Uitgaven

20,56%
€ 24.737
x €1.000
20,56% Complete

Inkomsten

8,07%
€ 9.658
x €1.000
8,07% Complete

Saldo

2548,01%
€ -15.079
x €1.000

6. Sociaal Domein

Uitgaven

20,56%
€ 24.737
x €1.000
20,56% Complete

Inkomsten

8,07%
€ 9.658
x €1.000
8,07% Complete

Saldo

2548,01%
€ -15.079
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Iedereen moet kunnen meedoen in de maatschappij. Daarom helpen we onze inwoners die daar zorg en ondersteuning bij nodig hebben. We geven als gemeente binnen het sociaal domein uitvoering aan de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet en de Participatiewet.

In het sociaal domein ligt er echter een grote uitdaging voor ons. Er ligt druk op het sociaal domein door vergrijzing, een afname van het aantal vrijwilligers en een dreigend
tekort aan personeel. Dit komt onder andere door ontwikkelingen waar de gemeente geen of nauwelijks invloed op heeft, waaronder de demografische en economische
ontwikkelingen.

De kans is hierdoor groot dat er in de komende jaren meer beroep gedaan wordt op onder meer de Wmo en de Participatiewet. Daarnaast moeten we kijken wat de
langetermijngevolgen zijn van onder meer de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. Ook op de wet- en regelgeving vanuit het Rijk kunnen we weinig tot geen invloed
uitoefenen. Deze regelgeving is van grote invloed op de keuzes die we kunnen maken en onze financiële situatie. Bijvoorbeeld waar het gaat om de landelijke ontwikkelingen rond de Hervormingsagenda Jeugd.

Veel van bovenstaande ontwikkelingen zijn een gegeven. Als gemeente spelen we daar zo goed mogelijk op in. In onderstaande is beschreven hoe we met de trends en ontwikkelingen omgaan.

Eigen regie
We willen dat onze inwoners zoveel mogelijk regie hebben over hun eigen leven. Dat ze zolang mogelijk zelfstandig kunnen wonen en eigen keuzes kunnen maken. De gemeente faciliteert hierbij - zowel binnen als buiten het Sociaal Domein. Dit doen we onder meer door:

- Inwoners vroegtijdig te helpen zodat (zware) professionele zorg kan worden voorkomen of uitgesteld.
- Te investeren in preventieve voorzieningen.
- Het aanbieden van taallessen aan laaggeletterden.
- Sport en beweging te stimuleren.
- Ervoor te zorgen dat inwoners elkaar kunnen ontmoeten in bijvoorbeeld maatschappelijke voorzieningen.

Naar verwachting zijn begin 2024 de uitkomsten van de Armoedemonitor beschikbaar. Mede op basis hiervan kijken we of en zo ja, hoe we ons armoebeleid moeten bijstellen. Daarnaast proberen we inwoners met een laag inkomen tegemoet te komen door energiearmoede tegen te gaan.

Sturen op resultaat
Om tot goed beleid te komen, hebben we de afgelopen jaren inzicht gecreëerd in de belangrijkste ontwikkelingen in het sociaal domein. Dat deden we door het ontwikkelen van een jaarlijkse rapportage Sociaal Domein. Het is namelijk essentieel om te begrijpen wat er gebeurt en om de goede maatregelen te nemen. Dit maakt sturen op resultaat mogelijk. In aanvulling op de jaarlijkse rapportage gaan we aan de slag met een nieuw cliënt ervaringsonderzoek en voegen we preventieve indicatoren op het gebied van onderwijs, sport en cultuur toe.

Goede toegang tot de Wmo en jeugdhulp
We vinden het belangrijk dat de inwoners die dat nodig hebben de juiste zorg krijgen. Onze Toegang draait nu een aantal jaar. De Toegang zorgt voor de uitvoering van de
Wmo en de Jeugdwet - en vanaf juni 2023 ook van het leerlingenvervoer. De klanttevredenheid is hoog maar er is altijd ruimte voor verbetering.

Daarom starten we een pilot waarin we intensiever gaan samenwerken met Berseba (een samenwerkingsverband van 3 basisscholen in onze gemeente) om vragen in de
jeugdhulp eerder en beter te kunnen oppakken. Ook kijken we samen met Welzijn Veere, Maatschappelijk Werk Walcheren en Orionis hoe we hulpvragen beter gezamenlijk kunnen oppakken. Tot slot ontwikkelen we collectieve jeugdvoorzieningen (vooral op het snijvlak van jeugd en onderwijs), samen met Middelburg en Vlissingen.

