Uitgaven

10,55%
€ 9.365
x €1.000
10,55% Complete

Inkomsten

0,61%
€ 539
x €1.000
0,61% Complete

Saldo

6304,25%
€ -8.826
x €1.000

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

10,55%
€ 9.365
x €1.000
10,55% Complete

Inkomsten

0,61%
€ 539
x €1.000
0,61% Complete

Saldo

6304,25%
€ -8.826
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Wij zorgen voor het duurzaam beheren van de gemeentelijke infrastructuur zoals wegen, bruggen en parkeervoorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. De verschillende belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven maar ook duurzaamheidsaspecten dienen daarbij in evenwicht te zijn.

Het beleidsterrein verkeer, vervoer en waterstaat kent een aantal thema’s. De belangrijkste thema’s zijn wegbeheer en wegreconstructies, gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP), verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer. Deze thema’s helpen om gevoel te krijgen bij de belangrijkste onderwerpen binnen het hele beleidsterrein maar kunnen natuurlijk niet los van elkaar worden gezien. Op het niveau van uitvoering integreren we waar mogelijk de thema’s tot een integraal product.

Wegbeheer en wegreconstructies 
Het in stand houden van het gemeentelijk wegennet is één van de gemeentelijke kerntaken. Deze zorg is breder dan alleen de zorg voor de verharding zelf maar gaat ook over het onderhoud aan wegmeubilair, kunstwerken als bruggen, duikers en trappen, openbare verlichting en het bestrijden van incidenten en gladheid. Wat we doen, hoe we dat doen en hoeveel dat kost leggen we vast in diverse plannen; onder andere in beheerplannen. In de paragraaf kapitaalgoederen zijn deze beheerplannen nader toegelicht.

De beheerplannen vertalen we in een uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is een integraal programma waarin we werkzaamheden aan het riool, kabels en leidingen, wegen en groen zoveel mogelijk combineren. Het uitvoeringsprogramma kijkt nu vier jaar vooruit. Om de integraliteit ook met het leggen van kabels en leidingen door netbeheerders verder te verbeteren zijn we bezig de planningshorizon te verlangen naar 10 jaar.

Grote onderhoudsklussen die we begin 2024 gaan afronden zijn de omgeving van het Europaplein in Westkapelle en de Timmermanstraat in Zoutelande. We starten in 2024 met onder andere het groot onderhoud aan het Bastion in Veere, de Noordstraat in Serooskerke en Duinenburg in Domburg. Daarnaast zijn er vele tientallen kleinere klussen.
Naast onderhoud komt het voor dat de inrichting van een weg niet meer voldoet door veranderende behoeften van inwoners en/of ondernemers of weggebruikers. Om die reden zijn we gestart met de herinrichting van onder andere de het Dorpsplein in Koudekerke en de Markt, Ooststraat en Weststraat in Domburg. Deze klussen ronden we in 2024 af.   In 2024 starten we ook de herinrichting van de Markt in Westkapelle en de Veerseweg in Veere op.

Gladheidsbestrijding doen we in samenwerking met bijna alle wegbeheerders in Zeeland.

In 2021 is de Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) vastgesteld. De visie is een uitwerking en verdieping van de Omgevingsvisie en vormt de basis voor de beheerplannen die in 2023 zijn vastgesteld.

Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP)  en verkeersveiligheid 
Verkeer, vervoer en verkeersveiligheid houdt niet op bij het bord bebouwde kom maar reikt verder. Samenhangend beleid met andere overheden is onontbeerlijk voor een goed verkeer- en vervoersbeleid. In de afgelopen jaren zijn door de overheden op Walcheren in nauwe samenwerking diverse plannen gemaakt en vastgesteld voor verkeer en vervoer. Het GVVP beschrijft de gemeentelijke inzet voor deze plannen.

De belangrijkste ontwikkeling is een aanpassing van de  hoofdroutestructuur op Walcheren. Dit houdt onder andere in het opwaarderen van de hoofdroute Serooskerke, Grijpskerke, Aagtekerke richting Domburg en het afwaarderen van de route Oostkapelle -Domburg (SGAD+). Daarnaast zijn er nog tal van andere grotere en kleinere veranderingen. De gemeentelijke inzet is het uitvoeren van de maatregelen binnen de bebouwde kom.

De concrete acties zijn opgenomen in het uitvoeringsplan GVVP. In 2023 is het GVVP tussentijds geëvalueerd. In 2024 maken we samen met de omgeving een plan om de verkeerproblematiek op de  route SGAD+ in samenhang op te pakken. 

Parkeren 
De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen. Dit  heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. Daarvoor is in 2020 de nota parkeren vastgesteld. In 2021 en 2022 is het nieuwe beleid ingevoerd. In 2023 zijn de scherpe kantjes van het parkeerbeleid gehaald en is besloten om in de overige kernen voorlopig geen parkeerregulering in te voeren. 

In 2024 willen we naar aanleiding van de evaluaties geen grote wijzigingen doorvoeren in het parkeerbeleid en het huidig beleid continueren. Wel passen we op detailpunten, in nauw overleg met dorps- en stadsraden en ondernemersverenigingen, kleine zaken aan. 

Openbaar vervoer
We zetten in op verbeteren van het openbaar vervoer. Het belangrijkste doel is dat iedere inwoner van Veere zich kan verplaatsen. Goede aansluitingen van het openbaar vervoer is hierbij essentieel. Bijvoorbeeld goede aansluitingen van de bus, buurtbus of flextaxi op de trein. Met een nieuw systeem moet het ook mogelijk zijn om binnen de gemeente Veere tussen elke kern met het O.V. te kunnen reizen.

