Paragraaf verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De paragraaf Verbonden Partijen nemen we op om te voldoen aan artikel 26 van het Besluit Begroting en Verantwoording. Volgens de artikelen 15 en 26 dient deze paragraaf ten minste te bevatten:

De visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting;
De beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen;
De lijst van verbonden partijen.
Een verbonden partij is een derde rechtspersoon, waarbij de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang verstaan we: een zetel in een bestuur van een verbonden partij of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang bedoelen we dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld; die zijn ze kwijt in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Het aangaan van banden met (verbonden) partijen komt altijd voort uit het publieke belang. Verbindingen met derde partijen kan een manier zijn om een bepaalde publieke taak uit te voeren. Op degene die in het bestuur van een verbonden partij functioneert, berust de verplichting zich te verantwoorden (gevraagd en ongevraagd) naar het bestuursorgaan dat betrokkene naar die partij heeft afgevaardigd.

Er is een veelheid aan verbonden partijen. Het is voor het inzicht van de gemeenteraad van belang dat de relatie tussen verbonden partijen en het publieke belang, zoals geconcretiseerd in de programma’s, in hoofdlijnen aan wordt gegeven. Daarbij dient apart stilgestaan te worden bij de voornemens omtrent verbonden partijen.

Veere
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 28 januari 2016 de nota “Aanpak voor een goede samenwerking tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen” van de VZG vastgesteld. Dit rapport heeft tot doel om de onderlinge samenwerking tussen opdrachtgever (gemeente) en opdrachtnemer (gemeenschappelijke regeling) te verbeteren.   

De collegeleden vertegenwoordigen de gemeente in de besturen van gemeenschappelijke regelingen. Vertegenwoordiging in gemeenschappelijke regelingen is aangemerkt als een taak van bestuur en uitvoering, dus behorend tot de bevoegdheden van het college.

Indeling
We verdelen de verbonden partijen als volgt onder in drie categorieën:

Gemeenschappelijke regelingen (nummer 1 t/m 7)
Stichtingen en verenigingen (8)
Overige verbonden partijen (nummer 9 t/m 10)

1. Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

Terug naar navigatie - 1. Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

 

Vestigingsplaats Borsele
Doel De behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de afvalstoffenverwijdering.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen.
Bestuurlijk belang Eén lid en een plaatsvervanger, door en uit de raad (inclusief de voorzitter) gekozen.
Financieel belang Jaarlijkse verplichting naar rato van aangeboden afval en voor de garantieverplichting naar rato van het aantal inwoners.
Raadsprogramma Volksgezondheid en milieu
Begroting 2024 (bijdrage)
Het O.L.A.Z. berekent de verwerkingskosten van het afval die door de verwerker in rekening worden gebracht, rechtstreeks door aan de deelnemende gemeenten. Het voorschottarief voor brandbaar afval (inclusief afvalstoffenbelasting bedraagt  € 132 per ton. Voor het GFT bedragen de verwerkingskosten € 80 per ton. De voorschotbijdragen voor de milieustraat bedraagt € 25,20 per inwoner. Het AB  heeft de begroting 2024 op 14 september 2023 vastgesteld.
Ontwikkelingen

De invoering van toegangscontrole op de milieustraat. Er wordt onderzoek gedaan naar de milieustraat van de toekomst in combinatie met regionale ambachtcentra.
Voorlopge planning van invoering toegangscontrole milieustraat is 1 januari 2024. Vertraging op deze planning  zal vanuit OLAZ gecommuniceerd worden.

De verdergaande afvalscheiding om de VANG doelstelling te kunnen realiseren, waarbij het accent komt te liggen op meer hoogwaardigere (kwalitatief betere) ingezamelde stromen.

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)

De risico's voor het O.L.A.Z. op het gebied van verwerking afval beperken zicht tot de verplichtingen die zijn aangegaan in de verwerkingscontracten. De ontwikkeling van de afvalstoffenbelasting en de eventuele CO2 heffing vormen een financieel risico voor de deelnemende gemeenten.

