Uitgaven

25,06%
€ 18.973
x €1.000
25,06% Complete

Inkomsten

3,87%
€ 2.929
x €1.000
3,87% Complete

Saldo

26739713478,34%
€ -16.044
x €1.000

6. Sociaal Domein

Uitgaven

25,06%
€ 18.973
x €1.000
25,06% Complete

Inkomsten

3,87%
€ 2.929
x €1.000
3,87% Complete

Saldo

26739713478,34%
€ -16.044
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

We hebben belangrijke taken in het sociaal domein. Iedereen moet kunnen meedoen. Daarom helpen we onze inwoners die zorg en ondersteuning nodig hebben. Dit is bovendien onze wettelijke taak.

In het sociaal domein ligt er een grote uitdaging voor ons. Er ligt druk op het sociaal domein door oplopende kosten en een dreigend tekort aan personeel. Dit komt onder andere door ontwikkelingen waar de gemeente geen of nauwelijks invloed op heeft, zoals de vergrijzing van onze bevolking. De kans is hierdoor groot dat er in de komende jaren meer beroep gedaan wordt op de Wmo. Economische groei of krimp heeft een sterke invloed op het aantal mensen dat gebruik maakt van verschillende gemeentelijke voorzieningen in het sociaal domein. Waaronder de Participatiewet. Daarnaast moeten we kijken wat de midden en lange termijn gevolgen zijn van de coronacrisis.  

Ook op de wet- en regelgeving vanuit het Rijk kunnen we weinig tot geen invloed uitoefenen. Deze regelgeving is van grote invloed op de keuzes die we kunnen maken en onze financiële situatie. Een voorbeeld hiervan is het abonnementstarief. Sinds 1 januari 2019 betalen mensen binnen de Wmo een lage, maximale vaste eigen bijdrage van € 19,- per maand. Dit is niet kostendekkend. In het hele land zien we dat dit een aanzuigende werking heeft: er komen meer Wmo-aanvragen. Ook in de gemeente Veere lopen de kosten voor de Wmo enorm op. Voor Jeugdzorg ontvangen we extra rijksmiddelen.

Al deze ontwikkelingen en regelgeving zijn  een gegeven. Als gemeente spelen we daar zo goed mogelijk. In onderstaande is beschreven hoe we met de trends en ontwikkelingen omgaan.

Eigen regie
We willen dat onze inwoners zoveel mogelijk regie hebben over hun eigen leven. Dit betekent onder meer dat we mensen vroegtijdig helpen om (zware) professionele zorg te voorkomen of uit te stellen. Om dit te bereiken ondersteunen we succesvolle preventieve voorzieningen. Het bevorderen van eigen regie vindt niet alleen plaats in het sociaal domein. In het programma Onderwijs, het programma Sport, Cultuur en Recreatie en het programma Volksgezondheid staan ook specifieke maatregelen die hieraan bijdragen. Zo worden er bijvoorbeeld taallessen aangeboden voor laaggeletterde inwoners en zorgen we ervoor dat inwoners veel kunnen bewegen/sporten. Dit alles draagt bij aan de gezondheid en zelfredzaamheid van onze inwoners, oftewel: hun eigen regie. De paragraaf  Maatschappelijke Voorzieningen draagt ook bij aan eigen regie, door de gelegenheid van ontmoeting tussen inwoners te faciliteren.

We maken een plan om de taken van MWW en Stichting Manteling toekomstbestendig te borgen, in samenwerking met de betrokken partijen.

Sturen op resultaat
Om tot goed beleid te komen, willen we het inzicht krijgen in de belangrijkste ontwikkelingen in het sociaal domein. Dit is essentieel om te begrijpen wat er gebeurt en om de goede maatregelen te nemen. Maatregelen waarvan we kunnen meten of ze opleveren wat we voor ogen hebben. Dit maakt sturen op resultaat mogelijk.

Goede toegang tot Wmo en Jeugdzorg.
We vinden het belangrijk dat de ouderen en de jongeren, die dat nodig hebben, de juiste zorg krijgen.

