Omschrijving

Klanttevredenheid en zorgevaluaties zijn belangrijke maatstaven voor het meten van de effectiviteit van het beleid. Voor de Wmo en jeugdzorg breiden we het landelijk verplichte onderzoek uit om een betrouwbare indicator te ontwikkelen. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek, sturen het college en de raad op het beleid. In 2024 starten we met dit nieuwe onderzoek, nu de onderzoeksmethode van 2023 niet voldoende resultaten heeft opgeleverd.
Orionis is in 2022 gestart met haar klanttevredenheidsonderzoek. Ook in 2024 worden klanttevredenheidsonderzoeken afgenomen.

Kwaliteit (indicator)

G

Stand van zaken

In 2024 is het cliënt ervaringsonderzoek (vanaf hier CEO) voor de Jeugdwet en Wmo aanpast. Het hele jaar is volgens de nieuwe werkwijze het onderzoek uitgevoerd en gemonitord. Daar waar nodig werden werkwijzen aangescherpt. De analyse van deze uitkomsten zullen in 2025 bekend worden.
Orionis heeft in 2024 geen klanttevredenheidsonderzoek gedaan maar voorbereidingen getroffen voor een andere wijze van klanttevredenheidsonderzoek. Een onderzoek waarbij Orionis hoopt op meer respons en daarmee meer (valide) feedback. Het is een pilot om te bekijken of deze manier van meten ook daadwerkelijk past bij onze klantgroep en de doelstellingen van het onderzoek. Orionis start medio mei 2025 met meten en hoopt voor de zomer de resultaten te kunnen delen (Oranje indicator).

Tijd (indicator)

O

Geld (indicator)

G