Paragraaf verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Inleiding 
Een verbonden partij is een derde rechtspersoon, waarbij de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang verstaan we: een zetel in een bestuur van een verbonden partij of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang bedoelen we dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld; die zijn ze kwijt in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Het aangaan van banden met (verbonden) partijen komt altijd voort uit het publieke belang. Verbindingen met een verbonden partij kan een manier zijn om een bepaalde publieke taak uit te voeren. De andere 2 manieren zijn om de taak binnen de eigen organisatie uit te voeren of bij een derde partij te beleggen op basis van een privaatrechtelijke overeenkomst. Verbonden partijen kunnen verschillende juridische vormen hebben, bijvoorbeeld een gemeenschappelijke regeling, vennoot of stichting.

Grip 
Om grip te hebben op verbonden partijen is het belangrijk dat er een goede governance structuur is. Governance betekent het scheppen van waarborgen voor de realisatie van doelstellingen. Het betreft de samenhang tussen de processen sturen, beheersen, verantwoorden en toezicht houden. 
Daarnaast zijn heldere kaders en afspraken nodig waarop gestuurd en waarover verantwoord kan worden. 
Een gevolg van samenwerken met verbonden partijen is dat de gemeente een (deel) van de zelfstandigheid verliest. Er zijn meerdere deelnemers met belangen. Het vereist lobbywerk om de belangen van de gemeente Veere op de kaart te zetten. Deze rol is bij de bestuurders en raadsleden belegd.  

Gemeenschappelijk regelingen
De gemeente Veere participeert in diverse verbonden partijen. In de meeste gevallen is dit via een samenwerking op basis van de Wet gemeenschappelijke regeling. Binnen de gemeente Veere vertegenwoordigen de  collegeleden de gemeente in de besturen van gemeenschappelijke regelingen. Vertegenwoordiging in gemeenschappelijke regelingen is aangemerkt als een taak van bestuur en uitvoering, dus behorend tot de bevoegdheden van het college. 

De gemeenteraad heeft een kaderstellende en toezichthoudende rol. Daarom is het van belang dat de gemeenteraad inzicht heeft in de doelstellingen die een verbonden partij namens de gemeente Veere realiseert en welke risico’s hierbij horen. In deze paragraaf geven wij per verbonden partij een toegelicht hierop.  

Zeeuws kader gemeenschappelijke regelingen
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 28 januari 2016 de nota “Aanpak voor een goede samenwerking tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen” van de Verenging van Zeeuwse Gemeenten (VZG) vastgesteld. Dit rapport heeft tot doel om de onderlinge samenwerking tussen opdrachtgever (gemeente) en opdrachtnemer (gemeenschappelijke regeling) te verbeteren. Eind 2018 is het rapport “Afspraken over samenwerken met Gemeenschappelijke Regelingen in Zeeland” verschenen. Dit is een actualisatie van het rapport van 2015. Waar eerder werd gesproken over adviezen zijn nu afspraken opgenomen. Na een evaluatie van de afspraken is het rapport in 2024 wederom geactualiseerd. De afspraken uit dit rapport hanteren wij als criteria die gelden als beleidskader voor het samenwerken via gemeenschappelijke regelingen. 

Indeling
We verdelen de verbonden partijen als volgt onder in drie categorieën:
Gemeenschappelijke regelingen (nummer 1 t/m 7)
Stichtingen en verenigingen (-)
Overige verbonden partijen (nummer 8 t/m 13)

1. Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

Terug naar navigatie - 1. Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

 

