Uitgaven

1,34%
€ 1.611
x €1.000
1,34% Complete

Inkomsten

10,27%
€ 12.296
x €1.000
10,27% Complete

Saldo

1805,43%
€ 10.684
x €1.000

3. Economie

Uitgaven

1,34%
€ 1.611
x €1.000
1,34% Complete

Inkomsten

10,27%
€ 12.296
x €1.000
10,27% Complete

Saldo

1805,43%
€ 10.684
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

We zijn een economische sterke (woon)gemeente met relatief veel toerisme en MKB bedrijvigheid. Er is weinig werkloosheid en het gemiddeld inkomen per huishouden ligt hoog. Wel is er over de gehele linie een tekort aan personeel. De krapte op de woningmarkt draagt hier niet aan bij. Ook is het lastig voor de gemeente om werknemers
van buiten de gemeente naar Veere te krijgen, niet alleen door de hoge woningprijzen, maar ook omdat de kernen fysiek minder goed bereikbaar zijn (blijkt uit de ondernemerspeiling).

De vrijetijdssector is de economische motor die zorgt voor welvaart, werkgelegenheid en voorzieningen. Om Veere klaar te maken voor de toekomst gaan we investeren in het verbreden van de economie. Jaarlijks ontvangen we veel bezoekers. Het evenwicht tussen leefbaarheid en toerisme is een aandachtspunt. Het bewaken van de balans
vraagt om zorgvuldige keuzes. Structureel overleg tussen overheden, bedrijfsleven en inwoners blijft hierbij van groot belang.

In 2024 gaan we aan de slag met de volgende zaken:

 - Vaststelling en uitvoering van het omgevingsprogramma Economie
 - Actualiseren van het bedrijventerreinenprogramma
 - Uitvoeringsprogramma Landbouwvisie ‘De Agrarier centraal’
 - Vaststellen van het ontwikkelkader verblijfsrecreatie
 - Uitvoeren project ‘Tuin van Zeeland’
- Ontwikkelen beleid minicampings en kampeerterreinen
 - Vaststellen van een uitvoeringsprogramma Badstatus
 - We starten de evaluatie van het programma Toerisme 2021-2026
 - Uitvoering van het concept toeristisch gastheerschap en regiomarketing (raadsbesluit 2021)
 - Starten met een plan gericht op duurzaam toeristisch informatiemanagement
 - Kernwoorden zijn kwaliteit, kennis, innovatie, professionaliteit en aansluiten bij onze landschappelijke -aantrekkelijkheid. 

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

D.3.01 Toerisme voegt waarde toe aan de leefbaarheid, het landschap en de natuur.

Terug naar navigatie - D.3.01 Toerisme voegt waarde toe aan de leefbaarheid, het landschap en de natuur.

Omschrijving

De verwachting is dat het toerisme tot en met 2030 stijgt met 50%. Zowel in dag- als verblijfsbezoek. Als we als overheid niks doen, dan staan we aan de zijlijn zonder de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het bewaken van de balans tussen leefbaarheid en toerisme. Om de balans te bewaken zijn meerdere instrumenten nodig.
Toerisme is tenslotte een middel om een prettige leef-, woon- en werkomgeving te creëren. 

Stand van zaken

In 2024 heeft het toerisme een aanzienlijke waarde toegevoegd aan de gemeente Veere, zowel economisch als sociaal. De verblijfssector binnen recreatie en toerisme
fungeert als economische motor, met 2.900 banen in deze sector. Daarnaast zijn er vele banen in de horeca, detailhandel en andere gerelateerde sectoren, zoals de bouw en groenvoorziening. Deze werkgelegenheid draagt bij aan de lokale economie en biedt inwoners diverse arbeidsmogelijkheden.

Om de balans tussen toerisme en leefbaarheid te waarborgen, heeft de gemeente Veere in 2024 het Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie geïntroduceerd. Dit kader richt zich op het toekomstbestendig maken van verblijfsaccommodaties, met aandacht voor duurzaamheid en het behoud van het agrarische landschap. Het doel is dat inwoners de voordelen van toerisme ervaren zonder extra negatieve impact op hun leefomgeving.

De Bedrijven investeringszone (BIZ) voor Domburg is in werking getreden op 1 januari 2024. De verordening voor de BIZ Domburg 2024-2028 is goedgekeurd en
gepubliceerd. De gemeente Veere faciliteert de BIZ-organisatie door de bijdragen te innen en controleert de gang van zaken.

Bovendien heeft de gemeente stappen gezet om de groei van toerisme te beheersen en de balans tussen welvaart en welzijn te behouden. Het Programma Toerisme 2021-2026 benadrukt dat toerisme niet alleen als economisch doel moet worden gezien, maar ook als middel om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. De
strategische keuzes binnen dit programma zijn gericht op het toevoegen van waarde aan leefbaarheid, landschap en natuur, en het bevorderen van een gezonde levensstijl. 

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.3.02 Veere is gastvrij en jaarrond aantrekkelijk voor inwoner en toerist.

Terug naar navigatie - D.3.02 Veere is gastvrij en jaarrond aantrekkelijk voor inwoner en toerist.

