Paragraaf strategische projecten

  • Inleiding
    Veel vraagstukken vragen om een multidisciplinaire aanpak. Denk hierbij aan strategische vraagstukken met grote maatschappelijke impact. Veel van deze vraagstukken worden op een projectmatige manier aangevlogen. In deze paragraaf komen de 4 belangrijkste vraagstukken voor de komende jaren aan de orde. Het zijn vraagstukken met de volgende kenmerken:
    •    Het vraagstuk heeft een hoge politieke importantie.
    •    Het vraagstuk kent een hoog (politiek en of financieel) risicoprofiel en vraagt extra aandacht vanuit de politiek en/of control perspectief.
    •    Het vraagstuk wordt via de vastgestelde projectstructuur (met bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgeverschap) duidelijk herkenbaar aangestuurd.

    De volgende strategische onderwerpen worden toegelicht: 
    •    Noord West Route
    •    Vreemdelingenhuisvesting
    •    Maatschappelijke voorzieningen
    •    Nieuwbouwprogrammering Veere 2023 – 2030

Project Noord West Route 

Wat willen we bereiken?
De leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming staan in onze kernen en op onze wegen onder druk door de groei van het verkeer.  We willen een breed gedragen plan maken over hoe we de knelpunten in de diverse kernen van de Noord West Route in samenhang kunnen oplossen.

Het plan gaat inzicht geven in welke maatregelen op korte, middellange en lange termijn nodig zijn om knelpunten op te lossen en hoe we dit samen met andere wegbeheerders gaan financieren. We kijken hier naar verschillende vormen van mobiliteit: auto, fiets en openbaar vervoer.

Naast doorstroming en bereikbaarheid is het doel – vanuit de Omgevingsvisie 2047 – nadrukkelijk ook het verbeteren van de leefbaarheid (voor zover gerelateerd aan mobiliteit/verkeer)  in de dorpen. Ook is aandacht nodig voor de overige omgevingsaspecten, zoals ruimte/landschap, natuur, milieu en economie.

Wij willen tevens dat deze hoofdwegenstructuur toekomstbestendig en realiseerbaar is. Met concreet zicht op uitvoering en realisatie. Daarvoor zijn afspraken nodig met de vier betrokken wegbeheerders. Het financierings- en investeringsprogramma gaat uit van een gefaseerde uitvoering.

Status:
In 2024 zijn we verder gegaan met het interactieve traject om tot een plan voor de Noord West Route te komen. Het plan is opgenomen in ons online participatieplatform Doe Mee Veere. Voor Grijpskerke is een plan gemaakt samen met een werkgroep voor het nemen van kortetermijnmaatregelen in de kern. Voor Domburg zijn we ook gestart met een werkgroep voor het maken van een plan voor de korte termijn.

Wat gaan we doen in 2025:
In het eerste kwartaal 2025 gaan we met de andere betrokken wegbeheerders (Rijkswaterstaat, het Waterschap, Provincie en de gemeenten Vlissingen en Middelburg) het toekomstbeeld van de voorkeursvariant  vertalen naar projecten en maatregelen. Daarbij wordt ook een budgetindicatie en verdeling bepaald. 

Vreemdelingenhuisvesting

Inleiding
De opvang van Oekraïners, de huisvesting van statushouders en de opvang van asielzoekers vormen een belangrijk deel van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze gemeente. In het licht van de recente ontwikkelingen en de eisen van de Spreidingswet hebben we in deze begroting specifieke maatregelen opgenomen om te voldoen aan onze verplichtingen. Hierbij ligt de nadruk op het creëren van voldoende opvangcapaciteit, het bevorderen van integratie en het werken aan een duurzame samenwerking binnen de regio.

