Kwantitatief:
Ons beleid is: “Digitaal waar het kan”. Alle kanalen (bv telefoon, post, baliebezoek) zijn beschikbaar voor onze dienstverlening. We stimuleren steeds meer het gebruik van ons digitale kanaal (website, digitale formulieren). Steeds meer klanten maken er gebruik van. Zeker sinds de Corona-crisis zien we een stijging in het aantal digitale transacties.
We werken op afspraak. Dat blijven we doen.
We breiden het aantal digitale producten uit.

Kwalitatief:
- een casusregisseur helpt ondernemers en inwoners met complexe plannen;
- (door)ontwikkelen data gestuurd werken;
- voorbereidingen Omgevingswet.
- voorbereidingen Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
- vernieuwen producten- en dienstencatalogus (website)

Tijd (indicator)

Geld (indicator)

Inwoners en ondernemers maken onverminderd veel gebruik van het digitale kanaal. We zien bij enkele Burgerzaken producten structureel percentages "self-service" van rond de 80 of soms zelfs daarboven. Het gaat dan bijvoorbeeld om het melden van een verhuizing of het doen van een aangifte overlijden.

We ontvangen maandelijks gemiddeld ruim 400 elektronische formulieren. Die formulieren vinden hun weg richting een mailbox of een informatiesysteem. Er kwamen ook weer nieuwe formulieren beschikbaar op de website.
In 2022 vernieuwden we op onze website de digitale producten- en dienstencatalogus.

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking.  We zijn druk bezig met de voorbereidingen, onder meer door te oefenen. Bijvoorbeeld door deelname aan een zogenaamde "werkplaats" samen met andere Zeeuwse overheden. Zo leren we elkaar maar ook het landelijke digitale stelsel (DSO) beter kennen. Het DSO is nog steeds in ontwikkeling. Dat zorgt voor een behoorlijke dynamiek. Ook zijn we volop bezig met het invoeren van een nieuwe informatiesysteem voor Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Dat systeem gaat in 2023 "live" en speelt straks ook een belangrijke rol in de processen van de nieuwe Omgevingswet.

Vanaf september voerden we weer onderzoeken uit naar beleid en dienstverlening: Burgerpeiling, Ondernemerspeiling en Klanttevredenheidsonderzoek Balie. De resultaten zijn begin 2023 bekend.