Sinds 1 januari 2020 organiseert de gemeente Veere haar eigen toegang tot Wmo en Jeugdzorg. De overgang is goed verlopen en we hebben goed zicht op de vragen en behoeftes van onze inwoners. Tegelijkertijd is er ruimte voor verbetering van kwaliteit en effectiviteit in de zorg. We maken samenwerkingsafspraken met partners, we evalueren ondersteuningsdoelen met zorgaanbieders en spreken zorgaanbieders aan op resultaten.

Anticiperen op toekomstige ontwikkelingen
In het sociaal domein komen met regelmaat nieuwe grote en complexe vraagstukken naar voren. Van de toenemende druk op de jeugdzorg tot de zorg voor een nieuwe locatie van de Voedselbank. Mede daarom werken we  vaak samen met andere Zeeuwse gemeenten. Ook hechten we bijvoorbeeld veel waarde aan de Walcherse samenwerking binnen Orionis.

Bij de samenwerking voor de gemeente Veere onze inwoners, onze toegang en onze lokale organisaties centraal. We zorgen daarom voor oplossingen die uitvoerbaar zijn.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.6.01 Veerse inwoners doen zoveel mogelijk zelf en hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.

Terug naar navigatie - D.6.01 Veerse inwoners doen zoveel mogelijk zelf en hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.

Omschrijving (toelichting)

De gemeente Veere stimuleert, faciliteert en subsidieert organisaties in het preventieve veld om deze doelstelling te verwezenlijken. Daarbij is samenwerking tussen organisaties onderling een speerpunt. Dit in het belang van inwoners. Daarnaast  hebben inwoners  oog voor elkaar en helpen ze elkaar. Dat hoort bij een participerende samenleving en waarderen we van onze inwoners.

Vrijwilligers en mantelzorgers zijn een belangrijke aanvulling op de professionele zorg. Zij zorgen ervoor dat onze inwoners later, geen of in mindere mate professionele zorg nodig hebben. Via Welzijn Veere en Stichting Manteling ondersteunen we vrijwilligers en mantelzorgers. Dit zorgt ervoor dat onze inwoners later, geen of in mindere mate professionele zorg nodig hebben.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Verschillende organisaties (Welzijn Veere, Maatschappelijk Werk Walcheren (MWW), Stichting Manteling, zorgaanbieders) en onze eigen toegang staan dicht bij onze inwoners. Na de lock down maatregelen in verband met Corona konden meer vormen van ondersteuning worden geboden aan inwoners om eigen regie te behouden. We zien dat de eigen regie en de zelfstandigheid  redelijk stabiel blijft. Dit zien we ook terug in de laatste rapportage Sociaal Domein.

Wat gaan we hiervoor doen?

D.6.02 We sturen binnen het sociaal domein op resultaten.

Terug naar navigatie - D.6.02 We sturen binnen het sociaal domein op resultaten.

Omschrijving (toelichting)

We zien de laatste jaren de kosten in het sociaal domein fors stijgen. Daarom ontwikkelen we een sturingsmodel voor het sociaal domein. Met dit model analyseren we de kosten, klantaantallen, aantallen in het preventieve veld en de klanttevredenheid. Op deze manier brengen we de ontwikkelingen op een aantal indicatoren in kaart. Deze ontwikkelingen zetten we af tegen een aantal algemene en voorspellende indicatoren, zoals de bevolkingsontwikkeling.

Vervolgens verklaren we de ontwikkelingen en sturen we gericht op effectief beleid, klanttevredenheid/kwaliteit en kosten. Dit alles doen we in samenwerking met onze externe partners als zorgaanbieders, leveranciers en adviesraden.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We stelden de rapportage sociaal domein over 2022 op. Hieruit blijkt geen directe noodzaak tot bijsturen. Toch namen we een aantal maatregelen die tot een verwachte kostenbesparing gaan leiden, bijvoorbeeld op het gebied van collectieve jeugdzorgarrangementen. Ook maakten we afspraken met huisartsen en scholen om de samenwerking verder te intensiveren. Hiermee spelen we in op mogelijke ontwikkelingen die zich binnen het sociaal domein gaan afspelen. We constateerden dat een halfjaarlijkse rapportage geen compleet beeld geeft en dat we overgaan op een jaarlijkse rapportage. 