Wat willen we bereiken?
Onze gemeente zet zich in voor een zorgvuldige en verantwoorde opvang van Oekraïners, statushouders en asielzoekers. De in deze begroting gereserveerde middelen zijn afgestemd op de verwachte instroom en de verplichtingen die voortvloeien uit de Spreidingswet. Door regionale samenwerking en doelgerichte investeringen streven we naar een efficiënte en humane opvang die voldoet aan de wettelijke en maatschappelijke eisen, passend bij de schaal van de gemeente Veere. We blijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen en zullen waar nodig bijsturen om onze doelen te bereiken.

Uitgangspunten en planning 2025
1.    Opvang van Oekraïners: Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne hebben we opvangplaatsen gecreëerd voor Oekraïense vluchtelingen. Er zijn middelen beschikbaar vanuit het Rijk voor het continueren en uitbreiden van deze opvang, inclusief de noodzakelijke voorzieningen zoals onderwijs, zorg en psychische ondersteuning. We verwachten dat de behoefte aan opvang gaat toenemen als gevolg van de Spreidingswet en andere mogelijke fluctuaties in de instroom.

2.    Huisvesting van statushouders: De huisvesting van statushouders is een belangrijke prioriteit. wij zijn verplicht om jaarlijks een bepaald aantal statushouders te huisvesten. Het afgelopen jaar hebben we niet aan onze taakstelling kunnen voldoen. Om het komende jaar aan deze verplichting te voldoen, wordt de integrale samenwerking op projectmatige wijze gecontinueerd en is extra budget vrijgemaakt om versnelling aan te brengen in het realiseren van deze taakstelling. Daarnaast zetten we in op begeleidingstrajecten om statushouders te ondersteunen bij hun integratie, zoals taallessen, werkgelegenheidsprojecten en maatschappelijke begeleiding.

3.    Opvang van asielzoekers: Voor de opvang van asielzoekers, die vaak eerst in centrale opvanglocaties verblijven voordat zij statushouder worden, hebben we maatregelen genomen door een pand aan te kopen om het COA te faciliteren voor het opvangen van 30 alleenstaande minderjarige asielzoekers. 

4.    Regionale Samenwerking: De uitvoering van deze plannen gebeurt conform de Spreidingswet in nauwe samenwerking met omliggende gemeenten en de regio. De samenwerking betreft het coördineren van opvangplaatsen, het delen van goede voorbeelden, de eventuele extra noodopvang of het opvangen van specifieke groepen. Ook over de opvang van Oekraïners hebben we afspraken gemaakt over de verdeling van opvangcapaciteit, zodat elke gemeente haar aandeel kan leveren. 

Voor de huisvesting van statushouders werken we samen met woningcorporaties en regio-partners om een snelle doorstroom vanuit opvanglocaties naar permanente huisvesting te realiseren.

Maatschappelijke voorzieningen

Wat willen we bereiken?
Met een multifunctionele accommodatie (mfa) ondersteunen we de gemeenschapszin, de onderlinge binding en contacten binnen een dorp. Binnen een mfa kunnen verschillende maatschappelijke functies onder één dak worden gebracht. Denk hierbij aan sport, sociaal-culturele voorzieningen, scholen, kinderopvang en welzijns– en gezondheidsvoorzie-ningen. Een mfa kan de leefbaarheid van een dorp of stad versterken of behouden.

Koers bepalen en uitwerken
Het programma per kern ziet er als volgt uit:

Aagtekerke (gerealiseerd in 2023)
De mfa in Aagtekerke is in 2023 gerealiseerd en de speeltuin in 2024. De vrijkomende locaties van de voormalige speeltuin en de gymzaal worden herontwikkeld voor woningbouw.

Oostkapelle (realisatie kindcentrum/sportvelden 2025-2027)
De renovatie van mfa De Halve Maan is in 2023 gerealiseerd. Voor de twee scholen, de kinderopvang en GGD realiseren we een kindcentrum nabij De Halve Maan. Verder renoveren we een deel van de voetbalvelden op sportpark Duinhelm (waaronder de aanleg van een kunstgrasveld) en passen de infrastructuur aan rondom het nieuw te realiseren kindcentrum.

