Uitgaven

3,02%
€ 3.637
x €1.000
3,02% Complete

Inkomsten

0,87%
€ 1.036
x €1.000
0,87% Complete

Saldo

439,57%
€ -2.601
x €1.000

4. Onderwijs

Uitgaven

3,02%
€ 3.637
x €1.000
3,02% Complete

Inkomsten

0,87%
€ 1.036
x €1.000
0,87% Complete

Saldo

439,57%
€ -2.601
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Onderwijshuisvesting
In de komende jaren realiseren we 6 nieuwe, energiezuinige, frisse scholen: 2 in Westkapelle, 2 in Oostkapelle, 1 in Serooskerke en 1 in Aagtekerke. Bij de bouw van de
school in Serooskerke houden we ruimtelijk rekening met uitbreiding voor leerlingen uit Vrouwenpolder; wanneer het schoolbestuur mocht besluiten tot samenvoeging van deze 2 scholen.

Voor de nieuwbouw van de Versluijsschool in Aagtekerke is het schoolbestuur aangesteld als bouwheer.

In de kernen waar we (vanwege denominatie) 2 scholen bouwen, bouwen we de voorzieningen onder één dak. We bouwen deze scholen zo dat onze kinderen ruimte krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Als uitvoeringskader is het “Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen” van toepassing. Hierin is ook het uitgangspunt “groene openbare schoolpleinen” opgenomen. De uitwerking hiervan nemen wij op bij het "ontmoetings-en speelruimtebeleid" van Programma 5 (Sport, Cultuur en Recreatie). We realiseren multifunctionele accommodaties (MFA) of integrale kindcentra (IKC), zodat niet alleen de onderwijsfunctie, maar ook andere maatschappelijke functies daarin worden ondergebracht. De planning voor de realisatie van de MFA’s / IKC’s vindt u in de paragraaf Maatschappelijke Voorzieningen.

Kwaliteit
Kwalitatief goed onderwijs is belangrijk. We zien de scholen, peuterspeelzalen en kinderopvang graag zo dicht mogelijk bij de woonplaats van onze kinderen. Belangrijk is
dat alle kinderen naar school kunnen. Op basis van de Verordening Leerlingenvervoer 2023 kunnen ouders/verzorgen indien nodig een aanvraag indienen voor vervoer. Ook maken we samen met Middelburg en Vlissingen en het onderwijs afspraken over Passend Onderwijs. Het Regionaal Bureau Leerlingzaken Walcheren voert de wettelijke, gemeentelijk taken uit om ervoor te zorgen dat leerlingen voldoen aan hun leerplicht en dat aandacht is voor thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters.
Het onderwijsachterstandenbeleid van gemeente Veere beschrijft de wettelijke taken die de gemeente uitvoert in het aanpakken van onderwijsachterstanden. Zo subsidiëren we de peutergroep bij kinderen die onderwijsachterstanden hebben. Ook subsidiëren we het project de Bibliotheek op School op de basisscholen in gemeente Veere. Daarnaast is een goed aanbod van cursussen voor volwassenen gericht op zelfredzaamheid, werk en het terugdringen van laaggeletterdheid bij volwassenen van groot belang. Hierin werken we in Zeeuws verband aan de uitvoering van Regioplan Laaggeletterdheid 2020-2024. 

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

D.4.01 We signaleren en monitoren thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters op een effectieve manier en dringen het aantal terug in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Terug naar navigatie - D.4.01 We signaleren en monitoren thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters op een effectieve manier en dringen het aantal terug in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Omschrijving

Naast de leerplicht die de leerling heeft, hebben ook gemeenten wettelijke taken vanuit de leerplichtwet. Op die manier heeft de gemeente een rol in het schoolgaan van kinderen en jongeren. Naast wettelijke taken kan ook een regionale aanpak bijdragen aan het schoolgaan. Voor de Walcherse gemeenten voert het Regionaal Bureau Leerplicht Walcheren de leerplichttaken uit.
In Nederland wordt gezocht naar een effectieve manier om thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters te signaleren en verminderen. Effectief wil zeggen dat deze leerlingen onderwijs (blijven) volgen of daadwerkelijk een diploma halen. RBL Walcheren monitort daarom deze leerlingen, om na te gaan of zij niet terugvallen en om de aanpak te verbeteren. 

