6.041 We werken nauw samen met zorgaanbieders en partners in het voorliggende (preventieve) veld om hulp of zorg zo laagdrempelig mogelijk te maken.
Omschrijving (toelichting)
We streven naar laagdrempelige zorg voor onze inwoners, hierbij werken we samen werken met bepaalde partners zoals Welzijn Veere en Zeeuwse Zorgschakels. En houden we ook rekening met bepaalde doelgroepen, zoals dementerenden. Ook willen we dat ze gebruik van preventieve voorzieningen zo veel als mogelijk benutten. En met een verbeterde samenwerking vinden klanten hun weg naar passende (voorliggende) ondersteuning. De (informele) afspraken die we maken leggen we vast en passen we bij evaluatie aan. We richten ons op integratie van werkwijzen in plaats van samenwerking. Inwoners moeten niets merken van een overdracht van de ene naar de andere organisatie.
In 2023 werken we aan drie concrete punten:
- We inventariseren met Welzijn Veere, Maatschappelijk Werk Walcheren en Orionis hoe we hulp- en zorgvragen beter gezamenlijk kunnen oppakken. Dit met als doel dat hulp en ondersteuning vanaf het begin nog beter aansluit op de behoefte.
- Met Berseba (een samenwerkingsverband van 3 basisscholen in onze gemeente) starten we in het schooljaar 2022-2023 een pilot voor intensievere samenwerking. Dit met als doel om problematiek bij kinderen eerder in beeld te hebben en samen met de school beter hulp te kunnen bieden. De ervaring die we hiermee opdoen gebruiken we om ook met andere basisscholen te kijken naar een intensievere samenwerking vanaf medio 2023.
- Samen met gemeente Middelburg en Vlissingen ontwikkelen we collectieve jeugdvoorzieningen, veelal op het snijvlak van jeugd en onderwijs. Zo hebben we problematiek eerder in beeld.
Kwaliteit (indicator)
Tijd (indicator)
Geld (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
De toegang vroeg bij het klantcontact naar de eigen mogelijkheden van de inwoners en wees op de mogelijkheden van preventieve voorzieningen. We voerden gesprekken met huisartsen, de praktijkondersteuner jeugd en andere preventieve organisaties om te kijken hoe we de bekendheid van deze organisaties kunnen vergroten. Als een dergelijke voorziening het meest passend was, werd naar de desbetreffende organisatie die deze voorziening aanbood doorverwezen. Op deze manieren voorkwamen we de inzet van duurdere (zorg)voorzieningen. We probeerden de werkprocessen van de toegang en de preventieve organisaties meer op elkaar af te stemmen.