Wat gaan we doen in 2025:
a)    uitwerken van het definitief ontwerp dat in samenwerking met schoolbestuur, kinderopvang en GGD is opgesteld tot een aanbestedingsgereed ontwerp inclusief het inrichtingsontwerp van de omgeving.
b)    besluiten nemen over de aanbestedingsvorm, financieringsvorm, het toekomstige eigendom, de exploitatievorm en beheeraspecten.

Serooskerke (realisatie 2025-2028)
De renovatie van zwembad de Goudvijver te Serooskerke is in 2022 afgerond. Het entree- en kleedgebouw is zo gebouwd, dat een eventueel nieuw dorpshuis hieraan gekoppeld kan worden. Het onderzoek naar renovatie of nieuwbouw van verenigingsgebouw De Zandput is in 2024 afgerond.  Op basis van het vastgestelde stedenbouwkundig plan wordt de locatie Zandput de plaats waar verenigingsgebouw met gymzaal aan het zwembadgebouw en het kindcentrum (na verplaatsing van de tennisvereniging) gebouwd gaan worden.

Wat gaan we doen in 2025:
a)    besluiten nemen over de aanbestedingsvorm, financieringsvorm, het toekomstige eigendom, de exploitatievorm en beheeraspecten. 
b)    samen met het schoolbestuur, kinderopvang en gebruikers opstellen van een voorontwerp, definitief ontwerp en bestek (doel: realisatie 2025).

Westkapelle (realisatie 2025/2026)
We volgen het pad voor de invulling van de mfa, zoals in het raadsvoorstel op basis van het voorontwerp is beschreven. De functies sport (sportaccommodatie), scholen en gezondheidsvoorzieningen worden samengebracht. Verenigingsgebouw Herrijst blijft behouden als dorpshuis aan de Markt. Vanuit het project Maatschappelijk Vastgoed 1e fase 1 zijn er middelen beschikbaar voor renovatie.

Wat gaan we doen in 2025:
a)    samen met de werkgroep van inwoners /schoolbesturen /gebruikers uitwerken van het programma van eisen tot een ontwerp.
b)    besluiten nemen over de aanbestedingsvorm, financieringsvorm, het toekomstige eigendom, de exploitatievorm en beheeraspecten.
c)    voor Herrijst starten we met een brede groep participanten met het opstellen van een Programma van Eisen en het selecteren van een architect.

Wat mag het project in totaliteit kosten?
In het zoeken naar de balans tussen ambities en financiële mogelijkheden is het budget uitgewerkt. Voor 2025 is de koers (voor met name fase I) duidelijk en is daarmee concreter een budget geraamd. Dit blijft een raming, tot het moment dat aanbesteding van werkzaamheden heeft plaatsgevonden. Voor huisvesting van de kinderopvang en andere (zorg)partners zijn er nu nog geen investeringsbedragen en bijbehorende lasten en baten opgenomen. Uitzonderingen hierop zijn de mfa’s in Aagtekerke en Westkapelle. Uitgangspunt hierbij is kostprijs dekkende verhuur. 
Voor de onderwijsinvesteringen en de nog uit te voeren projecten maatschappelijke voorzieningen op sportgebied en verenigingsgebouwen is er volgens de VNG richtlijnen een index op de bouwkosten toegepast van 12,72%. Het bruto investeringsniveau voor het hele project stijgt hierdoor van € 42 miljoen (begroting 2024) naar € 45,2 miljoen in de begroting 2025. 
In de afgelopen jaren is er tot september 2024 ca. € 12,2 miljoen netto uitgegeven aan voorbereidingskosten, zwembad Serooskerke, Halve Maan Oostkapelle en mfa Aagtekerke. In de komende jaren volgt nog € 30,8 miljoen (netto).

De kapitaallasten van de investeringen dekken we uit de stelpost MV. In deze stelpost is na aftrek van de kapitaallasten voor de indexering en meerkosten Versluijsschool dan nog afgerond € 357.000 beschikbaar. Dit saldo is bestemd voor het opvangen van tegenvallers bij de realisatie, indexering van de projecten en voor het sparen voor de toekomst (zoals fase 2 en (tussentijds) vervangingsonderhoud bij nieuwbouwprojecten). 

