6.041 We werken nauw samen met zorgaanbieders en partners in het voorliggende (preventieve) veld om hulp of zorg zo laagdrempelig mogelijk te maken.

Omschrijving
We streven naar laagdrempelige zorg voor onze inwoners, hierbij werken we samen met partners zoals Welzijn Veere en Zeeuwse Zorgschakels. En houden we ook rekening met bepaalde doelgroepen, zoals dementerenden. Ook willen we dat ze gebruik van preventieve voorzieningen zo veel als mogelijk benutten. En met een verbeterde samenwerking vinden klanten hun weg naar passende (voorliggende) ondersteuning. De (informele) afspraken die we maken leggen we vast en passen we bij evaluatie aan. We richten ons op integratie van werkwijzen in plaats van samenwerking. Inwoners moeten niets merken van een overdracht van de ene naar de andere organisatie.
In 2024 werken we aan twee concrete punten:
1. Met meerdere scholen starten we in het schooljaar 2023-2024 een pilot voor intensievere samenwerking. Dit met als doel om problematiek bij kinderen eerder in beeld te hebben en samen met de school beter hulp te kunnen bieden. De ervaring die we hiermee opdoen gebruiken we om ook met andere scholen te kijken naar een intensievere samenwerking vanaf medio 2025.
2. We zoeken partijen (in het voorliggende veld) actief op voor samenwerking met de toegang. Een voorbeeld hiervan is het contact met de huisartsen over de inzet van praktijkondersteuners jeugd (POH-J).
Kwaliteit (indicator)
Stand van zaken
In 2024 hebben we de banden met (een groot deel van) de partners uit het armoedeveld aangehaald: zo hebben de betrokken ambtenaren met al de subsidiepartners uit het armoedeveld gesprekken gevoerd. Hierbij ging het naast de subsidiebijdrage vooral ook over hoe we elkaar kunnen helpen en versterken.
Daarnaast maakt Veere deel uit van de Werkgroep ’Ondersteunende partijen Walcherse armoede' en wordt deelgenomen aan verschillende netwerkoverleggen. Verder zetten we in op het opzetten van verschillende samenwerkingsverbanden waar de gemeente ook deel van uitmaakt.
In schooljaar 2023-2024 heeft volgens planning een pilot gedraaid met als doel intensievere samenwerking met het onderwijs. Op één school heeft een cursus gedraaid die zich centreerde rondom opvoeding. Vanuit de lokale Toegang waren we betrokken om eerder problemen te signaleren en samen met de school ondersteuning te kunnen bieden. We hebben met diverse scholen contact met de interne begeleiders opgebouwd. Op één school sluiten we, op afroep, aan bij het zorgoverleg.