitieve visie op en is deze door u tijdens de raadsvergadering van 16-12-2021 vastgesteld. De uitgangspunten voor de komende jaren zijn het verbeteren van de kwaliteit van de woningen door te isoleren en het stoppen met het gebruik van niet essentieel gas door het overgaan naar inductie koken en het overgaan naar hybride warmtepompen.