 

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
Prognose €551.638,- Prognose €551.638,- prognose €14.486.699,- Prognose €14.486.699,- €0,-

2. Orionis Walcheren

Terug naar navigatie - 2. Orionis Walcheren

Vestigingsplaats Vlissingen
Doel

De primaire taak van Orionis Walcheren is de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelingen. Orionis Walcheren begeleidt mensen, met een afstand tot de arbeidsmarkt, naar zo regulier mogelijk (betaald) werk. Als (betaald) werk nog niet mogelijk is, wordt er ingezet op participatie, zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Daar waar nodig wordt (tijdelijk) inkomenssteun en/of schuldhulpdienstverlening geboden.

Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Middelburg, Veere en Vlissingen.
Bestuurlijk belang Het dagelijks bestuur bestaat uit de wethouders met Sociale Zaken in hun portefeuille van de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen. Het algemeen bestuur bestaat uit de leden van het dagelijks bestuur aangevuld met één lid van het college van B&W uit elke gemeente. De gemeente met het grootste financiële belang binnen de regeling heeft een extra lid.
Financieel belang De Gemeente Veere betaalt een bijdrage in de uitvoeringskosten. De verdeling van deze kosten vindt plaats op basis van de verdeelsleutel ontvangen rijksvergoedingen. Tevens wordt er een extra bijdrage betaald voor de uitkeringslasten voor dat deel van de lasten wat de Rijksvergoeding te boven gaat. Ook deze bijdrage wordt toegedeeld op basis van de ontvangen Rijksvergoedingen.
Raadsprogramma Sociaal Domein
Begroting 2024 (bijdrage) € 1.543.048
Ontwikkelingen

De drie Walcherse gemeenteraden hebben de Orionis-Kadernota 2023-2026 vastgesteld. Deze kadernota vormt de basis voor de eerste begrotingswijziging 2023, de primaire begroting 2024 en de eerste begrotingswijziging 2024. In 2024 gaat Veere - samen met Middelburg en Vlissingen - extra investeren in re-integratie. Hiermee kunnen extra mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden geholpen en is de verwachting dat de BUIG-tekorten worden teruggebracht.

 

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)

Het solidariteitsbeginsel  dat onder de GR ligt, moet enige redelijkheid kennen: de belangen van de gemeente Veere moeten gediend blijven worden.

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
€ 174.000 € 114.000 € 28.705.707 €28.275.667 € 0,-

3. De Zeeuwse Muziekschool

Terug naar navigatie - 3. De Zeeuwse Muziekschool

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Deze regeling heeft tot doel een vorm van bestuurlijke en organisatorische samenwerking, waarbinnen het geven van instrumentaal en vocaal muziekonderwijs en de muzikale vorming in de ruimste zin van leerlingen woonachtig in de deelnemende gemeenten wordt uitgeoefend.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van 10 Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Eén bestuurslid en een plaatsvervanger gekozen door en uit het college van B&W.
Financieel belang Inwoners gerelateerde bijdrage in de jaarlijkse vaste kosten; docenturen in Veere gerelateerde bijdrage in de niet toerekenbare kosten (overhead); de variabele kosten zijn afhankelijk van door de gemeente gekozen programma.
Raadsprogramma Sport, cultuur en recreatie
Begroting 2024 (bijdrage) € 196.625
Ontwikkelingen In 2022 heeft Muziekschool Zeeland fors verlies geleden.  Alle GR-gemeenten hebben in 2022 en 2023 een extra bijdrage gedaan. 
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)  

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
nnb nnb nnb nnb nnb

4. Het Zeeuws Archief

Terug naar navigatie - 4. Het Zeeuws Archief

 