Wat gaan we hiervoor doen?

D.6.03 De toegang stuurt op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de Wmo en Jeugdzorg.

Terug naar navigatie - D.6.03 De toegang stuurt op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de Wmo en Jeugdzorg.

Omschrijving (toelichting)

Een hoge kwaliteit en effectiviteit van ondersteuning vinden we belangrijk. Onder kwaliteit verstaan we dat klanten de zorg krijgen die aansluit op hun behoeftes. Onder effectiviteit verstaan we dat  klanten de juiste hoeveelheid ondersteuning krijgen: niet te weinig, niet te veel. Ook hebben we het snel door als bepaalde ondersteuning niet bereikt wat we voor ogen hebben. Het is de rol van de toegang op beide aspecten te sturen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is structurele afstemming met contractbeheer (SWVO) om signalen te bespreken en de effectiviteit en kwaliteit van zorg in de gaten te houden. Het contract is verbreed, waardoor SWVO nu ook het contractbeheer voor de trapliften op zich neemt. We onderzochten of we qua contractbeheer nog meer kunnen onderbrengen bij het SWVO.

Toegang en beleid spraken elk kwartaal met de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ). Wekelijks besprak de toegang casuïstiek en werd indien nodig geschakeld met beleidsmedewerkers, SWVO of IJZ over signalen met betrekking tot zorgaanbieders. Eind 2022 werd de knoop doorgehakt om de gezamenlijke Zeeuwse aanpak van zorgfraude vanaf 2023 te intensiveren.

We vroegen tijdens zorgevaluaties aan aanbieders om een evaluatierapportage aan te leveren. Door eenduidige registratie kunnen we straks nog meer gegevens verzamelen waardoor we hier een doorontwikkeling in kunnen maken. 

Wat gaan we hiervoor doen?

D.6.04 We anticiperen in Zeeuws verband op grote toekomstige ontwikkelingen in het Sociaal Domein.

Terug naar navigatie - D.6.04 We anticiperen in Zeeuws verband op grote toekomstige ontwikkelingen in het Sociaal Domein.

Omschrijving (toelichting)

We werken samen met andere Zeeuwse gemeenten om zorg en ondersteuning beter te organiseren en de decentralisatie van taken voor te bereiden. Ook spelen we in op grote ontwikkelingen, zoals de decentralisatie Beschermd Wonen en het verkorten van de veiligheidsketen jeugdzorg. We zorgen voor oplossingen die uitvoerbaar zijn voor onze toegang en lokale organisaties.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Op de beleidsterreinen jeugdzorg, volksgezondheid en beschermd wonen stemden we Walchers én Zeeuws af hoe we omgaan met grote ontwikkelingen. Dit doen we na overleg met onze lokale toegang, zodat de uitvoering werkbaar is. We committeerden ons als gemeente aan de doelstellingen van de Zeeuwse Zorg Coalitie, namelijk het toegankelijk houden van de zorg in Zeeland. Verschillende deelonderwerpen worden verder uitgewerkt. We maakten Walchers afspraken over verschillende collectieve jeugdvoorzieningen. In Zeeuws verband zijn de eerste stappen gezet richting een hernieuwde Regiovisie op het gebied van jeugdzorg.

In 2022 werd bekend dat de samenwerking tussen de Walcherse gemeenten en Maatschappelijk Werk Walcheren (MWW) en stichting Manteling anders wordt ingericht. We bekijken wat dit betekent voor de Veerse inwoners. 