Anticiperen op toekomstige ontwikkelingen
In het sociaal domein komen met regelmaat nieuwe grote en complexe vraagstukken naar voren. Van de toenemende druk op de jeugdhulp tot de decentralisatie van
beschermd wonen. Mede daarom werken we vaak samen met andere Zeeuwse gemeenten. Ook hechten we bijvoorbeeld veel waarde aan de Walcherse samenwerking
binnen Orionis.

Onze inwoners staan centraal bij de samenwerking tussen de verschillende organisaties en gemeenten. Ook de uitvoering is altijd gericht op de inwoner, waarbij een afweging tussen het individuele en gemeenschappelijke belang wordt gemaakt.

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

D.6.01 Veerse inwoners doen zoveel mogelijk zelf en hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.

Terug naar navigatie - D.6.01 Veerse inwoners doen zoveel mogelijk zelf en hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.

Omschrijving

Met deze doelstelling bedoelen we dat iedereen kan en mag deelnemen op zijn eigen manier. De gemeente Veere stimuleert, faciliteert en subsidieert organisaties in het preventieve veld om deze doelstelling te verwezenlijken. Daarbij is samenwerking tussen organisaties onderling een speerpunt. Dit in het belang van inwoners.
Daarnaast hebben inwoners oog voor elkaar en helpen ze elkaar. Dat hoort bij een participerende samenleving en waarderen we van onze inwoners. Vrijwilligers en
mantelzorgers zijn een belangrijke aanvulling op de professionele zorg. Zij zorgen ervoor dat onze inwoners later, geen of in mindere mate professionele zorg nodig
hebben. Via Welzijn Veere en Stichting Manteling ondersteunen we vrijwilligers en mantelzorgers. We nemen daarnaast deel aan de GR Orionis Walcheren. Orionis
ondersteunt inwoners die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, bij het participeren in de samenleving.

Financiële zelfredzaamheid is van zeer groot belang om regie te houden over je leven. Met de huidige inflatie is, onder andere, energiearmoede een groot risico voor veel mensen. Dit willen we zo veel mogelijk voorkomen door mensen te helpen met tips en verduurzamingsmaatregelen, zodat het energieverbruik minder wordt. Mensen die in financiële problemen raken door de energieprijzen hebben daarbij prioriteit.

Stand van zaken

Uit de rapportage sociaal domein bleek dat in 2023 onze inwoners in grote mate regie hadden over hun eigen leven.

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.6.02 We werken binnen hetsociaal domein data gedreven en sturen op basis daarvan bij.

Terug naar navigatie - D.6.02 We werken binnen hetsociaal domein data gedreven en sturen op basis daarvan bij.

Omschrijving

We zien de laatste jaren de kosten in het sociaal domein fors stijgen. Daarom ontwikkelden we een sturingsmodel voor het sociaal domein. Met dit model analyseren
we de kosten, klantaantallen, aantallen in het preventieve veld en de klanttevredenheid. Op deze manier brengen we de ontwikkelingen op een aantal indicatoren in kaart. Deze ontwikkelingen zetten we af tegen een aantal algemene en voorspellende indicatoren, zoals de bevolkingsontwikkeling.

Vervolgens verklaren we de ontwikkelingen en sturen we gericht op effectief beleid, klanttevredenheid/kwaliteit en kosten. Dit alles doen we in samenwerking met onze externe partners als zorgaanbieders, leveranciers en adviesraden. De rapportage Sociaal Domein, waarin we dit analyseren, wordt jaarlijks aan de raad verstuurd. De toegang Wmo en Jeugd levert daarbij een voortgangsrapportage op.

We leggen de focus op doorontwikkeling en willen de verbinding leggen met sport, onderwijs en cultuur. Hierbij gaat het specifiek om het preventieve karakter van deze onderwerpen. Sport, onderwijs en cultuur kunnen namelijk op vele manieren en hulp- of ondersteuningsvraag voorkomen. Deze onderwerpen nemen we ook mee in de Preventievisie.

Stand van zaken

In 2024 leverden we een rapportage sociaal domein op over 2023. Op basis daarvan trokken we lessen. We verbeterden bijvoorbeeld het Cliënt ervaringsonderzoek.
Verder versterkten we de samenwerking met onder andere Welzijn Veere, Vizita en Manteling. Sinds augustus 2024 kunnen deze partijen en de toegang vanuit één locatie in Serooskerke samenwerken. Dit is mede voortgekomen door initiatieven van de partijen zelf, maar ook omdat we in onze rapportage sociaal domein al jaren zien dat samenwerking op preventie zeer belangrijk is.

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.6.03 Toegang en beleid sturen op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de Wmo en Jeugdzorg.

Terug naar navigatie - D.6.03 Toegang en beleid sturen op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de Wmo en Jeugdzorg.