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Behartiging belangen van de minister en de gemeenten op het archiefgebied.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Veere en Middelburg en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Bestuurlijk belang Portefeuillehouder Archiefzaken en een plaatsvervanger gekozen door en uit het college van burgemeester en wethouders.
Financieel belang Vaste jaarlijkse bijdrage.
Raadsprogramma Sport, cultuur en recreatie / Overhead
Begroting 2024 (bijdrage)

€ 149.831 GR bijdrage

€ 41.417 E-depot

€ 47.388 Stadhuiscollectie

€ 238.636  totaal

Ontwikkelingen

In programma 1 (beheer) wordt ingezet op de optimalisatie van klimaatbeheersing
van de depots en het beheer van de Stadhuiscollecties gemeente Veere en Middelburg.
De conservering- en restauratieprojecten worden voortgezet en uitgebreid. Hierbij wordt
onder andere ingezet op (her)verpakkingsprojecten. In 2023 staat ook digitale duurzaamheid
en de verdere vorming van één Zeeuws e-Depot op de planning.

Bij programma 2 (informatie en kennis) wordt er ingezet op het verwerven en
toegankelijk maken van archieven en collecties, met als doel deze beschikbaar te stellen.
Daarnaast wordt ingezet op het relatiebeheer met de ketenpartners in Zeeland en het
toezicht op het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden bij aangesloten
overheidsorganisaties. Denk hierbij aan acquisitie, inspectie en advisering en het
verbeteren van de (online) toegankelijkheid.

Bij programma 3 (publieksbereik) is het voornemen beschreven om verder te gaan
met digitale dienstverlening in plaats van analoge dienstverlening. Hierbij staat Zeeuws
Archief als infocentrum, zowel fysiek als digitaal, centraal.

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)  

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
€ 181.328 € 181.328 € 1.030.530 € 960.000 € 0

5. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Terug naar navigatie - 5. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Vestigingsplaats Goes
Doel Uitvoering geven aan het bewaken, beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid voor alle deelnemende Zeeuwse gemeenten zoals in de Wet publieke gezondheid staat beschreven. Naast deze taken worden op basis van afspraken in de gemeenschappelijke regeling ook taken uitgevoerd voor de individuele gemeenten die hier opdracht voor hebben gegeven. De GGD Zeeland heeft in ieder geval tot taak de gemeenten te adviseren over de bevordering, totstandkoming en de continuïteit van de samenhang binnen de collectieve preventie en de afstemming daarvan met de curatieve gezondheidszorg. Naast de taken op het gebied van gezondheidszorg is de GR GGD ook belast met de uitvoering van de Jeugdzorg. Dit doet de GGD voor alle Zeeuwse Gemeenten. 
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Eén bestuurslid en een plaatsvervanger gekozen door en uit de raad, inclusief de voorzitter.
Financieel belang Bijdrage voor de Algemene Gezondheidszorg naar rato van het aantal inwoners en gedeeltelijk voor de Jeugdgezondheidszorg naar rato van het aantal 0-19 jarigen op 1 januari voorafgaand aan het desbetreffende begrotingsjaar zoals door het CBS gepubliceerd. Het totale financiële belang in de GR bedraagt voor 2023 € 1.122.899. Daarnaast betalen we een bedrag van € 4,5 miljoen voor de Jeugdzorg. Hiervan is € 100.000 voor de uitvoeringskosten en € 4,4 miljoen voor zorgkosten.
Raadsprogramma Volksgezondheid en Milieu
Begroting 2024 (bijdrage) € 1.122.899
Ontwikkelingen

In het najaar 2022 heeft de GGD de eerste begrotingswijziging voor 2023 gepresenteerd. Het gaat hierbij om een forse uitbreiding (25 FTE) van de formatie als gevolg van jaarlange bezuinigingen. De uitbreiding moet ervoor zorgen dat de basis op orde gebracht wordt. De financiële gevolgen voor Veere zijn vooruitlopend op besluitvorming over de betreffende begrotingswijziging verwerkt in de gemeentelijke begroting 2023. De vastgestelde Programmabegroting van de GR GGD leidt tot een hogere gemeentelijke bijdrage in de komende jaren. 