Vestigingsplaats Terneuzen
Doel De vennootschap heeft ten doel het verrichten van alle handelingen op het gebied van het voorzien in behoeften van algemeen belang, met in het bijzonder de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen en voorts het verrichten van al hetgeen met het bovenstaande in de ruimste zin verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen.
Bestuurlijk belang Eén lid en een plaatsvervanger, door en uit de raad (inclusief de voorzitter) gekozen.
Financieel belang Jaarlijkse verplichting naar rato van aangeboden afval en voor de garantieverplichting naar rato van het aantal inwoners.
Raadsprogramma Volksgezondheid en milieu
Begroting 2025 (bijdrage)
Het O.L.A.Z. berekent de verwerkingskosten van het afval die door de verwerker in rekening worden gebracht, rechtstreeks door aan de deelnemende gemeenten. Het voorschottarief voor brandbaar afval (inclusief afvalstoffenbelasting bedraagt  € 138,50 per ton. Voor het GFT bedragen de verwerkingskosten € 75 per ton. De voorschotbijdrage voor de milieustraat bedraagt € 25,45 per inwoner. 
Ontwikkelingen In 2025 is er op alle milieustraten toegangscontrole. Daarnaast worden op diverse locaties regionaal ambachtscentra ingericht. Het doel van deze acties is om meer afval opnieuw te gebruiken en daarmee te voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof).
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)

Er is landelijke discussie met Verpact over contract voorwaarden voor het inzamelen en aanleveren van PMD (Plastic, Metaal en Drankkartons) afval aan de verwerker. Dit kan leiden tot hogere kosten voor de verwerking van PMD. 

 

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
€ 638.024 € 638.024 € 13.907.835 € 13.907.835 €0

2. Orionis Walcheren

Terug naar navigatie - 2. Orionis Walcheren

Vestigingsplaats Vlissingen
Doel

De primaire taak van Orionis Walcheren is de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelingen. Orionis Walcheren begeleidt mensen, met een afstand tot de arbeidsmarkt, naar zo regulier mogelijk (betaald) werk. Als (betaald) werk nog niet mogelijk is, wordt er ingezet op participatie, zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Daar waar nodig wordt (tijdelijk) inkomenssteun en/of schuldhulpdienstverlening geboden.

Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Middelburg, Veere en Vlissingen.
Bestuurlijk belang Het dagelijks bestuur bestaat uit de wethouders met Sociale Zaken in hun portefeuille van de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen. Het algemeen bestuur bestaat uit de leden van het dagelijks bestuur aangevuld met één lid van het college van B&W uit elke gemeente. De gemeente met het grootste financiële belang binnen de regeling heeft een extra lid.
Financieel belang De Gemeente Veere betaalt een bijdrage in de uitvoeringskosten. De verdeling van deze kosten vindt plaats op basis van de verdeelsleutel ontvangen rijksvergoedingen. Tevens wordt er een extra bijdrage betaald voor de uitkeringslasten voor dat deel van de lasten wat de Rijksvergoeding te boven gaat. Ook deze bijdrage wordt toegedeeld op basis van de ontvangen Rijksvergoedingen.
Raadsprogramma Sociaal Domein
Begroting 2025 (bijdrage) € 1.666.634
Ontwikkelingen

Streven is om per 1 januari 2025 de hernieuwde gemeenschappelijke regeling in werking te laten treden. Daarnaast anticipeert Orionis zoveel mogelijk op maatschappelijke en (landelijke) politieke ontwikkelingen. Bijvoorbeeld door het opstellen van plannen waarmee het werkleerbedrijf op een efficiënte manier zijn   vangnetfunctie kan blijven vervullen. 

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)

De samenwerking tussen de drie gemeenten en Orionis verloopt over het algemeen goed. Tegelijkertijd is het een onderwerp van blijvende aandacht. Gemeenten hebben immers hun eigen prioriteiten en financieel uitgangspunt.

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
€ 114.000 € 54.000 € 25.317.188 €24.862.289 € 0