Omschrijving

Een hoge kwaliteit en effectiviteit van ondersteuning vinden we belangrijk. Onder kwaliteit verstaan we dat klanten de zorg krijgen die aansluit op hun behoeftes. Onder effectiviteit verstaan we dat klanten de juiste hoeveelheid ondersteuning krijgen: niet te weinig, niet te veel. Ook hebben we het snel door als bepaalde ondersteuning niet bereikt wat we voor ogen hebben. Het is de rol van de toegang om op beide aspecten te sturen.

Stand van zaken

Als onderdeel van de werkwijze van de toegang wordt regelmatig de zorg geëvalueerd met de klant en de zorgorganisatie. Hierbij wordt gekeken of de zorg passend is en effect heeft. Signalen over kwaliteit en inzet worden gedeeld met beleid die vervolgens kan schakelen met inkoop. Deze werkwijze is volledig geïmplementeerd en heeft een bewezen effect.

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.6.04 We anticiperen in Zeeuws verband op grote toekomstige ontwikkelingen in het Sociaal Domein.

Terug naar navigatie - D.6.04 We anticiperen in Zeeuws verband op grote toekomstige ontwikkelingen in het Sociaal Domein.

Omschrijving

We werken samen met andere Zeeuwse en Walcherse gemeenten om zorg en ondersteuning beter te organiseren. Voorbeelden van organisaties waar we deel vanuit
maken of mee samenwerken zijn Orionis, Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland en het CZW-bureau. In deze samenwerkingen zijn de Veerse inwoners altijd het uitgangspunt. We zorgen voor oplossingen die uitvoerbaar zijn voor onze Toegang en betrokken organisaties.

Ook zijn we in januari 2022 aangesloten bij de Zeeuwse Zorg Coalitie. Het doel daarvan is, om in samenwerking met zorgaanbieders, de zorg in Zeeland toegankelijk te houden. In 2024 geven we uitvoering aan de regiovisie in het kader van het Integraal zorgakkoord en het daaraan gekoppelde plan preventieve gezondheid.

Stand van zaken

Vanuit het sociaal domein werken we samen met 13 gemeenten in de Zeeuwse samenwerking sociaal domein (ZSSD). Deze samenwerking heeft 4 hoofdstromen:
Jeugd, gezondheid, Maatschappelijke ondersteuning (BW/MO/VO) en sociale veiligheid (zorg en veiligheid). In alle 4 de afstemming overleggen zijn beleid en soms ook
toegang betrokken.

In 2024 hebben de ontwikkelingen rondom het Integraal Zorg Akkoord (vanaf nu: IZA) op de voet gevolgd. Ook is in 2024 het uitvoeringsplan IZA "van A naar Verder"
opgeleverd inclusief richtinggevende begroting. In 2024 zijn de eerste stappen gezet om de doelstellingen van het IZA te realiseren. Zo zijn in december 2024 de eerste
valinterventies van start gegaan in Westkapelle en Koudekerke.