Het bepalen van een voorkeursscenario met betrekking tot het governance-vraagstuk heeft momenteel de laatste fase bereikt. Door twee externe bureaus is onderzocht of de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ) kan worden losgemaakt uit de GR GGD.  Besluitvorming door het college en de raad is, onder voorbehoud, in het najaar voorzien. Er volgen, eveneens in het najaar, enkele begrotingswijzigingen die voortkomen uit de Bestuursrapportage. 

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
€ 4.879.000  € 4.879.000 € 22.534.000 € 23.106.000 - € 1.610.000

6. Veiligheidsregio Zeeland

Terug naar navigatie - 6. Veiligheidsregio Zeeland

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Adequate brandweerzorg bieden, voorbereid en geoefend zijn op rampen en crises en een meldkamer in stand houden. Dit alles op grond van de Wet op de Veiligheidsregio’s.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van alle Zeeuwse gemeenten. 
Bestuurlijk belang De burgemeester in het Dagelijks en Algemeen Bestuur. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) voert gemeentelijke taken uit. Het is belangrijk dat dat goed gebeurt en binnen de door de gemeente beschikbaar gestelde financiële middelen.
Financieel belang Bijdrage naar rato van het aantal inwoners alsmede andere uitkeringen en vergoedingen.
Raadsprogramma Veiligheid
Begroting 2024 (bijdrage) €  2.455.124
Ontwikkelingen -
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
nnb nnb nnb nnb nnb

7. Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Terug naar navigatie - 7. Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Vestigingsplaats Terneuzen
Doel De RUD Zeeland voert in opdracht van de gemeenten, provincie en het waterschap voor een groot deel milieutaken de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) uit. Ze vervult deze taken professioneel, doelmatig en volgens vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen.
Betrokken partijen Raden en colleges van alle Zeeuwse gemeenten, het algemeen en het dagelijks bestuur van Waterschap Scheldestromen en Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland.
Bestuurlijk belang Lid van het algemeen bestuur van de RUD. De gemeente Schouwen-Duiveland vertegenwoordigt de regio Walcheren-Schouwen-Duiveland in het dagelijks bestuur van de RUD.
Financieel belang Bijdrage naar rato van hoeveelheid uitgevoerde VTH-taken.
Raadsprogramma Veiligheid
Begroting 2024 (bijdrage) 275.300 
Ontwikkelingen

1e begrotingswijziging in procedure:  €  14.300 per jaar  extra voor strategische werving.  Tevens 2e begrotingswijziging in voorbereiding voor verplichte overdracht aan de RUD van energietaken, bodemtaken  en VTH- taken (verschuiving van plus naar basistaken )  Tevens worden in 2024 voorstellen verwacht om extra taken naar de RUD  over te dragen om te voldoen aan landelijke minimum vereiste omzet van 16,5 miljoen voor omgevingsdiensten .

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)

In 2022 heeft de RUD minder taken uitgevoerd dan begroot en daardoor verlies geleden dat (gedeeltelijk)  aan de deelnemers is doorberekend. Dat kan ook in volgende begrotingsjaren gebeuren. 

Bij onvoldoende uitvoering van VTH taken door de RUD kan  afbreuk doen aan de doelstellingen van een schone, veilige en leefbare gemeente. 

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
nnb nnb nnb nnb nnb

8. Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC)

Terug naar navigatie - 8. Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC)

Vestigingsplaats Terneuzen
Doel De Gemeentelijke Vervoerscentrale verzorgt de planning, regie en contractbeheer van het doelgroepenvervoer wat onder verantwoording van de gemeente valt.
Betrokken partijen Alle Zeeuwse gemeenten, de gemeente Goeree-Overflakkee en de provincie Zeeland zijn aandeelhouder.
Bestuurlijk belang

In 2015 zijn de Walcherse gemeenten toegetreden tot de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC). In 2017 is besloten de vertegenwoordiging van de gemeente Veere (en ook van Middelburg en Vlissingen) in de GVC te beperken tot toezichthouder in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) en niet meer als bestuurder in de GVC. De statuten zijn hierop aangepast. Jaarlijks wordt in de aandeelhoudersvergadering de begroting vastgesteld.