3. De Zeeuwse Muziekschool

Terug naar navigatie - 3. De Zeeuwse Muziekschool

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Deze regeling heeft tot doel een vorm van bestuurlijke en organisatorische samenwerking, waarbinnen het geven van instrumentaal en vocaal muziekonderwijs en de muzikale vorming in de ruimste zin van leerlingen woonachtig in de deelnemende gemeenten wordt uitgeoefend.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van 10 Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Eén bestuurslid en een plaatsvervanger gekozen door en uit het college van B&W.
Financieel belang Inwoners gerelateerde bijdrage in de jaarlijkse vaste kosten; docenturen in Veere gerelateerde bijdrage in de niet toerekenbare kosten (overhead); de variabele kosten zijn afhankelijk van door de gemeente gekozen programma.
Raadsprogramma Sport, cultuur en recreatie
Begroting 2025 (bijdrage) € 204.293 (de begroting 2025 van de muziekschool is echter nog niet vastgesteld)
Ontwikkelingen Muziekschool Zeeland blijkt al een aantal jaar financieel niet in control te zijn. Sinds 2022 worden de bijdragen verhoogd (hoger dan de VZG-norm). Verklaringen hiervoor worden onvolledig en te laat ingediend. Het AB heeft nu de begroting 2025 nog niet vastgesteld. Inhoudelijk is het AB wel akkoord, procedureel nog niet. Hierover moet de begeleidingscommissie nog een positief advies geven.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

4. Het Zeeuws Archief

Terug naar navigatie - 4. Het Zeeuws Archief

 

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Behartiging belangen van de minister en de gemeenten op het archiefgebied.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Veere en Middelburg en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Bestuurlijk belang Portefeuillehouder Archiefzaken en een plaatsvervanger gekozen door en uit het college van burgemeester en wethouders.
Financieel belang Vaste jaarlijkse bijdrage.
Raadsprogramma Sport, cultuur en recreatie / Overhead
Begroting 2025 (bijdrage)

€ 159.465 GR bijdrage

€ 42.400 E-depot

€ 44.395 Stadhuiscollectie

€ 246.260  totaal

Ontwikkelingen

•    Bestemmingsreserves worden ingezet aan de hand van een strategische investeringsagenda. 

•    Er komen meer GR partners bij in de toekomst (vanaf 1-1-2026)
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2024
€ 1.868.328 € 798.590 € 570.530 € 500.000 € 0

5. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Terug naar navigatie - 5. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Vestigingsplaats Goes
Doel Uitvoering geven aan het bewaken, beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid voor alle deelnemende Zeeuwse gemeenten zoals in de Wet publieke gezondheid staat beschreven. Naast deze taken worden op basis van afspraken in de gemeenschappelijke regeling ook taken uitgevoerd voor de individuele gemeenten die hier opdracht voor hebben gegeven. De GGD Zeeland heeft in ieder geval tot taak de gemeenten te adviseren over de bevordering, totstandkoming en de continuïteit van de samenhang binnen de collectieve preventie en de afstemming daarvan met de curatieve gezondheidszorg. Naast de taken op het gebied van gezondheidszorg is de GR GGD ook belast met de uitvoering van de Jeugdzorg. Dit doet de GGD voor alle Zeeuwse Gemeenten. 
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Eén bestuurslid en een plaatsvervanger gekozen door en uit de raad, inclusief de voorzitter.
Financieel belang Bijdrage voor de Algemene Gezondheidszorg naar rato van het aantal inwoners en gedeeltelijk voor de Jeugdgezondheidszorg naar rato van het aantal 0-19 jarigen op 1 januari voorafgaand aan het desbetreffende begrotingsjaar zoals door het CBS gepubliceerd. Het totale financiële belang in de GR bedraagt voor 2025 € 1.358.794. Daarnaast betalen we een bedrag van € 5.938.008  miljoen voor de Jeugdzorg. Hiervan is € 76.694 voor de uitvoeringskosten en € 5.861.314 miljoen voor zorgkosten.
Raadsprogramma Volksgezondheid en Milieu
Begroting 2025 (bijdrage) € 
Ontwikkelingen De afgelopen jaren is de gemeentelijke bijdrage gestegen als gevolg van organisatieveranderingen binnen de GGD, onder de noemer ‘De basis op orde’. 
Het onderzoek naar een nieuw governancemodel voor onder andere de inkoop van jeugdhulp, een bedrijfsonderdeel van de GGD dat als gevolg van dit onderzoek mogelijk ergens anders ondergebracht zou gaan worden, heeft vooralsnog geen gevolgen voor de organisatie van de GGD. De uitkomst is dat er voorlopig geen nieuwe GR wordt opgericht en dat Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ) als bestuurscommissie onderdeel blijft van de GGD. 
Verder wordt er al enige tijd onderzoek gedaan naar de samenwerking tussen Veiligheidsregio, RUD en GGD.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) De samenwerkingsvraagstukken kunnen leiden tot politieke onrust vanwege verschil van inzicht tussen de Zeeuwse gemeenten.

