Paragraaf grondbeleid

Grondbeleid

De nota grondbeleid voor de Gemeente Veere is in 2023 vastgesteld met als titel “Actief op (meer) waarde verbinden”. De gemeente Veere wil het grondbeleid zo inzetten, dat we de komende jaren stevig vooruitkomen op een aantal thema’s: leefbaarheid, duurzaamheid, klimaat, economie en de ruimtelijke kwaliteit van kern en daar om heen. Het nieuwe grondbeleid voegt waarde toe voor de leefomgeving en onze inwoners. 

Onze gezamenlijke ambitie is een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving met een vitale samenleving en economie. Hiervoor bieden we als gemeente meerdere uitdagingen het hoofd. Ook nemen wij onze rol in de ruimtelijke ontwikkeling van gebieden, zowel in de kernen als in het buitengebied.

Om de ambities waar te maken is de beschikbaarheid van grond in de gemeente en een duidelijke afweging over de rol die gemeente wil, kan en/of moet spelen bij ontwikkelingen, van groot belang. Nieuwe ontwikkelingen moeten ook vanuit maatschappelijk perspectief doordacht en rationeel afgewogen zijn vanuit financieel en maatschappelijk rendement. We kijken hierbij vanuit de waarde voor de inwoner en zorg voor de toekomst. Dit geldt voor nieuwbouw, maar ook voor hergebruik, transformatie en meervoudig ruimtegebruik. Voor Veere houdt dit in, dat er een afwegingskader wordt gehanteerd voor het uit te voeren grondbeleid. Dit afwegingskader is de optelsom van de ambities, de (nieuwe) mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en de ruimtelijke opgaven voor de gemeente. 

Voor het nieuwe grondbeleid kijken we naar verbinding met andere beleidsterreinen binnen de gemeente. Soms steken we onze nek uit en zijn we actief als anderen dat niet zijn, of omdat we het maatschappelijk belangrijk vinden. Soms werken we samen met andere partijen, maar altijd met onze neus gericht op de grote opgaven waar we voor staan.
 
De opgaven vormen de basis voor ons handelen in de gebiedsontwikkeling. Onze rol op de grondmarkt is daarin geen doel op zich, maar uitdrukkelijk ondersteunend aan andere beleidsterreinen. We willen kunnen inspelen op initiatieven die zich aandienen en kansen die wij zelf zien. Afhankelijk van de situatie is dat een actieve of faciliterende rol. Los van de gekozen rol zal een ontwikkeling alleen slagen als we samenwerken met onze partners met het doel dat Veere nu en in de toekomst aantrekkelijk, vitaal en gezond blijft.

We bepalen onze rol als gemeente per situatie, wat leidt tot maatwerk per project en locatie; “het situationele grondbeleid”. Bij de afweging voor onze rol bij een (gebieds)ontwikkeling betrekken we de ambitie van de gemeente uit de Veerse opgaven uit de Omgevingsvisie Veere 2047 en voor de realisatie van de nieuwbouwprogrammering.

Omgevingsvisie Veere 2047
Naast de nota grondbeleid is in 2023 de “Omgevingsvisie Veere 2047” vastgesteld en vervangt daarmee de “Structuurvisie gemeente Veere 2025”. 

Woningbouwopgave
Veere staat voor een grote en urgente uitdaging om het tekort aan geschikte woningen voor diverse doelgroepen aan te pakken. Met de lancering van het “Programma Wonen Veere 2022-2027” heeft de gemeente een ambitieuze doelstelling vastgesteld: de bouw van 852 nieuwe woningen tot en met 2030.
Het woningtekort in Veere is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen, met beperkte nieuwbouwproductie en een tekort aan betaalbare woningen als gevolg. Om deze uitdaging aan te gaan, zijn verschillende instrumenten ingezet, waaronder de “Nieuwbouw-programmering Veere 2023-2030”, het “Toetsingskader nieuwbouwinitiatieven” en het “Voorkeursrecht op alle beoogde ontwikkellocaties woningbouw”. Uitgang is en blijft dat in alle 13 kernen betaalbare huur- en koopwoningen voor starters en ouderen (levensloopbestendige woningen) gebouwd worden. 