Wat gaan we hiervoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
17 Banen per 1.000 inw 15-64jr CBS/ LISA 2021 743,5 797,8 Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
18 Jongeren met een delict voor rechter % Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel 2019 1,0 1,0 Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
19 Kinderen in een uitkeringsgezin % Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel 2021 3,0 5,0 Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.
20 Netto arbeidsparticipatie % CBS - Arbeidsdeelname 2022 70,4 71,0 Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking.
21 Werkloze jongeren % CBS - Jeugd 2021 1,0 2,0 Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar).
22 Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inw 18jr eo CBS - Participatie Wet 2021 147,7 302,2 Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners.
23 Lopende reïntegratievoorzieningen per 10.000 inw 15-65jr CBS - Participatie Wet 2020 31,5 203,6 Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar
24 Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2022 8,5 12,2 Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar.
25 Jongeren met jeugdbescherming % CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2022 1,1 1,3 Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.
26 Jongeren met jeugdreclassering % CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2022 nb 0,3 Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar).
27 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO per 10.000 inw CBS - Monitor Sociaal Domein WMO 2022 480,0 624,0 Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 180 deelnemende gemeenten.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 106 279 3.658 -3.379
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 66 37 37 0
6.3 Inkomensregelingen 2.653 2.075 1.675 401
6.4 WSW en beschut werk 0 0 0 0
6.5 Arbeidsparticipatie 0 0 0 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 4 4 5 -1
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 100 70 116 -46
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0
Totaal Baten 2.929 2.466 5.491 -3.025
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.332 2.612 3.473 -861
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.062 1.499 1.625 -126
6.3 Inkomensregelingen 4.041 4.373 3.882 491
6.4 WSW en beschut werk 1.309 1.334 1.243 91
6.5 Arbeidsparticipatie 1 1 1 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 528 521 443 78
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 4.581 2.817 4.180 -1.363
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 4.294 3.119 3.501 -382
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 31 31 33 -2
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 794 1.470 814 655
Totaal Lasten 18.973 17.777 19.195 -1.419

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder treft u een overzicht per taakveld aan met afwijkingen  groter dan € 25.000. 

 

Taakveld

Resultaat

V/N

Samenkracht en burgerparticipatie
Op dit taakveld zien we een overschot van € 2.517.300. 

 

Dit wordt veroorzaakt door de bekostigingsregeling van de opvang ontheemde Oekraïners. Gemeente Veere heeft minder kosten gemaakt dan dat er aan rijksmiddelen is ontvangen, waardoor dit overschot is ontstaan.



 

2.517



 

V

Wijkteams, geëscaleerde zorg 18- en maatwerkdienstverlening 18- (jeugd)

Op deze taakvelden is per saldo sprake van een overschot van € 143.000.

 

Netwerkberaden en vervoersvoorzieningen
Overschot wordt veroorzaakt doordat er in 2022 minder kosten gemaakt zijn voor netwerkberaden en vervoersvoorzieningen jeugd.

 

Subsidie overige instellingen 
Dit betreft het budget voor financiering van jeugdzorg trajecten bij Juvent en de bijdrage voor social pensions. In 2022 hebben we met beide niet te maken gehad. Hierdoor hebben we in 2022 geen kosten gemaakt en blijft het budget nu over.

 

 

 

87

 

37

 

 

 

V

 

V

Inkomensregelingen en arbeidsparticipatie

Op dit taakveld zien we een overschot van € 90.300. Dit wordt veroorzaakt doordat de mutaties vanuit de jaarrekening Orionis pas in de Veerse begroting 2023 verwerkt worden. De budgetten zijn wel aangepast maar de realisatie niet. Om deze reden is er op dit moment een overschot, maar zal dit in 2023 leiden tot een tekort. 

 

90

 

V

Maatwerkvoorzieningen, maatwerkdienstverlening 18+ en geëscaleerde zorg 18+ (WMO)

Op dit taakveld zien we een overschot van € 91.300. Dit wordt veroorzaakt doordat de mutaties vanuit de jaarrekening Orionis pas in de Veerse begroting 2023 verwerkt worden. De budgetten zijn wel aangepast maar de realisatie niet. Om deze reden is er een overschot in 2022, maar zal dit in 2023 leiden tot een tekort.

 

91

 

V