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
€ 6.667.000  € 6.667.000 € 11.937.000 € 11.937.000  € 0

6. Veiligheidsregio Zeeland

Terug naar navigatie - 6. Veiligheidsregio Zeeland

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Adequate brandweerzorg bieden, voorbereid en geoefend zijn op rampen en crises en een meldkamer in stand houden. Dit alles op grond van de Wet op de Veiligheidsregio’s.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van alle Zeeuwse gemeenten. 
Bestuurlijk belang De burgemeester in het Dagelijks en Algemeen Bestuur. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) voert gemeentelijke taken uit. Het is belangrijk dat dat goed gebeurt en binnen de door de gemeente beschikbaar gestelde financiële middelen.
Financieel belang Bijdrage naar rato van het aantal inwoners alsmede andere uitkeringen en vergoedingen.
Raadsprogramma Veiligheid
Begroting 2025 (bijdrage) €  2.558.341
Ontwikkelingen De Veiligheidsregio Zeeland zet de komende jaren vooral in op de programma’s toekomstbestendige brandweer en voorbereiding crisisorganisatie.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) In de begroting zijn risico’s opgenomen voor o.a. schadeclaim PFAS, meerkosten onderhoud gebouwen en materieel, loon- en prijsstijgingen en extra opleidingsbudget. Totaal is het een bedrag van € 2,3 miljoen. Het weerstandsvermogen is slechts € 0,3 miljoen. Bij een negatief resultaat of negatief vermogen zal er een beroep worden gedaan op de gemeenten.

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
€ 687.583 € 462.783 € 21.436.239 € 22.602.435 € 0

7. Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Terug naar navigatie - 7. Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Vestigingsplaats Terneuzen
Doel De RUD Zeeland voert in opdracht van de gemeenten, provincie en het waterschap voor een groot deel milieutaken de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) uit. Ze vervult deze taken professioneel, doelmatig en volgens vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen.
Betrokken partijen Raden en colleges van alle Zeeuwse gemeenten, Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland.
Bestuurlijk belang Voorzitter van het algemeen bestuur van de RUD, wethouder van de gemeente Schouwen-Duiveland, vertegenwoordigt de regio Walcheren-Schouwen-Duiveland in het dagelijks bestuur van de RUD.
Financieel belang Bijdrage naar rato van hoeveelheid uitgevoerde VTH-taken.
Raadsprogramma Volksgezondheid en milieu
Begroting 2025 (bijdrage) €  € 495.900 
Ontwikkelingen

Lopende ontwikkelingen die zorgen voor een verschuiving van productieve uren naar generieke uren zijn o.a. het IBP-VTH / Robuuste Omgevings-diensten. Daarnaast gaat er veel extra tijd naar het opdoen van ervaring met de ingevoerde Omgevingswet. Tevens staat er voor 2025 een verhuizing op de planning.

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Door de lopende ontwikkelingen gaan er productieve uren ‘verloren’ aan bovengenoemde zaken. Dit is onvermijdbaar. Daarnaast ligt de begrotingswijziging 2024 voor de Robuuste RUD voor in een meerjarenraming. Om risico’s hierin op te vangen volgen we dit proces nauwlettend.

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
€ 860.000 € 890.000 €  € 0

8. Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC)

Terug naar navigatie - 8. Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC)

Vestigingsplaats Terneuzen
Doel De Gemeentelijke Vervoerscentrale verzorgt de planning, regie en contractbeheer van het doelgroepenvervoer wat onder verantwoording van de gemeente valt.
Betrokken partijen Alle Zeeuwse gemeenten, de gemeente Goeree-Overflakkee en de provincie Zeeland zijn aandeelhouder.
Bestuurlijk belang

In 2015 zijn de Walcherse gemeenten toegetreden tot de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC). In 2017 is besloten de vertegenwoordiging van de gemeente Veere (en ook van Middelburg en Vlissingen) in de GVC te beperken tot toezichthouder in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) en niet meer als bestuurder in de GVC. De statuten zijn hierop aangepast. Jaarlijks wordt in de aandeelhoudersvergadering de begroting vastgesteld.