Toetsingskader nieuwbouwinitiatieven
Het “toetsingskader nieuwbouwinitiatieven” is een set van regels die de prioriteit van projecten bepaalt. Projecten krijgen meer punten op basis van verschillende criteria, zoals de omvang van het project, de tijd sinds de laatste nieuwbouw in de betreffende kern en de beschikbaarheid van bouwgrond. Dit zorgt ervoor dat de juiste huizen op de juiste locaties worden gebouwd en biedt de gemeente de mogelijkheid om actiever toezicht te houden op de realisatie van bouwinitiatieven en de plancapaciteit in de gemeente beter te beheren. 

Nieuwbouwprogrammering
De “nieuwbouwprogrammering Veere 2023-2030” is een essentieel planningsdocument dat de betrokken partijen ondersteunt bij het organiseren van een efficiënte  en consistente bouwstroom in de gemeente. Ondanks uitdagingen zoals stikstofproblematiek en stijgende rente- en bouwkosten, bundelen we samen met ontwikkelaars en woningcorporatie Zeeuwland de krachten om meer betaalbare huur- en koopwoningen te realiseren, met een focus op starters en ouderen. 

Gemeentelijk voorkeursrecht
Om flexibel in te spelen op de veranderingen op de grondmarkt en de herontwikkeling van gronden in de gemeente Veere te regisseren, heeft de gemeente in 2023 het “gemeentelijk voorkeursrecht” op alle beoogde woningbouwlocaties gevestigd. Het voorkeursrecht is een eerste recht van koop voor de gemeente. Dit geeft ons de regie op de grondmarkt op de beoogde woningbouwlocaties en de mogelijkheid actief op te treden op de grondmarkt, wat cruciaal is voor het behalen van de ambitie en het tijdig realiseren van de bouw van nieuwe woningen. 

Grondbedrijf
Om transparantie en slagvaardigheid in het grondbeleid te bereiken, is een grondbedrijf gevormd. Het grondbedrijf is faciliterend aan de gemeentebegroting, het biedt de gemeenteraad een meerjarig financieel inzicht. Hierdoor is een onderbouwde inzet van financiële middelen in de gemeentebegroting mogelijk.

Grondprijzen
Algemeen uitgangspunt voor het Veerse grondbeleid is, dat de grondprijzen marktconform zijn. Vanaf 1 januari 2025 gelden de volgende grondprijzen voor de resterende kavels van de lopende grondexploitaties (bedragen exclusief BTW):

Voor de sociale huurwoningen geldt in alle kernen een grondwaarde van € 145,- per m2.
Voor de gronden Serooskerke-Oost en de nog uit te geven kavels Fort den Haak Vrouwen-polder worden selectiedocumenten opgesteld  en “Didam-proof” in de markt gezet.

Het college heeft het mandaat om per grondexploitatiecomplex de grondprijzen vast te stellen, zolang ze binnen onderstaande bandbreedtes vallen:

Bedrijventerreinbeleid
Bestaand beleid is, dat we bedrijventerreinen realiseren met als beleidspijlers lokale bedrijvigheid huisvesten en lokale initiatieven ondersteunen. Algemeen uitgangspunt is een centrale, geconcentreerde ontwikkeling van de bedrijvigheid. In voorkomende gevallen streven we voor kern gebonden/lokale bedrijven een verhuizing naar de onmiddellijke nabijheid van de kern na. In 2023 en 2024 zijn we gestart met het actualiseren van het bedrijventerreinenprogramma Gemeente Veere.

Gronduitgiftebeleid
•    Bij gronduitgifte is grondverkoop het uitgangspunt. Het volledig eigendom wordt daarmee overgedragen. 
•    Bij uitgifte van vrije kavels en bedrijfskavels gebeurt dit op basis van inschrijving. Als er meerdere gegadigden zijn voor een kavel vindt loting plaats. 
•    Bij de selectie van marktpartijen wordt gehandeld conform de voorwaarden uit het Didam-arrest.
•    Voor snippergroen geldt de notitie “uitvoeringsregels Groen- en reststroken” van 2013.