Stelposten Maatschappelijke voorzieningen
De stelposten Maatschappelijke voorzieningen en Onderwijshuisvesting zijn ramingen in de begroting om de kapitaal- en exploitatielasten van te realiseren maatschappelijke voorzieningen te dekken. 
Hieronder de raming in de begroting 2025-2028 van de stelposten.

Toelichting kredieten Maatschappelijke voorzieningen begroting 2025
Voor de investeringskredieten van de gebouwen en overige voorzieningen leggen we een apart raadsvoorstel aan u voor. Te ontvangen subsidies brengen we nog in mindering op de opgenomen kredieten. Rapportage vindt plaats via de bestuursrapportage.

Reserve Maatschappelijke Voorzieningen
Voor de doelstelling e.d. van deze reserve verwijzen we naar de nota Reserves en Voorzieningen 2024. 
Op basis van een voorlopige prognose ziet het verloop van de reserve er als volgt uit (deze wijken af van de cijfers in de staat van reserves):

Deze reserve zetten we in voor incidentele uitgaven en eventuele tegenvallers in de 1e fase (kernen Aagtekerke, Oostkapelle, Serooskerke en Westkapelle) en voor investeringen in de 2e fase (overige kernen) van het project. Deze worden nader uitgewerkt na vaststelling streefbeeld.

Streefbeeld Maatschappelijk Vastgoed gemeente Veere

Inleiding
De gemeente Veere heeft een ruim aanbod aan maatschappelijke accommodaties. Deze accommodaties huisvesten en faciliteren activiteiten op het gebied van onderwijs, welzijn, sport en cultuur. Dit maatschappelijk vastgoed is hoofdzakelijk in eigendom van de gemeente. Dit zorgt voor verplichtingen, zowel financiële als maatschappelijke. Het is van belang vast te stellen of deze verplichtingen nog aansluiten bij de richting die de gemeente wil inslaan met haar maatschappelijk vastgoed voor de functies ontmoeten (dorpshuis) en bewegen/sport (binnen).

Doel
Om besluiten te kunnen nemen over het maatschappelijk vastgoed is hiervoor een richtingskader nodig: een Streefbeeld Maatschappelijk Vastgoed. Dit is een integraal samenhangende beschrijving van alle -bestaande en nieuwe- maatschappelijke accommodaties waarmee de gemeente haar beleidsdoelen en strategische doelen wil ondersteunen. Het dient als beleids- en uitvoeringskader waaraan de gemeente haar beslissingen kan staven. Deze beslissingen hangen samen met de Uitvoeringsagenda Maatschappelijk Vastgoed 2025 Fase II, de wijze waarop het gebruiks- en eigenaarsbeheer vorm krijgt én de Routekaart Maatschappelijk Vastgoed.

Status
In 2024 analyseren wij de bestaande situatie. Hierbij betrekken wij onder andere de exploitanten van de accommodaties, Welzijn Veere en de dorpsraden. Deze analyse levert een voorkeur voor het gewenste voorzieningenniveau op. Hierbij betrekken wij ook de gemeenteraad.

In 2025 doen we hiervoor
Het voornemen is om in de 1e helft van 2025 een concept streefbeeld per kern op te stellen.

Nieuwbouwprogrammering Veere 2023 - 2030

Voor 2025 staan er een aantal projecten op de planning waar wij actief uitvoering aan gaan geven. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen actief grondbeleid, faciliterend grondbeleid en ontwikkeling gebiedsvisies.

Zoutelande
•    Voormalige garage Vos Zoutelande (Hof 1933): De bouw start eind 2024. Naar verwachting worden de appartementen in 2025 opgeleverd.
•    Gebiedsvisie Zoutelande: In 2025 starten we met het ontwikkelen van een gebiedsvisie voor de percelen waar Wet voorkeursrecht gemeenten op gevestigd is.