Financieel belang De Walcherse gemeenten (als houders van de zogenaamde preferente aandelen C) kunnen niet aangesproken worden voor eventueel verlies of winst van de onderneming.
Raadsprogramma Sociaal Domein
Begroting 2025 (bijdrage) € 81.955
Ontwikkelingen De GVZ bereidt zich voor op de operationele opgaven van de Flex (voorheen flextaxi). De provincie gaat met de Flex een vraaggericht openbaar vervoer bieden, waarbij taxi’s worden ingezet. Het openbaar vervoer wordt op aanvraag, opstappunten zijn dichtbij en Veerse inwoners kunnen zonder overstappen naar iedere kern in de gemeente, Middelburg en Vlissingen. Dit moet medio 2025 moeten starten. Daarbij wordt ook gekeken naar een verandering van de governance van de GVZ. Er wordt gewerkt aan een passende Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de nieuwe opgaven van de GVZ. Eind 2024 wordt de raad om een zienswijze gevraagd op het conceptdocument over de nieuwe GR. Begin 2025 wordt de raad om instemming gevraagd over de nieuwe GR.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Er is momenteel een krapte op de arbeidsmarkt. De vervoerders die de GVZ aanstuurt voor het doelgroepenvervoer hebben daar last van. Tot nu toe lukt het de GVZ goed om situaties op te lossen waarbij er geen chauffeur is, door bijvoorbeeld een andere vervoerder in te schakelen. In de nieuwe aanbesteding (die ingaat per september 2025) richten we het contract zodanig dat vervoerders elkaar meer (kunnen) helpen als dat nodig is.

Eigen vermogen 1-1-2023 Eigen vermogen 31-12-2023 Vreemd vermogen 1-1-2023 Vreemd vermogen 31-12-2023 Resultaat 2025
€ 529.181 € 530.504 € 1.920.304 € 2.250.525 € 29.400

9. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - 9. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats Den Haag
Doel Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Betrokken partijen Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.
Bestuurlijk belang Veere kan gebruik maken van haar stemrecht op de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang Veere bezit een pakket van 7.020 aandelen van € 2,50 nominaal. De waarde van deze aandelen fluctueert constant.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2025 (bijdrage)

-

Ontwikkelingen De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. 
Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2024 kan de bank daarom niet maken.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Gedurende het begrotingsjaar 2023 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.)

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
n.n.b n.n.b.                              (4.721 per 31-12-2023) n.n.b. n.n.b.                               (110.819 per 31-12-2023) n.n.b.                ( 254 in 2023)

Bedragen x € 1.000.000

10. Z.E.H. N.V.

Terug naar navigatie - 10. Z.E.H. N.V.

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Z.E.H. N.V. is een geïntegreerd energiebedrijf. Het is werkzaam op het gebied van elektriciteits-, gas-, water- en warmtevoorziening.
Betrokken partijen Zeeuwse gemeenten, gemeenten Bergen op Zoom, Woensdrecht, Goeree-Overflakkee en de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (2,79%).
Financieel belang Het financiële belang (kapitaalbelang) in Z.E.H. N.V. is eveneens 2,79%. Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen Z.E.H. N.V. gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 119.526. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in Z.E.H. N.V. een risico loopt tot dit bedrag.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2024 (bijdrage) We betalen geen bijdrage aan Z.E.H. in 2025.
Bij het onderdeel ontwikkelingen gaan we in op de dividendstroom die we verwachten. 
Ontwikkelingen

In 2024 is de aandeelhoudersstrategie van ZEH behandeld in de AvA en als zodanig goedgekeurd. Deze strategie wijkt in de basis niet veel af van de voorgaande strategie. Belangrijkste elementen zijn:

  • betrokkenheid van decentrale publieke aandeelhouders bij activiteiten met een hoog risicoprofiel is niet gepast;
  • bij het beëindigen van deze activiteiten wordt gezorgd voor behoud van de huidige aandeelhouderswaarde vanuit goed rentmeesterschap en in overeenstemming met het dividendbeleid;
  • de aandeelhouders hebben de voorkeur om financiële middelen binnen ZEH te laten uitkeren in dividend, hierbij aansluitend op het vastgestelde dividendbeleid;
  • de ZEH-aandeelhouders een duidelijke rol blijven zien voor het Rijk bij het vinden van een oplossing voor de kerncentrale en het mitigeren van de bijbehorende risico’s.