Risico’s in de grondexploitatie
•    Als algemene risico’s in de grondexploitatie kunnen genoemd worden:
•    Conjunctuur en renterisico’s wanneer de vraag naar bouwgrond inzakt;
•    Het niet tijdig kunnen verwerven van gronden, een actieve rol van de private sector op de grondmarkt en stijgende aankoopprijzen;
•    Milieurisico’s;
•    Planschadeclaims;
•    Archeologische belemmeringen;
•    Politieke besluitvorming/nieuwe wetgeving;
•    Tekort aan ambtelijke capaciteit.

Deze risico’s worden steeds in beeld gehouden en zo nodig verwerkt en in de exploitaties bijgesteld.
 
Financiële positie
We verwachten dat het saldo van de reserve grondbedrijf per 1 januari 2025 € 0,7 mln bedraagt. In meerjarig perspectief, rekening houdend met reeds geraamde verplichtingen en vastgestelde plannen en bijbehorende verkaveling, resulteert dit in een te verwachten positief saldo per 31-12-2028 van € 1,4 mln. 

Specificatie winst(nemingen) per grondexploitatie:

Specificatie getroffen voorzieningen per grondexploitatie:

Hieronder zijn verwachte resultaten verwerkt en is weergegeven wat dit betekent voor het verloop van de reserve grondbedrijf:

Exploitaties
Per 1 januari 2025 zijn de volgende woningbouwlocaties nog in exploitatie:
•    Bouwlust III, Aagtekerke;
•    MFA locatie, Aagtekerke;
•    Singelgebied, Domburg;
•    Nimmerdor I, Grijpskerke;
•    Zeester Meliskerke;
•    Serooskerke Oost;
•    Zanddijk, Veere;
•    Fort den Haakweg, Vrouwenpolder.
 
Grondvoorraad (niet in exploitatie genomen gronden)
De gemeentelijke grondposities zijn de afgelopen jaren afgenomen. In onderstaande grafiek in het verloop van de grondvoorraad van de Gemeente Veere te zien.

Per 1 oktober 2024 bedraagt de grondvoorraad (d.w.z. de gronden waarvoor nog géén grondexploitatie is vastgesteld) € 4,9 miljoen; in 2018 was dit € 11,7 miljoen.

Voortgang grondbedrijf

Hieronder volgt een overzicht van de stand van zaken van de ontwikkeling van (toekomstige) bouwgrondexploitaties voor woningbouw en bedrijfslocaties.

Aagtekerke
Bouwlust III 
In het verlengde van de Hekweide en de Agathastraat is in 2012 een perceel grond aangekocht ter grootte van 10.110 m2 voor toekomstige exploitatie. In 2019 zijn deze gronden in exploitatie genomen. Hiermee is een financiële afboeking naar de marktwaarde van € 0,4 mln voorkomen. Het financiële resultaat van de grondexploitatie bedroeg bij het in exploitatie nemen van de gronden in 2019 € 1,2 mln. In dit plan zaten alleen vrijstaande woningen. In 2020 heeft er een herziening van de grondexploitatie plaats gevonden en vastgesteld door de raad, met een andere verkaveling van dit plan waaronder een rijtje betaalbare woningen. Dit plan resulteerde in een positief resultaat van € 515.000. In 2022 is het plangebied uitgebreid met de skatebaan, is de verkaveling aangepast en is de grondexploitatie herzien. In 2023 zijn de eerste kavels verkocht. In 2024 zijn 4 kavels verkocht. De resterende 2 kavels verkopen we in 2025 en sluiten we het plan af.  Het verwachte positieve resultaat van dit plan aan het einde van de looptijd bedraagt € 582.000. In 2023 is de eerste winstneming van € 282.000 gedaan, voor 2024 is dit € 112.000 en de resterende winstneming bij afsluiting van het plan in 2025 bedraagt € 183.000.      

