Uitgaven

2,97%
€ 3.573
x €1.000
2,97% Complete

Inkomsten

6,45%
€ 7.717
x €1.000
6,45% Complete

Saldo

700,15%
€ 4.143
x €1.000

0. Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

2,97%
€ 3.573
x €1.000
2,97% Complete

Inkomsten

6,45%
€ 7.717
x €1.000
6,45% Complete

Saldo

700,15%
€ 4.143
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Dit programma gaat over rollen, verantwoordelijkheden en ontwikkelingen voor bestuur en organisatie. De portefeuillehouder van dit programma is wethouder van Houten en voor het onderdeel bestuurlijke integriteit de burgemeester.

Dienstverlening
Eén van de speerpunten in het hoofdlijnenprogramma 2022-2026 “Veere breed verbinden” is een betere dienstverlening. De dienstverlening moet beter. Concrete acties zijn onder meer het terugdringen en sneller afhandelen van terugbelverzoeken, telefonische bereikbaarheid, gebruik van klare taal in onze brieven, tussentijds informeren over de voortgang van een aanvraag/verzoek, etc. De in 2023 gestarte coach werkt samen met het management aan het intensiveren van de aandacht voor dienstverleningscompetenties en dienstverleningsgedrag in brede zin (denk hierbij aan zaken als inlevingsvermogen en oplossingsgerichtheid).

Communicatie en participatie
In het hoofdlijnenprogramma geven wij aan de verbinding te willen zoeken en in samenspraak en overleg met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen tot
goede resultaten te willen komen bij de opgaven die er liggen. Daarnaast willen we, met als doel de dienstverlening te verbeteren, investeren in een betere communicatie. In dit programma benoemen we een aantal maatregelen om dit te realiseren.

Organisatie
Met als doel een betere dienstverlening is één van onze speerpunten ook het kwalitatief versterken van de ambtelijke organisatie. Verder is het voor onze positie op de arbeidsmarkt belangrijk dat we een goede werkgever zijn en dat ook naar buiten toe uitstralen. Voor de concrete maatregelen die dit alles vraagt, verwijzen wij naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Integriteit
Bij het zijn van een betrouwbare overheid hoort aandacht voor zowel bestuurlijke als ambtelijke integriteit. De afgelopen jaren ontwikkelden we hiervoor verder beleid, stelden we een integriteitscoördinator aan en organiseerden we zowel bestuurlijk als ambtelijke bewustwordingssessies. Dit alles zetten we de komende periode door.

Kinderburgemeester
Met ingang van 2024 stellen we een Kinderburgemeester aan. Hij/zij vergezelt de burgemeester bij officiële openingen en evenementen en kan een aanspreekpunt zijn
voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Zo betrekken we kinderen al op jonge leeftijd bij de lokale politiek en democratie. Voor begeleiding en bestedingen is een structureel budget beschikbaar.

Financiën
In het hoofdlijnenprogramma geven we ook aan in te zetten op het voeren van een gezond financieel beleid. De uitwerking daarvan treft u aan in het financiële gedeelte van de programmabegroting. 

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

D0.01 We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers en inwoners.

Terug naar navigatie - D0.01 We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers en inwoners.

Omschrijving

Eén van de speerpunten in het hoofdlijnenprogramma “Veere breed verbinden” is het verbeteren van onze dienstverlening. Ook het rapport “Dienen en deugen” van de rekenkamercommissie (2022) geeft aan dat er aanleiding is om te investeren in een betere dienstverlening en de daarbij horende (rand)voorwaarden.

We stelden in 2022 een plan van aanpak Dienstverlening en Participatie vast en een (meerjarig en dynamisch) uitvoeringsplan. Acties en maatregelen die in dit plan staan moeten een (directe of indirecte) bijdrage leveren aan een betere dienstverlening. Een interne projectgroep bewaakt het plan en past het regelmatig aan.

Informatievoorziening ondersteunt onze dienstverlening. Op dit vlak zijn er erg veel ontwikkelingen. Die beschreven we in een nieuw Beleidsplan Informatievoorziening 2023-2026. Landelijke wetgeving richt zich steeds meer op een “online samenleving”. Ook zelf zien we een gestage groei in het gebruik van de online dienstverlening. Daarom investeren we ook in een optimale en kwalitatief goede ondersteuning van het online kanaal. Maar ook inwoners en ondernemers die moeite hebben met online kunnen op ons rekenen: we ondersteunen alle kanalen, maar stimuleren het gebruik van het digitale kanaal.

De informatiepunten digitale overheid (ido, voor ons via de Zeeuwse Bibliotheek) helpen inwoners die minder digitaalvaardig zijn.

Data kan een bijdrage leveren aan betere keuzes voor beleid en dienstverlening. We investeren daarom ook in het datagedreven werken.

In 2022 voerden we onderzoeken uit naar beleid en dienstverlening. De rapportcijfers voor het onderdeel dienstverlening zagen er als volgt uit:

  • Ondernemerspeiling: 5,8 (2019: 6,2)
  • Burgerpeiling: 6,5 (2019: 7,0)
  • Klanttevredenheidsonderzoek Balie: 8,7 (2019: 8,2)

In 2025 voeren we deze onderzoeken opnieuw uit. De doelstelling over de Omgevingswet noemt een concrete maatregel over digitale dienstverlening. Het doel is tot 2031 toe te werken naar een volledig digitale dienstverlening op dit onderdeel. 