Op 4 juni 2024 heeft de minister voor Klimaat en Energie aangegeven dat verkennende gesprekken te voeren over een mogelijke aandelenoverdracht. Dit onder voorwaarde dat voor de Staat overname alleen optie is wanneer het zeggenschap krijgt over het besluit om de kerncentrale open te houden. 

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Het risico in ZEH blijft slechts beperkt tot het bedrag dat we op onze balans hebben staan, € 119.526.

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
€ 1.421,8  € 1.421,8  € 672,7 € 683,7 € 169,9  

Bedragen x € 1.000.000

11. Gemeentelijk Bezit Evides Aqua B.V.

Terug naar navigatie - 11. Gemeentelijk Bezit Evides Aqua B.V.

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Het borgen van de publieke drinkwatervoorziening . 
Betrokken partijen Zeeuwse gemeenten, gemeenten Bergen op Zoom, Woensdrecht en Goeree-Overflakkee.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (2,79%).
Financieel belang Het financiële belang (kapitaalbelang) in G.B.E. Aqua B.V. is eveneens 2,79%. Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 9,8 miljoen. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in G.B.E. Aqua B.V. een risico loopt tot dit bedrag.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2025 (bijdrage)

We betalen geen bijdrage aan GBE Aqua. 
Bij het onderdeel ontwikkelingen gaan we verder in op de dividendstromen.

Ontwikkelingen In 2024 is een nieuwe aandeelhoudersstrategie opgesteld voor Evides. Deze is besproken met de andere 50% belanghebbende in Evides (GBE). Evides heeft in 2023 reeds winstwaarschuwingen afgegeven voor lagere dividenduitkeringen. Dit in verband met stijgende kosten voor energie en op de rol staande investeringen. Op basis van deze waarschuwing zijn in de begroting 2025 de ramingen voor het dividend verlaagt tot een bedrag van € 167.000 (was: € 395.000).
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 9,8 miljoen. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in G.B.E. Aqua B.V. een risico loopt tot dit bedrag.
In de begroting is, zoals bij het onderdeel ontwikkelingen is aangegeven, een dividend geraamd van € 167.000. We lopen het risico dat dit dividend bij tegenvallende resultaten van Evides lager uitvalt. 

Eigen vermogen 1-1-2023 Eigen vermogen 31-12-2023 Vreemd vermogen 1-1-2023 Vreemd vermogen 31-12-2023 Resultaat 2025
€ 134,3 € 134,3 € 162,8 € 162,8 € 0

Bedragen x € 1.000.000

12 . N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)

Terug naar navigatie - 12 . N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
Vestigingsplaats Middelburg
Doel

Vergroten dynamiek van de Zeeuwse economie.
De N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls) is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Haar doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse economie.

Impuls wil zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland. Het op vernieuwende en verrassende wijze verbinden van mensen, van binnen en buiten Zeeland, zal leiden tot nieuwe economische impulsen. Die ontwikkelen Zeeland verder tot een innovatieve en gezonde provincie. Impuls stimuleert en faciliteert (kennis)economische ontwikkelingen in de meest brede zin van het woord. Impuls trekt de kar niet alleen, maar steunt ook op initiatieven vanuit het bedrijfsleven en overheden.

De kerndoelen van Impuls zijn:
•    structuurversterking en ontwikkeling van de regionale economie door grote projecten te faciliteren;
•    de ontwikkeling en uitvoering van projecten voor de Zeeuwse kenniseconomie (in het kader van het Akkoord Zeeuwse Kenniseconomie, waarbij de nadruk wordt gelegd op het verhogen van het opleidingsniveau, betere uitwisseling tussen onderwijs en arbeidsmarkt en innovatie;
•    economische promotie en acquisitie.