Omgeving Amicitia en huidige locatie speeltuin
Deze gebiedsontwikkeling maakt onderdeel uit van het project maatschappelijke voorzieningen. De gronden zijn in 2021 in exploitatie genomen. De verplaatsing van de speeltuin naar deze locatie maakt ook onderdeel uit van deze gebiedsontwikkeling. Op de achterblijvende locatie van de huidige speeltuin, komt ruimte voor woningbouw. De ontwikkelingen van deze 2 locaties sluiten met een negatief resultaat van -/- € 345.000. Hiervoor is een voorziening getroffen met als dekking de reserve maatschappelijke voorzieningen. Naar verwachting kunnen de kavels in 2025 worden verkocht en woningbouw worden gerealiseerd.        

Biggekerke
-

Domburg
Singelproject (incl. Rabobanklocatie)
In de openbare vergadering van 16 december 2010 zijn de eerdere uitgangspunten voor de herontwikkeling van het Singelgebied herbevestigd door de gemeenteraad. Tijdens deze vergadering is tevens ingestemd met de aankoop van het Rabobank terrein. Mede door de aankoop van deze locatie, waarmee de gemeente haar rol als regisseur van de gebiedsontwikkeling fors kon verstevigen, is een belangrijke stap gezet om het proces van herontwikkeling van het Singelgebied daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. 

In 2016 is overeenstemming bereikt met de vastgoedeigenaren over de verplaatsing van de supermarkt en is de bijbehorende grondexploitatie van dit project vastgesteld door de Raad. In de vastgestelde Visie Domburg zijn uitgangspunten bepaald voor de ontwikkeling in de komende jaren. De ondergrond van de supermarkt is in 2018 verkocht en in oktober 2018 is de supermarkt geopend. Wij kochten de achterblijvende locatie van de supermarkt en de bestemmingswijziging is inmiddels onherroepelijk en in 2020 bouwrijp gemaakt.

Het voormalige Rabobankterrein was tot eind 2018 in gebruik als parkeerterrein. In 2019 is de ondergrond bouwrijp gemaakt en zijn de eerste kavels aan de Singel uitgegeven. Door de stikstofproblematiek in 2019 is er vertraging opgetreden in de kaveluitgifte voor de resterende kavels, maar in 2020 is er voor € 2,1 miljoen aan grond verkocht in dit plan.    

Uitgangspunt was, dat het financiële resultaat voor het projectgebied als geheel minimaal kostendekkend en budgettair neutraal zou zijn. Ook de Nijverheidsweg (noord en zuid) maakt onderdeel uit van deze grondexploitatie. In 2019 is er een voorziening getroffen voor dit plan van € 525.000 voor het verwachte tekort. Eind 2020 is de grondexploitatie opnieuw doorgerekend en is het verwachte verlies opgelopen tot € 628.000. In 2022 is het tekort van deze grondexploitatie verder opgelopen tot € 900.000. De hoogte van de voorziening is dan ook aangepast en ten laste van de reserve grondbedrijf gebracht. 

De belangrijkste oorzaken in 2019 waren de stikstofproblematiek, de aangetroffen bodemvervuiling in de grond van de voormalige supermarktlocatie en hogere rentekosten door vertraging in de grondverkopen. Door wijzigingen in de verkaveling van de Nijverheidsweg en de daarbij behorende kosten (rente, ambtelijke uren, ontbinding ruilovereenkomsten) en de aangetroffen bodemverontreiniging waar geen rekening mee was gehouden is het tekort verder opgelopen. Daarnaast is als beheersmaatregel een post onvoorzien opgenomen van 10% over de nog te maken kosten bouw- en woonrijp maken.    

De grondverkoop Nijverheidsweg Noord en Zuid is in 2022 notarieel gepasseerd (€ 2,3 mln). De gronden voor de locatie Zuidstraat/Singel en de Brouwerijweg  zijn in 2024 gepasseerd. De gronden aan de Brouwerijweg worden ingevuld met sociale huurwoningen. Door deze planwijziging van rijtjes woningen naar sociale huurwoningen, is het tekort op deze grondexploitatie opgelopen tot € 1.065.000. We sluiten dit plan af in 2025.

Roosjesweg perceel landbouwgrond
In 2016 is dit perceel van 5.120 m2 strategisch aangekocht. Op dit perceel lopen we geen financieel risico aangezien de boekwaarde lager is dan de taxatiewaarde.