Westkapelle
•    Wij hebben opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een visie voor de kern Westkapelle. Samen met de dorpsraad stellen we de visie op. Naar verwachting is dit proces begin 2025 afgerond. Op basis van de visie zetten we in 2025 de volgende stappen met woningbouw voor Westkapelle. Concreet betekent dit het ontwikkelen van kanslocatie(s) en de herontwikkeling van locaties de Lichtboei en de Lichtstraal.

Vrouwenpolder
•    Zoekweg: Het doel is om in 2025 versnelde woningbouw te realiseren op deze locatie aan de Zoekweg.
•    Vrijkomende supermarkt: In 2025 gaan we de haalbaarheid onderzoeken voor de herontwikkeling van de vrijkomende plek voor woningbouw.

Veere
•    Oranjeplein: In 2025 wordt de haalbaarheid van het project Oranjeplein onderzocht en neemt de gemeenteraad een beslissing op het vervolg.

Oostkapelle
•    Voormalige Zionskerk Oostkapelle: Bestemmingsplan is vastgesteld. In 2025 wordt de rest van de procedure gevolgd. Naar verwachting start de bouw eind 2025/begin 2026.

Serooskerke
•    Biezenweie – Serooskerke-Oost: In 2025 gaat de bouw van de 21 woningen van start.

Koudekerke
•    Uitbreiding Koningshof II Koudekerke: Begin 2025 willen we het stedenbouwkundig kader voorleggen aan de gemeenteraad.
•    Herinvulling Badhuisstraat, Koudekerke (voormalige Jumbo): Eind 2025 wordt het stedenbouwkundig plan voor de herinvulling van de voormalige supermarkt en bouwmarkt voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Grijpskerke
•    Afronding Nimmerdor I: Uitgeven van vier resterende bouwkavels.
•    Uitbreiding Nimmerdor II/III: De ontwikkelingen van de Noord West Route hangen nauw samen met de woningbouw in Grijpskerke. In 2025 starten we met het versneld realiseren van 15-20 woningen. De verdere ontwikkeling van het gehele plangebied verloopt gezamenlijk met de voortgang van de Noord West Route.

Gapinge
•    Inbreiding Schotse hoek: Ontwikkeling van 6 huurwoningen op de voormalige schoollocatie en een gedeelte van het sportveld.

Domburg
•    Brouwerijweg: Zeeuwland levert naar verwachting in 2025 drie sociale huurwoningen op.
•    Zuidstraat: Fraanje levert naar verwachting in 2025 vier koopwoningen op. 
•    Traverse: Op de hoek Traverse / Bouwerijweg onderzoekt AM Zeeland de mogelijkheden voor herinvulling met woningbouw.

Aagtekerke
•    Herinvulling gymzaal en speeltuin – Aagtekerke: We onderzoeken de mogelijkheden voor herinvulling van beide locaties. In 2025 starten we met de bouwvoor-bereidingen.

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten
Omschrijving prioriteit Eenmalig/ Structureel Nieuw/ Bestaand 2025 Lasten 2025 Baten 2026 Lasten 2026 Baten 2027 Lasten 2027 Baten 2028 Lasten 2028 Baten
Indexering investeringen realisatie Maatschappelijke voorzieningen excl. scholen. S Bestaand 27.000 27.000 30.000 30.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Programma in begroting Omschrijving investering Nieuw/ bestaand Investerings jaar Investerings bedrag Afschr. termijn in jaren Totale lasten Totale baten
Maatschappelijke voorzieningen Prijsstijgingen project maatschappelijke voorzieningen op sportgebied en verenigingsgebouwen Nieuw 2025 279.000 50 7.394 7.394
Maatschappelijke voorzieningen Prijsstijgingen project maatschappelijke voorzieningen op sportgebied en verenigingsgebouwen Nieuw 2025 505.000 25 23.483 23.483