Omschrijving

Er gaan veel stemmen op om niet meer de massa centraal te stellen, maar in te zetten op het “echt” beleven van de Veerse bestemming, in balans met de leefomgeving. We gaan voor een aantrekkelijk en gastvrij Veere in elk seizoen. Waar gasten worden gespreid in tijd en gebied door een gastvrije sector met een professionele dienstverlening. 

Stand van zaken

Met de uitvoering van het Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie en het bestemmingsmanagement wordt gestuurd op een evenwicht tussen toerisme en leefbaarheid. Ook initiatieven zoals de BIZ in Domburg dragen bij aan een aantrekkelijk Veere in elk seizoen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.3.03 Toekomstbestendig ondernemerschap en een verbrede Veerse economie.

Terug naar navigatie - D.3.03 Toekomstbestendig ondernemerschap en een verbrede Veerse economie.

Omschrijving

Veere heeft een innovatieve economie die we verder willen versterken en verbreden. We bouwen verder aan een economie die antwoorden biedt op de maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen. Een economie die door verbreding en kwaliteit genoeg oplevert om te kunnen blijven investeren in een vitale Veerse samenleving. 

Stand van zaken

Kwaliteit (indicator)

G

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
11 Functiemenging % LISA 2023 46,8 50,7 De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
12 Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw 15-64jr LISA 2023 251,4 192,2 Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
108

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Baten
3.1 Economische ontwikkeling 0 0 0 0
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 191 293 190 104
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 43 173 180 -6
3.4 Economische promotie 12.517 12.392 11.926 466
Totaal Baten 12.751 12.859 12.296 563
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 298 276 261 15
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 106 212 220 -9
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 214 436 449 -13
3.4 Economische promotie 928 993 682 311
Totaal Lasten 1.547 1.917 1.611 305

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Taakveld Resultaat V/N

Economische ontwikkeling
Dit taakveld heeft een positief resultaat van € 15.100.

Er zijn geen significante wijzigingen te melden. 

 

15

 

V

Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Op dit taakveld is een tekort van € 112.200.

Grondexploitatie niet-bedrijventerreinen
In de begroting is onterecht een bedrag van € 101.000 op het taakveld van de grondexploitaties voor bedrijventerreinen terecht gekomen. Deze hoorde thuis op het taakveld grondexploitaties woningen in het programma fysieke leefomgeving. 

 

 

101

 

 

N

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Dit taakveld heeft een negatief resultaat van € 6.500.

Er zijn geen significante wijzigingen te melden. 

 

6

 

N

Economische promotie
Het taakveld economische promotie heeft een overschot van € 154.100. 

Badstatus Domburg
Het budget Badstatus Domburg heeft een positief saldo van afgerond € 32.000. Dit is het gevolg van personele wijzigingen en de herkeuring die heeft plaats gevonden in 2023. Daardoor zijn er in 2024 minder uitgaven geweest voor de Badstatus.

Toeristisch impuls
Het budget Toeristische Impuls (TI) heeft een positief saldo van afgerond € 185.000. Bij de slotwijziging wordt een inschatting gemaakt over de bedragen die we nog uit gaan geven in de maanden september t/m december.

Het restant saldo is echter afhankelijk van het goedkeuren van aanvragen van TI door de Toeristische sector (de TI vergaderingen). Ook is het saldo afhankelijk van wanneer de B&W adviezen in het college komen en de subsidies daarna worden toegekend.

Dit is afhankelijk van aanvragen die worden ingediend bij de Toeristische Impuls. Zij mogen dit budget bestemmen/uitgeven zoals in het convenant is vastgelegd.

Dit betreft een overschot bij de jaarrekening om over te hevelen. De wens is om door te schuiven op basis van het convenant.

Regiomarketing
Het budget regiomarketing heeft een positief budget van afgerond € 89.000. Dit is budget dat is ontstaan toen de VVV werd opgeheven en is bedoeld voor de invulling van regiomarketing. Als gevolg van met name personele wisselingen is dit budget niet volledig besteed.
In de afgelopen jaren is dit vaker de situatie geweest.

Toeristenbelasting
-Belastingopbrengst toeristenbelasting
De werkelijke belastingopbrengst van € 10,1 mln. is lager dan begroot van € 10,5 mln.

-Oude jaren
Op dit budget is er een negatief saldo van € 54.000. Dit is veroorzaakt doordat er verminderingen zijn opgelegd van onjuiste aanslagen. Het gaat om twee belastingplichtigen.

 

 

32

 


185

 

 

 

 

 



89

 



404



54

 

 

V

 


V

 

 

 

 

 



V

 



N



N

 

Eenmalige prioriteiten

Terug naar navigatie - Eenmalige prioriteiten
Omschrijving prioriteit Begroot Realisatie
Economische koersnota 25.000 0
Onderzoeksbudget programma toerisme 30.000 30.000
Toeristische informatiepunten Oostkapelle en Zoutelande 36.000 36.000
Ondernemersmanager Veere 40.000 40.000
Subsidieproject Toerisme in Balans 35.000 0