Roosjesweg 8/8a
In april 2017 is het perceel inclusief woning met een totaal oppervlakte van 9.315 m2 aangekocht. In december 2017 is dit perceel gesplitst. Op een deel van dit perceel is inmiddels een parkeerterrein aangelegd. Het parkeerterrein van het gemeentehuis is daarmee uitgebreid om de parkeervakken die verloren zijn gegaan door de nieuwe supermarkt aan de Traverse te compenseren. Er resteert nu nog een deel inclusief de woning met een oppervlakte van circa 2.580 m2. Dit perceel nemen we mee bij de totaal ontwikkeling van de gronden in de toekomst.

Strategische gronden rand Domburg
In 2013 en 2016 zijn er strategische gronden aangekocht aan de rand van Domburg met als doel om in de toekomst een goede ruimtelijke ontwikkeling te kunnen realiseren. De aangekochte grond in 2013 (met een grootte van 20.000 m2) is momenteel in gebruik als overloopterrein. De overige gronden hebben een grootte van in totaal 43.815 m2. Op deze percelen lopen we geen financieel risico.  

Bedrijventerrein Oosterloo
In 2017 is het bedrijventerrein uitgifte gereed gemaakt en vanaf 2018 zijn de eerste kavels verkocht. In 2021 heeft de loting plaatsgevonden voor de laatste 7 bouwkavels, waarvan 6 in het te bouwen bedrijfsverzamelgebouw en 1 losse kavel. In 2024 is de laatste verkocht en notarieel gepasseerd. Het plan is in 2024 afgesloten met een laatste winstneming van € 30.000. Het plan is afgesloten met een totale verwachte winst van € 335.000.  

Gapinge
Ondergrond voormalige school
De boekwaarde van € 136.000 is de inbrengwaarde bij een eventuele gebiedsontwikkeling in de toekomst. De marktwaarde van de grond is hoger dan de boekwaarde van de grond. Hier lopen we géén financieel risico. 

Dit project maakt onderdeel uit van de taskforce wonen. Naar verwachting komt hier een rijtje sociale huurwoningen. En wordt onderzocht of de omliggende gronden ook interessant zijn voor woningbouw. 

Grijpskerke
Nimmerdor I
In 2007 zijn de eerste bouwpercelen uitgegeven en in december 2008 is een tweede uitgifteronde gehouden. In 2010 is er € 1,3 mln. aan grondopbrengsten binnengehaald voor dit plan (o.a. het perceel ten behoeve van de Wozoco). 
In de exploitatie opzet is uitgegaan van een lager aantal uit te geven m2 (4.000 m2 versus 6.554 m2). De extra grondopbrengsten zijn grotendeels ingezet voor de realisatie en de inrichting van de welzijnsvoorzieningen van de Wozoco.

Bij het vaststellen van de grondexploitatie in 2005 is ervoor gekozen om Nimmerdor I te faseren. De 1e fase is nu op 1 kavel na afgesloten, in 2017 zijn de voorbereidingen getroffen voor het uitgeven van de 2e fase. Het gaat hier om circa 7.774 m2 uitgeefbare grond. De loting voor deze kavels was in 2017. In de periode 2018 tot en met 2021 zijn er diverse kavels van de 2e fase verkocht. 

In 2023 is de laatste kavel (vrijstaande woning) van fase 1 verkocht. Eind 2023 zijn de resterende 4 vrijstaande kavels opnieuw in de markt gezet, maar er zijn nog geen kavels verkocht. 

Door de verkoop van de kavel in 2023 was er een tussentijdse winstneming en toevoeging aan de reserve grondbedrijf van € 100.000. De verwachting is, dat dit plan in 2025 afgesloten kan worden. Er resteert dan nog een winstneming en toevoeging aan de reserve grondbedrijf van € 461.000. De totale verwachte winst over de gehele looptijd voor dit plan is € 3,2 mln. 