Stand van zaken

Het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) Walcheren voert de wettelijke taken die gemeenten hebben omtrent de leerplicht. RBL hanteert een aantal methodes om
verzuim en thuiszitters aan te pakken.

Sinds enkele jaren bekostigen de Walcherse colleges een aparte functie aan thuiszitters gewijd: de thuiszitterscoach. Desalniettemin is het verzuim is in de afgelopen vijf schooljaren fors gestegen. In schooljaar 19/20 waren er onder jongeren 89 verzuimmeldingen ten opzichte van 170 verzuimmeldingen in schooljaar 23/24. Deze
stijging is in lijn met de landelijke trend. Oorzaken zijn de stijgende jeugdproblematiek, maar ook het feit dat verzuim consequenter wordt gemeld. RBL stimuleert scholen namelijk om verzuim actief te melden.

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.4.02 We verminderen onderwijsachterstanden in de peutergroep en het basisonderwijs en realiseren passende voorzieningen.

Terug naar navigatie - D.4.02 We verminderen onderwijsachterstanden in de peutergroep en het basisonderwijs en realiseren passende voorzieningen.

Omschrijving

Onderwijs- en taalachterstanden in peutergroep en basisonderwijs kunnen ervoor zorgen dat een kind geen gelijke start heeft met leeftijdsgenoten. Door achterstanden tijdig te signaleren, kunnen achterstanden zo vroeg mogelijk ingelopen worden. Zo ervaren leerlingen minder problemen tijdens hun schoolloopbaan en latere beroepscarrière.

Gemeenten hebben een aantal wettelijke taken in de aanpak van onderwijsachterstanden. Zo moeten zij bijvoorbeeld passende voorzieningen hebben zoals voldoende peutergroepen waar kinderen met een achterstand vroegschools onderwijs krijgen, volgens een bepaalde methode.

Maar een ander voorbeeld van een passende voorziening is de Bibliotheek op School.
Dit is geen wettelijke taak, maar een gemeentelijke voorziening om tot de hogere klassen van het basisonderwijs taalachterstanden in te lopen.

Stand van zaken

De wettelijke taken en voorzieningen die in gemeente Veere worden geboden, zijn beschreven in het Onderwijsachterstandenbeleid (2023-2026) wat wij in 2024 ook
volgden.

Op 31-12-2024 waren er in totaal 53 leerlingen met een indicatie voor Voorschoolse Educatie. Hiervan namen 19 peuters deel aan de 4 dagdelen Voorschoolse Educatie op de peutergroep. 

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.4.03 Elk schoolgebouw in onze gemeente is toekomstbestendig.

Terug naar navigatie - D.4.03 Elk schoolgebouw in onze gemeente is toekomstbestendig.

Omschrijving

We bieden basisonderwijs aan in doelmatige en toekomstbestendige schoolgebouwen. Bij nieuwbouw van 2 scholen in een kern bouwen we deze onder één dak en bij
voorkeur in combinatie met meerdere voorzieningen.

Als uitvoeringskader geldt het “Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen”. Overeenkomstig het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2013-2022 (IHP) bouwen we
nieuwe scholen in Oostkapelle, Westkapelle en Serooskerke. Deze maken onderdeel uit van het project Maatschappelijke Voorzieningen. We realiseren multifunctionele accommodaties (MFA) of integrale kindcentra (IKC), zodat niet alleen de onderwijsfunctie, maar ook andere maatschappelijke functies daarin worden
ondergebracht. De specifieke planning hiervan vindt u in de paragraaf Maatschappelijke Voorzieningen.