De kerncompetentie van Impuls is proces- en projectmanagement. Om gestructureerd van een idee tot een ambitieus en realistisch projectplan te komen, is een heldere fasering nodig waarin draagvlak en haalbaarheid goed onderbouwd zijn. 

Betrokken partijen Gemeente Veere, overige Zeeuwse gemeenten, Provincie Zeeland en het Ministerie van EZK (investeringsfonds Zeeland).
Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in AVA. 

Sinds de oprichting in juli 2007 participeert gemeente Veere in de N.V. Economische Impuls Zeeland. De vennootschap wordt bestuurd door één directeur. Het toezicht wordt uitgevoerd door de Raad van Commissarissen (RvC) van drie leden. De leden van de RvC worden aangesteld door de aandeelhouders. 

Financieel belang We hebben een deelneming in N.V. Economische Impuls Zeeland van € 1.472.
Raadsprogramma Economie
Begroting 2025 (bijdrage)

€ 25.251

Ontwikkelingen De werkzaamheden richten zich met name op verkenning naar kansrijke ontwikkelingen, acquisitie activiteiten om bedrijven aan te trekken en zich te vestigen in Zeeland en zullen innovatieve startende en groeiende bedrijven begeleid en gefaciliteerd worden op het gebied van financiering. De focus komt in 2025 (nog) meer te liggen op verduurzamen en versterken van de Zeeuwse economie.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

 

Eigen vermogen 1-1-2025 Eigen vermogen 31-12-2025 Vreemd vermogen 1-1-2025 Vreemd vermogen 31-12-2025 Resultaat 2025
€ 11.416.769 € 11.416.769 € 2.857.846 € 2.857.846 € 0

13. STEDIN

Terug naar navigatie - 13. STEDIN
Vestigingsplaats Rotterdam
Doel

Door de energietransitie verduurzaamt de energieproductie in hoog tempo en neemt het elektriciteitsverbruik toe doordat we meer elektriciteit gebruiken voor het verwarmen van gebouwen, voor elektrisch rijden en voor elektrificatie in de industrie.

Al die nieuwe energie brengt Stedin via zijn netten naar hun klanten. Iedereen in het verzorgingsgebied toegang geven tot duurzame energie; dat is de maatschappelijke opdracht van Stedin.

Stedin richt zich daarom op het mogelijk maken van de energietransitie door hun netten sneller uit te bouwen, optimaal te benutten en goed te beheren.

Betrokken partijen 61 Nederlandse gemeenten, 2 provincies en de Staat der Nederlanden.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van 383 gewone aandelen. 
Financieel belang De gemeente heeft een financieel belang in Stedin voor een bedrag van € 300.000 in de vorm van 383 gewone aandelen.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2025 (bijdrage)

We betalen geen bijdrage aan Stedin in 2025.
Bij het onderdeel ontwikkelingen gaan we in op de dividendstroom die we verwachten. 

Ontwikkelingen De gemeente Veere is per 27 maart 2024 aandeelhouder van Stedin. Het publieke belang was de voornaamste reden om toe te treden. Het elektriciteitsnet in Zeeland zit vol waardoor Stedin zich genoodzaakt ziet fors te investeren in de infrastructuur. Veere was, evenals veel andere Zeeuwse gemeenten en de provincie, nog geen aandeelhouder in Stedin. Om een betere balans en zeggenschap te krijgen in het verzorgingsgebied is besloten toe te treden. In de AvA’s zal de gemeente zeggenschap uitoefenen om ook in ons verzorgingsgebied te voortgang te behouden.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 300.000. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in Stedin een risico loopt tot dit bedrag.

 

Eigen vermogen 1-1-2023 Eigen vermogen 31-12-2023 Vreemd vermogen 1-1-2023 Vreemd vermogen 31-12-2023 Resultaat 2025
€ 3,2 € 3,2 € 5,1 € 5,1 € 0

Bedragen x € 1.000.000