Nimmerdor II en III
De voor dit toekomstige plan benodigde gronden zijn al volledig gemeentelijk eigendom. Het liquidatiesaldo bij opheffing van Landbouwbedrijf voorheen Nimmerdor B.V. in 2008 is op basis van het aantal m2 grondoppervlak aan dit gemeentelijk eigendom toegevoegd. De boekwaarde van de gronden was hoger dan de bestemmingswaarde van deze gronden. Bij de jaarrekening 2018 zijn deze gronden en gemaakte voorbereidingskosten afgeboekt met € 539.000 ten laste van de reserve grondbedrijf. 

Er worden voorbereidingen getroffen om deze gronden in te zetten als onderdeel van de realisatie van de nieuwbouwprogrammering. 

Koudekerke
In 2017 is ingestemd met de aankoop van het perceel Braamweg 12 ten behoeve van de afronding en ontsluiting van het bedrijventerrein Karreveld te Koudekerke. De provincie Zeeland omarmt dit project door vaststelling van het Bedrijventerreinenprogramma Walcheren 2017-2021 en het toekennen van een subsidie van € 408.001. De daadwerkelijke aankoop en in  eigendom verkrijgen van het perceel kan pas als de huidige eigenaar naar een andere locatie kan verhuizen.

In januari 2018 hebben de eigenaren een verzoek ingediend om het bedrijf te verplaatsen naar de Middelburgsestraat in Koudekerke. 
Het college heeft besloten om onder voorwaarden medewerking te verlenen aan het verplaatsen van het bedrijf naar de Middelburgsestraat in Koudekerke.

De totale oppervlakte van de locatie aan de Middelburgsestraat bedraagt ruim 8,3 ha. Om te voorkomen dat de (nu nog agrarische) gronden door een andere partij aangekocht werden heeft de gemeente alle gronden aangekocht en volledig in eigendom sinds 2023.
De onderhandelingen met de eigenaren lopen nog op dit moment.

Badhuisstraat
In 2018 is dit perceel inclusief opstal verworven. Bij eventuele sloop van het opstal moet de boekwaarde afgewaardeerd te worden tot de grondwaarde. Het gaat dan om een financiële afboeking van circa € 250.000. 

Meliskerke
Zeester
Dit plan is in 2023 in exploitatie genomen voor de realisatie van 6 sociale, levensloopbestendige huurwoningen. De grond is verkocht aan Zeeuwland. De woningen worden in 2024 opgeleverd en de omgeving woonrijp gemaakt. Het plan kan in 2024 afgesloten worden. Door de hoge inbrengwaarde en de realisatie van sociale huurwoningen resulteert dit plan in een verlies van € 270.000. Hiervoor is een voorziening getroffen ten laste van de reserve grondbedrijf. 

Oostkapelle
Omgeving halve Maan/scholen
Deze omgeving maakt onderdeel uit van het project maatschappelijk voorzieningen. 

Brouwerijstraat
In februari 2024 heeft de gemeenteraad besloten om voor de aangewezen percelen, in onder andere Oostkapelle, het gevestigde gemeentelijke voorkeursrechten te bestendigen. Dit betekent dat eigenaren bij een voorgenomen vervreemding hun aangewezen percelen eerst aan de gemeente aan moeten bieden.

In Oostkapelle zijn percelen door eigenaren aangeboden die vervolgens in 2024 zijn aangekocht. Het gaat om een oppervlakte van 2.366 m2. Door de eigenaren zijn meer percelen aangeboden dan waar het voorkeursrecht op was gevestigd. Onder andere percelen waar reeds een woning en zomerwoning op staan. Op deze percelen beoogt de gemeente Veere echter geen functie intensivering voor Wonen. Om die reden is er dan ook geen voorkeursrecht gevestigd op deze percelen. Door het innemen van een grondpositie in een beoogd ontwikkelgebied ontstaat de mogelijkheid om een centrale regierol te vervullen bij de ontwikkeling en realisatie van de toekomstige plannen op de betrokken locatie. Er is dan ook besloten de percelen gezamenlijk aan te kopen en vervolgens de woning en zomerwoning via openbare verkoop in de verkoop te plaatsen. 

Serooskerke
Aansluitend aan het bestemmingsplan Serooskerke-Oost is een oppervlakte van 82.550 m2 landbouwgrond aangekocht voor toekomstige exploitatie. 