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
17 Banen per 1.000 inw 15-64jr CBS/ LISA 2023 782,3 828,4 Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
18 Jongeren met een delict voor rechter % Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel 2023 1,0 1,0 Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
19 Kinderen in een uitkeringsgezin % Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel 2023 2,0 5,0 Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.
20 Netto arbeidsparticipatie % CBS - Arbeidsdeelname 2024 71,9 72,4 Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking.
21 Werkloze jongeren % CBS - Jeugd 2023 1,0 2,0 Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar).
22 Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inw 18jr eo CBS - Participatie Wet 2024 116,5 258,6 Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners.
23 Lopende reïntegratievoorzieningen per 10.000 inw 15-65jr CBS - Participatie Wet 2023 56,2 231,5 Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar
24 Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2024 10,6 13,6 Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar.
25 Jongeren met jeugdbescherming % CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2024 0,7 1,3 Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.
26 Jongeren met jeugdreclassering % CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2024 nb 0,3 Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar).
27 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO per 10.000 inw CBS - Monitor Sociaal Domein WMO 2024 400,0 725,0 Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 180 deelnemende gemeenten.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 165 6.389 6.342 46
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 10 10 9 1
6.3 Inkomensregelingen 2.653 3.231 3.182 49
6.4 WSW en beschut werk 0 0 0 0
6.5 Arbeidsparticipatie 0 0 0 0
6.6 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 104 109 103 6
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 0 0 0 0
6.71b Begeleiding (WMO) 0 0 0 0
6.71c Dagbesteding (WMO) 0 0 0 0
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 0 0 0
6.72a Jeugdzorg begeleiding 0 0 1 -1
6.72b Jeugdzorg behandeling 0 0 0 0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding 0 0 0 0
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 0 0 0
6.73a Pleegzorg 0 0 0 0
6.73b Gezingsgericht 0 0 0 0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 0 0 0 0
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 0 0 0 0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 0 0 0
6.74c Gesloten plaatsing 0 0 0 0
6.81a Bescherm wonen (WMO) 9 68 21 48
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 0 0 0
6.82a Jeugdbescherming 0 0 0 0
6.82b Jeugdreclassering 0 0 0 0
Totaal Baten 2.942 9.807 9.658 148
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.125 6.312 5.894 418
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.508 1.737 2.184 -447
6.3 Inkomensregelingen 4.283 5.261 5.194 67
6.4 WSW en beschut werk 1.291 1.498 1.461 37
6.5 Arbeidsparticipatie 1 1 1 0
6.6 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 1.200 1.232 1.111 121
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 1.624 1.649 1.580 69
6.71b Begeleiding (WMO) 1.925 1.436 1.317 119
6.71c Dagbesteding (WMO) 692 580 504 76
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 0 0 0
6.72a Jeugdzorg begeleiding 626 919 1.038 -119
6.72b Jeugdzorg behandeling 383 528 719 -191
6.72c Jeugdhulp dagbesteding 596 800 896 -97
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 162 225 264 -39
6.73a Pleegzorg 564 486 186 300
6.73b Gezingsgericht 292 366 382 -16
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 126 68 -286 353
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 872 1.127 1.328 -202
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 280 258 216 42
6.74c Gesloten plaatsing 129 333 347 -14
6.81a Bescherm wonen (WMO) 0 83 35 48
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 78 144 59 85
6.82a Jeugdbescherming 338 254 308 -55
6.82b Jeugdreclassering 22 16 -3 19
Totaal Lasten 20.115 25.312 24.737 575

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Taakveld Resultaat V/N

Samenkracht en burgerparticipatie
Er is een overschot van € 372.000. Dit is grotendeels te verklaren doordat de werkelijk vergoeding voor opvang Oekraïners € 364.000 hoger uitvalt dan waar we bij de laatste bestuursrapportage rekening mee hielden.

 

372

 

V

Jeugdzorg voorzieningen
Er is een tekort van € 497.000. De belangrijkste oorzaak van deze overschrijding is een groter aantal kinderen dat gebruik maakte van de Jeugdzorg. Ambulante Jeugdhulp en de GGZ vallen daarbij op. We zullen dit nader analyseren en gedetailleerder toelichten in de rapportage Sociaal Domein. Deze wordt later dit jaar aan u aangeboden.


497

 


N

Inkomensregelingen, WSW en beschut werk
Er is een overschot van € 55.000. Dit wort grotendeels veroorzaakt door een positief resultaat uit de jaarrekening 2024 van Orionis Walcheren. De bestedingen voor de aanvullende inkomensvoorzieningen (armoedebeleid) vielen namelijk lager uit dan begroot.


55


V

Maatwerkvoorziening WMO
Er is een overschot van € 118.000. Het budget Maatwerkvoorzieningen WMO heeft een positief saldo van € 120.000. Dit saldo wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat een woningaanpassing (ruim € 50.000) niet meer in 2024 heeft plaats gevonden maar in februari 2025.
Daarnaast zijn er kleine overschotten op maatwerkvoorzieningen en overige hulpmiddelen.


118


V

Zorg in Natura en maatwerkvoorzieningen
Er is een overschot van € 264.000. Enerzijds werd dit veroorzaakt doordat de Zorg in Natura binnen de WMO € 150.000 lager uitviel dan begroot. Anderzijds was er ook een lager gebruik van Persoonsgebonden budgetten en maatwerkvoorzieningen.


264


V

Maatwerkdienstverlening 18- iaar
Er is een overschot van € 33.000. Dit overschot wordt veroorzaakt door de toerekening van kosten voor inhuur bij ziektevervanging.
De totale kosten voor de inhuur zijn gelijk aan de begrote bedragen, maar de verdeling van de werkelijke lasten wijkt af van de verdeling van het begrote budget. Hierdoor ontstaat er een tekort op dit taakveld, dat wordt gecompenseerd door een overschot op een ander taakveld.


33


V

Maatschappelijk- en vrouwenopvang
Het budget Maatschappelijk- en vrouwenopvang heeft een positief saldo van € 85.000. Dit saldo wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door minder uitgaven op dit beleidsterrein. In 2024 is er minder geld besteed aan traject financiering via Juvent oorzaak hiervan is ook dat er minder gebruik van gemaakt is. Daarnaast blijft er ook een deel van het budget voor dak en thuisloze opvang over omdat hier minder bestedingen op gedaan zijn.


85


V