Stand van zaken

We stelden een visie op dienstverlening vast met een uitvoeringsagenda en concrete acties. We voerden een nulmeting uit naar onze dienstverlening en deden mee aan een landelijk onderzoek. Dat gaf inzicht in hoe we er voor staan. Onze eerstelijns dienstverlening in het callcenter en aan de balie is heel goed. De focus van de
verbetering van onze dienstverlening ligt op het gebied van complexe initiatieven, aanvragen- en vooraanvragen van omgevingsvergunningen. De acties (onder andere
het verbeteren van processen, trainingen, sturen op dienstverleningsgedrag) hebben nog niet tot een zichtbare, structurele verbetering geleid. Ook in 2025 is dit één van onze hoogste prioriteiten en blijven we vol overgave werken aan verbetering.  We spelen in op de trend dat inwoners en ondernemers steeds vaker een beroep doen op het online kanaal en zien de percentages online aanvragen groeien.

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D0.02 We zoeken verbinding en werken aan goede resultaten voor onze opgaven in samenspraak en overleg met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen.

Terug naar navigatie - D0.02 We zoeken verbinding en werken aan goede resultaten voor onze opgaven in samenspraak en overleg met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen.

Omschrijving

Deze doelstelling draagt bij aan het “programma op hooflijnen 2022-2026 Veere breed verbinden”, gericht op het gemeenschappelijk belang om Veere (nog) beter te maken.

Stand van zaken

Op zowel bestuurlijk als ambtelijk gebied hebben we ons integriteitsbeleid uitgevoerd in 2024. We troffen voorbereidingen voor een bijeenkomst vanuit de Zeeuwse Norm Weerbare Overheid. Binnen het door Veere geadopteerde thema Veilige Publieke Taak. 

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland
1 Formatie FTE per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 11,42 n.b.
2 Bezetting FTE per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 10,80 n.b.
3 Apparaatskosten Kosten per inwoner Eigen begroting 2024 € 1.163 n.b.
4a Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom Eigen begroting 2024 20% n.b.
4b Externe inhuur Totale kosten inhuur externen Eigen begroting 2024 € 4.223.454 n.b.
5 Overhead % van de totale lasten Eigen begroting 2024 14% n.b.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Baten
0.1 Bestuur 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 342 423 512 -89
0.3 Beheer en overige gebouwen en gronden 87 69 61 8
0.63 Parkeerbelasting 6.916 6.941 7.144 -203
Totaal Baten 7.345 7.432 7.717 -284
Lasten
0.1 Bestuur 1.693 1.777 2.359 -582
0.2 Burgerzaken 790 863 994 -130
0.3 Beheer en overige gebouwen en gronden 160 142 146 -4
0.63 Parkeerbelasting 73 73 74 -1
Totaal Lasten 2.717 2.855 3.573 -718

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Taakveld Resultaat V/N

Bestuur
Het taakveld bestuur heeft een tekort van € 582.200.

Het tekort wordt grotendeels veroorzaakt doordat er een hogere toevoeging is aan de pensioenvoorziening voor de wethouders dan begroot voor
€ 636.000. Omdat er sprake is van een aanzienlijke daling van de rekenrente en een toename van het pensioen door indexatie is een hogere storting in de pensioenvoorziening nodig. 

 

 

582

 

 

N

Burgerzaken
Op het taakveld burgerzaken is sprake van een tekort van € 41.000.

Er zijn meer leges ontvangen voor (reis)documenten dan begroot. In 2014 is de termijn van paspoorten verlengd naar 10 jaar. Hierdoor is er in 2024 een piek voor de verlenging van de paspoorten. Bij de tweede bestuursrapportage is een inschatting gemaakt van de extra leges, maar deze blijkt achteraf gezien te laag te zijn geweest.

Daarbij is er een administratieve toerekening van loonkosten ten behoeve van de tarief gerelateerde producten waar we leges voor heffen. De loonkosten die in dit taakveld meer verantwoord zijn, hebben we op andere taakvelden minder verantwoord waardoor in totaal de administratieve wijziging in evenwicht is.

 

38

 

 

79

 

V

 

 

N

Beheer overige gebouwen en gronden
Dit taakveld heeft een negatief resultaat van € 12.000.

Er zijn geen significante wijzigingen te melden

 

12

 

N

Parkeerbelasting
Het taakveld parkeerbelasting heeft een overschot van € 201.800.

Dit wordt veroorzaakt doordat het aantal fiscale naheffingen en parkeerontheffingen hoger is dan geraamd. Deze hogere opbrengsten van de fiscale naheffingen hebben deels een structureel karakter en zijn al doorgevoerd in de begroting van 2025. Daarnaast zijn de parkeergelden uit de automaten lager dan geraamd, deze zijn afhankelijk van de seizoensinvloeden en weersomstandigheden. 

 

202

 

V

Eenmalige prioriteiten

Terug naar navigatie - Eenmalige prioriteiten
Omschrijving prioriteit Begroot Realisatie
Uitvoering meerjarenbeleidsplannen Dienstverlening en Informatievoorziening 150.000 50.000
Budget inhuur projectleider rapport dienstverlening 85.000 85.000