Paragraaf maatschappelijke voorzieningen

Programma op hoofdlijnen 2022-2026

In 2022 is het Programma op hoofdlijnen 2022-2026 vastgesteld. Hierin wordt specifiek aandacht gegeven aan het Maatschappelijk Vastgoed. De onderwijshuisvesting speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van (nieuwe) maatschappelijke voorzieningen. Waar mogelijk willen we functies combineren, maar veranderende omstandigheden vragen soms om nieuwe keuzes, gericht op het toekomstig gebruik van deze voorzieningen. We zetten in op groene schoolpleinen. Elke kern moet een ‘dorpshuis faciliteit’ hebben, maar het is voor ons niet vanzelfsprekend dat deze door de gemeente moet worden geëxploiteerd. Dit is een verdere uitwerking van het Uitvoeringsprogramma 2025 dat door de raad is vastgesteld.

Aagtekerke
De aannemersselectie voor de realisatie van de MFA waarin het dorpshuis en de gymzaal zijn opgenomen is eerste kwartaal 2022 gestart. Er hebben twee aannemers ingeschreven en hieruit is de aannemer met de beste “prijs-kwaliteitverhouding” voorgedragen. In juni 2022 heeft de raad ingestemd met het aanvullen van het beschikbare budget. Hierdoor kan er in de MFA ook een ruimte voor zorgpartijen gerealiseerd worden. Daarnaast is het beschikbare budget opgehoogd om de prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne te dekken.

De sloop van de bestaande bebouwing aan de Agathastraat (huidige dorpshuis en leegstaande scholen) is na de zomer uitgevoerd en eind september is gestart met de bouw. De bouw loopt voorspoedig en we koersen af op ingebruikname van de nieuwe accommodatie in oktober 2023.

Nadat de nieuwe speeltuin en de gymzaal in gebruik zijn genomen, worden vrijkomende locaties ingevuld met woningbouw. De exploitatievorm en beheersstructuur voor het toekomstige gebruik is nog niet afgerond maar de gesprekken met Vrouwen Agatha lopen voorspoedig.

De uitwerking van de verkaveling vrijkomende locaties gymzaal en speeltuin is evenals de bestemmingswijziging ondergebracht bij de afdeling RO en maakt niet langer deel uit van het project MV.

Oostkapelle
Halve Maan

In april 2022 heeft de raad ingestemd met het beschikbaar stellen van aanvullend krediet voor de renovatie van de Halve Maan. Hierdoor is het gebouw volgens de BENG richtlijnen gerenoveerd en is het gebouw gasloos gemaakt. Daarnaast was extra budget nodig om de prijsstijgingen ten gevolge van de oorlog in Oekraïne te dekken. De renovatie van de Halve Maan waarin het dorpshuis en de sporthal zijn gehuisvest is uitgevoerd en afgerond. De exploitatievorm is ongewijzigd voortgezet.

Nieuwbouw twee scholen en kinderopvang onder één dak, renovatie velden Duinhelm
De nieuwe voetbalvereniging SVOD’22, de fusieclub tussen voetbalverenigingen uit Domburg en Oostkapelle, is medio 2022 opgericht. Omdat zij een belangrijke gesprekspartner in de gehele uitwerking van het gebied zijn, is de uitwerking van het programma van eisen en het opstellen van een schetsontwerp vertraagd. Begin 2023 verwachten we het proces af te ronden. Daarna wordt onderzocht welke consequenties er voor het bestemmingsplan zijn.

Serooskerke
De Goudvijver
De renovatie van zwembad de Goudvijver is afgerond en voor het start van het zwemseizoen heropend.

Dorpshuis de Zandput
Het onderzoek naar renovatie of nieuwbouw van de Zandput is in 2022 opgestart. Afronding van het onderzoek wordt medio 2023 verwacht.

Serooskerke Oost

De grondexploitatie, stedenbouwkundige opzet en bestemmingswijziging van Serooskerke Oost zijn overgeheveld naar de afdeling RO en maken niet langer deel uit van het project MV. Het stedenbouwkundig kader is in september 2022 door de raad vastgesteld.

In samenspraak met de betrokken partijen (scholen, sporters, dorpsraad, kinderopvang, fysio / fitness, zorgpartijen en belanghebbenden is het programma van eisen opgesteld. De locatiekeuze voor de MFA waarin de school, de gymzaal, de fysio/fitness en kinderopvang is begin 2022 door het college vastgesteld. Het schetsontwerp wordt evenals de uitwerking van de beheer- en exploitatievorm in 2023 afgerond.

Westkapelle
Het programma van eisen voor de nieuwe MFA Westkapelle is opgesteld in overleg met de belanghebbenden. De visie voor de twee scholen met kinderopvang onder één dak is in ontwikkeling. Daarna worden besluiten genomen over beheer-, exploitatieaspecten en de bekostiging.

De verplaatsing van volkstuinen zal in de 2e helft van 2023 plaatsvinden.

Bestemmingsreserve
Aan de bestemmingsreserve Maatschappelijke voorzieningen kan via resultaatbestemming bij de vaststelling jaarrekening een bedrag van € 790.000 toegevoegd worden. Dit is in 2022 het niet benutte deel in de stelpost Maatschappelijke Voorzieningen en post energiebeheer.
Aan de reserve wordt € 77.000 onttrokken voor nadeel grondexploitatie omgeving Amicitia. Per eind 2022 is de stand van de reserve dan € 3.598.000.

Financiële stand van zaken
In 2022 is er € 5.700.000 uitgegeven aan voorbereidings- uitvoeringskosten voor de projecten. Dit betreft voornamelijk personele kosten projectleiders en inzet overige medewerkers in project- en werkgroepen. Verder uitgaven voor renovatie/nieuwbouw zwembad, uitvoering MFA Aagtekerke en renovatie Halve Maan. Totaal is er vanaf 2017 afgerond € 8 mln. uitgegeven aan voorbereidings- en
uitvoeringskosten.

Investeringen