Financieel belang De Walcherse gemeenten (als houders van de zogenaamde preferente aandelen C) kunnen niet aangesproken worden voor eventueel verlies of winst van de onderneming.
Raadsprogramma Sociaal Domein
Begroting 2023 (bijdrage) p.m.
Ontwikkelingen

In 2024 bereidt de GVC zich voor op een uitbreiding van haar werkzaamheden in 2025. Op dat moment wordt een deel van het huidige OV door de provincie vervangen door flextaxi's. Mensen kunnen dan, voor dezelfde kosten als het OV, met een flextaxi reizen. De kosten voor deze operationele uitbreiding bij de GVC ligt bij de provincie.  In 2023 en 2024 worden er pilots gedraaid in delen van Zeeland om de flextaxi te testen.

Verder wordt in 2023 en 2024 uitgewerkt hoe verschillende extra taken belegd kunnen worden bij de GVC om vanaf 2025 uitvoering te geven aan de Regionale Mobiliteitsstrategie. En welke organisatievorm daar het beste bij past. Dit wordt ter besluitvorming voorgelegd aan alle Gemeenteraden en de Provinciale Staten.

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf)  

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
nnb nnb nnb nnb nnb

9. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - 9. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats Den Haag
Doel Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Betrokken partijen Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.
Bestuurlijk belang Veere kan gebruik maken van haar stemrecht op de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang Veere bezit een pakket van 7.020 aandelen van € 2,50 nominaal. De waarde van deze aandelen fluctueert constant.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2024 (bijdrage)

Op basis van de jaarcijfers 2022:

BNG Bank is tevreden met de financiële resultaten die in 2022 zijn behaald. De ontwikkelingen in de Oekraïne, de verstoring in de wereldwijde toeleveringsketen, hoge energieprijzen en de hoge inflatie hebben geen materiële financiële gevolgen gehad. Over het verslagjaar 2022 werd een nettowinst gerealiseerd van EUR 300 miljoen. Een jaar eerder kwam de nettowinst uit op EUR 236 miljoen. Voornaamste oorzaken van de hogere nettowinst zijn een stijging van het renteresultaat en een hoger gerealiseerd resultaat financiële transacties uit hoofde van de liquiditeitsportefeuille.
Het renteresultaat kwam in 2022 uit op EUR 481 miljoen, ten opzichte van EUR 407 miljoen een jaar eerder. BNG Bank beoordeelt het renteresultaat als structureel gezond.


Ondanks de rentestijging en het negatieve effect dat dit kan hebben op investeringsbeslissingen van klanten stond de totale langlopende kredietportefeuille eind 2022 op EUR 88 miljard. Dit is een netto toename van de portefeuille van EUR 1 miljard. De omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen was in 2022 EUR 12,3 miljard ten opzichte van EUR 12,8 miljard in 2021. In de eerste helft van 2022 zagen we een hogere kredietaanvraag. Met name gemeenten anticipeerden op de rentestijging en haalden hun financieringsvraag naar voren.


BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De Common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2022 35% respectievelijk 37%. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank opnieuw op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. Op basis hiervan zijn we het hele jaar in staat geweest om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken in diverse valuta voor de korte en lange termijn. BNG Bank trekt steeds meer financiering aan met ESG-obligaties onder haar Sustainable Finance Framework. In 2021 lag dit percentage nog onder de 30%, in 2022 is dit gegroeid naar 36%.
In l?n met het staande beleid stelt BNG Bank voor om 50% van de nettowinst uit te keren, gecorrigeerd voor de uitkering op het additioneel Tier1-kapitaal. Dit komt neer op een dividenduitkering van EUR 139 miljoen, EUR 2,50 per aandeel.