Door een wijziging van het bestemmingsplan is 20.000 m2 van deze grond (binnen de geluidszone) gebruikt voor uitbreiding van de sportvelden. Door de verplaatsing van het trainingsveld, komt hiervoor 6.400 m2 grond terug (buiten de geluidszone), die de realisatie van een ontsluitingsweg ten behoeve van Serooskerke-Oost mogelijk maakt. 

In 2018 is er 5.754 m2 grond aangekocht om de locaties Serooskerke-Oost en de omgeving Vrouwenpolderseweg in de toekomst met elkaar te verbinden.  

De gronden zijn in 2019 in exploitatie genomen. Hiermee is een financiële afboeking naar de marktwaarde van € 1,9 mln voorkomen. Uitgangspunt is een budgettair neutraal resultaat. Onderdeel van deze gebiedsontwikkeling is het verplaatsen van de basisschool naar deze locatie inclusief gymzaal, verder komen er onder andere (zorg) woningen en andere maatschappelijke voorzieningen. In 2022 is het plangebied Serooskerke Oost uitgebreid met de in 2018 aangekochte gronden en is de grondexploitatie herzien. Het verwachte negatieve financiële resultaat is op dit moment circa € 335.000. Hiervoor is een voorziening getroffen ten laste van de reserve grondbedrijf. 

Een deel van het plangebied is eind 2024 bouwrijp. Op dit moment loopt er nog een procedure bij de raad van State over dit plan. Afhankelijk van de uitkomst daarvan, kan gestart worden met de bouw van de eerste woningen in dit plangebied.   
  
Veere
Veere Anno… en herontwikkeling Oranjeplein
Onderdeel van het project Veelzijdig Veere is de herontwikkeling van het Oranjeplein. In 2015 is een beeldkwaliteitsplan en civieltechnisch ontwerp opgesteld. Het concept bestemmingsplan is in voorbereiding.

Het streven is, om daar waar mogelijk de kosten van de voorzieningen te dekken uit de verkoop of exploitatie van gronden en gebouwen dan wel door subsidies en bijdragen van particulieren. 

In 2020 zijn de tot nu toe gemaakte voorbereidingskosten van dit project afgeboekt. In 2022, 2023 en 2024 is de haalbaarheid verder onderzocht. 

Vrouwenpolder
Plan Fort den Haak 
In de raad van juni 2015 is het ontwikkelplan Fort den Haakweg vastgesteld. Doel is om te komen tot een toekomstige ruimtelijk en landschappelijk kwalitatieve gebiedsontwikkeling van de Fort den Haakweg die een sociaal-economische impuls geeft aan Vrouwenpolder en omgeving. Op basis van dit ontwikkelplan wordt het ontwikkelplan aangepast met als doel om de gebiedsontwikkeling te realiseren. De grondexploitatie is in 2017 vastgesteld. Uitgangspunt was een budgettair neutraal resultaat. Inmiddels is er in 2020 een voorziening getroffen van € 345.000 voor het verwachte verlies. De extra kosten werden voor veroorzaakt door hogere ambtelijke kosten, het aanstellen van een omgevingsmanager en extra kosten voor het plangebied sport waar geen rekening mee was gehouden in de oorspronkelijke grondexploitatie. 

De verplaatsing van de tennisbanen vond in 2024 plaats. De resterende bouwkavels zijn inmiddels bouwrijp gemaakt. Afhankelijk van de voortgang en vaststelling van het wijzigingsplan sport kunnen de kavels vervolgens uitgegeven worden. De verwachting is dat dit in 2025 plaats kan vinden, zodat het plan in 2025 financieel afgesloten kan worden.  

Westkapelle
Ontwikkeling omgeving Molenwal, Herrijst, Lichtboei en Lichtstraal
De omgeving Molenwal en de locatie Herrijst maken onderdeel uit van het project maatschappelijke voorzieningen. De gronden van de huidige schoollocaties de Lichtboei en de Lichtstraal komen beschikbaar na realisatie van de MFA in Westkapelle.

Zoutelande
Geen gronden meer in eigendom of in exploitatie.