Omschrijving (toelichting)

Klanttevredenheid en zorgevaluaties zijn belangrijke maatstaven voor het meten van de effectiviteit van het beleid. Voor de Wmo en jeugdzorg breiden we het landelijk verplichte onderzoek uit om een betrouwbare indicator te ontwikkelen. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek, sturen het college en de raad op het beleid. In 2023 starten we met dit nieuwe onderzoek.

 

Orionis is in 2022 gestart met haar klanttevredenheidsonderzoek. De eerste resultaten worden nog in 2022 aan de raad gestuurd. Ook in 2023 worden klanttevredenheidsonderzoeken afgenomen.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd (indicator)

O

Geld (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We gingen in zee met een organisatie die ons ondersteunt bij het nieuwe klanttevredenheidsonderzoek Wmo en Jeugdhulp. Het idee achter het nieuwe onderzoek is dat we vaker en gerichter een uitvraag kunnen doen aan onze inwoners, en dat we een hogere respons krijgen. We stelden vragenlijsten op en richtten het systeem zo in dat we deze vragenlijsten gemakkelijk kunnen uitzetten. Dit alles ter voorbereiding op de start van het nieuwe klanttevredenheidsonderzoek vanaf januari 2023.

Orionis heeft in de eerste helft van 2022 zijn eerste klantenonderzoek gedaan.  De respondenten waardeerden de dienstverlening met een 7,9.  Naast positieve punten kwamen er ook aandachtspunten naar voren.  De uitkomsten worden gebruikt om de dienstverlening verder te verbeteren.