Daarnaast is overeenkomstig het IHP de voorbereiding gestart van de nieuwbouw van de Versluijsschool te Aagtekerke. Het schoolbestuur is hier als bouwheer aangesteld. Via de bouwrealisatie-overeenkomst toetsen wij de uitvoering van het project. Realisatie nieuwbouw is voorzien in 2026.

Stand van zaken

Nieuwe scholen in Oostkapelle, Westkapelle en Serooskerke als onderdeel van het project Maatschappelijke Voorzieningen
De uitvoering hiervan vindt u in de paragraaf Maatschappelijke Voorzieningen.

Versluijsschool te Aagtekerke
Aan de hand van de bouwrealisatie overeenkomst en de uitgangspunten uit het Kwaliteitskader Veerse Schoolgebouwen hebben wij ingestemd met het bestek voor de
nieuwbouw van de Versluijsschool Aagtekerke. Op grond hiervan hebben wij de gemeenteraad voorgesteld hiervoor de benodigde kredieten beschikbaar te stellen.
De gemeenteraad heeft deze op 12 december 2024 beschikbaar gesteld. Het schoolbestuur als bouwheer heeft vervolgens opdracht gegeven de bouw op te starten. 

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.4.04 Er is een passend aanbod en netwerk van volwasseneducatie voor de (laaggeletterde) volwassen niet-inburgeraar.

Terug naar navigatie - D.4.04 Er is een passend aanbod en netwerk van volwasseneducatie voor de (laaggeletterde) volwassen niet-inburgeraar.

Omschrijving

 De drie Walcherse gemeenten werken samen in het aanbod van cursussen, taal- en rekenlessen, lessen gericht op digi vaardigheden en vrijwilligers. Dit wordt aangeboden op een ROC of een taalhuis.

Er is extra aandacht voor het bereiken van de laaggeletterde inwoner, om laaggeletterdheid tegen te gaan en zelfredzaamheid van de volwassen burger te verhogen.
Dit aanbod volwasseneducatie is gericht op niet-inburgeraars, omdat voor inburgeraars andere regelingen gelden.

Stand van zaken

In 2024 was er een passend aanbod door de inzet van het Scalda, Taalhuis Walcheren, de Zeeuwse Bibliotheek en Stichting Gilde Walcheren. 

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
13 Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen Ingrado 2021 0,0 1,5 Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen.
14 Relatief verzuim per 1.000 leerlingen Ingrado 2023 12,0 16,0 Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen.
15 Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs 2023 1,5 2,3 Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Baten
4.1 Openbaar basisonderwijs 52 64 62 2
4.2 Onderwijshuisvesting 61 198 68 130
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 617 1.163 906 257
Totaal Baten 730 1.424 1.036 388
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 562 386 378 7
4.2 Onderwijshuisvesting 718 1.464 1.301 164
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.632 2.176 1.958 219
Totaal Lasten 2.913 4.027 3.637 390

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Taakveld Resultaat V/N

Openbaar onderwijs
Dit taakveld heeft een positief resultaat van € 5.800.

Er zijn geen significante wijzigingen te melden.

 

7

 

V

Onderwijshuisvesting
Het taakveld heeft een positief resultaat van € 33.900.

Dit komt hoofdzakelijk door vertraging in het verbeteren van het binnenklimaat van schoolgebouwen.

We stellen (in het raadsvoorstel) voor om het bedrag hiervoor door te schuiven naar 2025. 


34


V

 

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Er is op het taakveld een tekort van € 38.400.

Het tekort komt enerzijds doordat de kosten van leerlingenvervoer hoger uitvallen. Er is meer gebruik gemaakt van taxivervoer in plaats van goedkopere voorzieningen zoals kilometervergoeding en openbaar vervoer.

Anderzijds zijn de kosten voor de Peuterspeelzaal en kinderopvang Koudekerke hoger uitgevallen. Daar moest extra (klein) onderhoud worden uitgevoerd. Verder is huuropbrengst afgenomen, wat nog niet was opgenomen in de begroting. 

 

38

 

 

 

N