Ontwikkelingen Zie bovenstaand.
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Zie bovenstaand.

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Bedragen x € 1.000.000

10. Z.E.H. N.V.

Terug naar navigatie - 10. Z.E.H. N.V.

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Z.E.H. N.V. is een geïntegreerd energiebedrijf. Het is werkzaam op het gebied van elektriciteits-, gas-, water- en warmtevoorziening.
Betrokken partijen Zeeuwse gemeenten, gemeenten Bergen op Zoom, Woensdrecht, Goeree-Overflakkee en de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (2,79%).
Financieel belang Het financiële belang (kapitaalbelang) in Z.E.H. N.V. is eveneens 2,79%. Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen Z.E.H. N.V. gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 119.526. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in Z.E.H. N.V. een risico loopt tot dit bedrag.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2024 (bijdrage) We betalen geen bijdrage aan Z.E.H. in 2024.
Bij het onderdeel ontwikkelingen gaan we in op de dividendstroom die we verwachten. 
Ontwikkelingen Bij de verkoop van het onderdeel Wholesale is inzichtelijk gemaakt welke dividenstromen we als aandeelhouder kunnen verwachten om de liquiditeit binnen Z.E.H. vrij te laten vallen. In 2024 zal er sprake zijn van een zogeheten superdividend. De hoogte van dit dividend is nog onzeker, maar de verwachting is dat het minimaal om een bedrag van € 500 miljoen gaat. Voor Veere betekent dit ongeveer € 14 miljoen. Hiervan storten we het gedeelte van ongeveer € 5 miljoen door naar GBE Aqua B.V. door zodat ze aan hun aflossingsverplichtingen kunnen voldoen. 
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) We lopen slechts risico over het kapitaal van € 119.526 dat we in onze boeken hebben staan. Daarnaast lopen we het risico dat de voorziene dividendstromen niet naar de aandeelhouders komen door de instabiele energiemarkt. 

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
1.589.501 1.089.501 1.549.493 1.549.493 0

*cijfers, x € 1.000

11. Gemeentelijk Bezit Evides Aqua B.V.

Terug naar navigatie - 11. Gemeentelijk Bezit Evides Aqua B.V.

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Het borgen van de publieke drinkwatervoorziening . 
Betrokken partijen Zeeuwse gemeenten, gemeenten Bergen op Zoom, Woensdrecht en Goeree-Overflakkee.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (2,79%).
Financieel belang Het financiële belang (kapitaalbelang) in G.B.E. Aqua B.V. is eveneens 2,79%. Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 2,6 miljoen. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in G.B.E. Aqua B.V. een risico loopt tot dit bedrag.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2024 (bijdrage)

We betalen geen bijdrage aan GBE Aqua. 
Bij het onderdeel ontwikkelingen gaan we verder in op de dividendstromen.

Ontwikkelingen De verwachting is dat we in 2024 dividend ontvangen van Z.E.H. waarmee onze laatste kapitaalstorting in GBE Aqua kunnen doen. Hiermee kan GBE Aqua haar laatste aflossingsverplichtingen voldoen. 

Er ontstaat dan een situatie dat de GBE Aqua gevoed wordt uit de dividendstromen van Evides. Deze vloeien, na aftrek van bedrijfskosten, door naar de aandeelhouders. De ingerekende dividenden in de begroting lopen van ongeveer € 350.000 in 2024 op naar ongeveer € 390.000 in 2027. 
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) De deelneming in GBE Aqua staat na de laatste kapitaalstorting naar verwachting in onze balans geactiveerd voor een bedrag van ongeveer € 9,5 miljoen. Dit is zodoende het bedrag waarover we risico lopen als gemeente, in het geval Evides failliet gaat. Aangezien Evides een stabiel bedrijf is met een stabiel rendement is de risico inschatting laag. 

Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Resultaat 2024
nnb nnb nnb nnb € 165.000