Het openbaar vervoer in Zeeland, dus ook in de gemeente Veere is primair de verantwoordelijkheid van de Provincie. De Provincie besteedt het openbaar vervoer één keer in de 10 jaar aan in een zogenaamde concessie. De huidige concessie verloopt in 2024. De Provincie is bezig met voorbereidingen op de nieuwe concessie en heeft samen met alle Zeeuwse gemeenten de Regionale Mobiliteit Strategie (RMS) vastgesteld.. Deze strategie vormt de basis voor de vormgeving van de nieuwe concessie. In 2024 proberen we nauw betrokken te blijven bij de uitwerking van de visie naar de concessie om op te komen voor de belangen van de inwoners van Veere. Onderdeel van de RMS is het flexnet. Dit wordt in 2024 uitgewerkt. Als gemeente nemen we hier actief aan deel. Zo stellen we onder meer een nieuw halteplan op.

In 2023 zijn we gestart met een onderzoek naar de kansen voor mobiliteitshubs en specifiek toeristische hubs. In 2024 ronden we dit af en werken we e.e.a. uit naar concrete plannen.

Relevante beleidskaders/nota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidskaders/nota's
  • Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR)
  • Wegbeheerplan
  • Gladheidsbestrijdingsplan
  • Beheerplan Civiel technische kunstwerken
  • Beheer- en beleidsplan openbare verlichting 
  • Beheerplan Stadshaven
  • Regionale Mobiliteitsvisie (RMS)
  • Gemeentelijk Verkeer- en vervoerplan (GVVP)
  • Tussentijdse evaluatie GVVP
  • Provinciaal Verkeer- en vervoerplan (PVVP)
  • Laadvisie Veere
  • Parkeerbeleidsplan
  • Halteplan 2016+
  • Gebiedsgerichte aanpak Walcheren
  • Mobiliteitsvisie Walcheren
Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Algemeen
Samenwerking met andere gemeenten maar ook met Provincie en het Waterschap geeft kansen voor kostenbesparingen en kwaliteitsverbeteringen. Bij onderwerpen als geo-informatie, gladheidsbestrijding, het onderhoud van de openbare verlichting, regelgeving over kabels en leidingen en nog een aantal andere onderwerpen werken we intensief samen. We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking op andere onderdelen als het onderhoud van wegen, ingenieursdiensten en beheer van data.

 Wegen
De gevolgen van klimaatverandering worden steeds meer zichtbaar. Dit heeft ook effect op het onderhoud van wegen. Het water en rioolstelsel passen we aan op de gevolgen van de verandering en er valt dan niet aan te ontkomen dat de weg "open" moet en opnieuw moet worden bestraat. Door de hogere temperaturen en de bodemdaling treedt er extra schade op aan de wegverharding. Veere vergrijst en steeds meer ouderen blijven ook op latere leeftijd actief, bij het onderhoud en de inrichting van wegen houden we hier rekening mee. 

De vergrijzing speelt ook een rol in de verkeersveiligheid. Met name de oudere fietsers in de Veerse kernen zien we in de ongevallenstatistieken. Een goede fietsinfrastructuur is hier een correct antwoord. 

 Verkeer en vervoer
De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen Dit heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. De technologische ontwikkelingen in betaald parkeren en parkeerhandhaving gaan snel. Er komen steeds meer alternatieven voor muntgeld beschikbaar. 

Energietransitie
De komende jaren zal het aantal EV’s (elektrische voertuigen) fors toenemen. De overheden stimuleren dit proces door het faciliteren van openbare laadpunten. We zoeken naar een optimum bij het aanbieden van openbare parkeerplaatsen tussen auto’s met een elektrische en een fossiele aandrijving. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.2.01 Wegen waarvan de behoefte door ruimtelijke ontwikkelingen of gewijzigd gebruik is veranderd voldoen weer doordat deze zijn heringericht.

Terug naar navigatie - D.2.01 Wegen waarvan de behoefte door ruimtelijke ontwikkelingen of gewijzigd gebruik is veranderd voldoen weer doordat deze zijn heringericht.

Voldoet de inrichting van een weg niet meer aan de eisen die we stellen bij het gebruik of zijn er wensen vanuit de omgeving voor een nieuwe inrichting van een straat. Dan voldoet de functionele kwaliteit niet meer. Het gaat hier niet om de technische staat van de weg, maar om verkeerskundige aanpassingen en verbetering van de beeldkwaliteit en beleving. Een aantal voorbeelden zijn:

- gewijzigde behoeften van inwoners
- gewijzigde inzichten veilige wegen
- nieuwbouw
- veranderde verkeerstromen
- veranderde functie

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 2.051 We richten een deel van het Dorpsplein in Koudekerke opnieuw in.
  • 2.080 We richten de Ooststraat, Markt en Weststraat in Domburg opnieuw in.
  • 2.081 We richten een gedeelte van de Veerseweg in Veere opnieuw in.
  • 2.094 We richten de Torenstraat inclusief het plein bij de kerk in Serooskerke opnieuw in.
  • 2.095 We richten de markt in Westkapelle opnieuw in.

D.2.02 In 2027 hebben we het uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan gerealiseerd.

Terug naar navigatie - D.2.02 In 2027 hebben we het uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan gerealiseerd.

In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is een visie opgesteld en zijn beleidsdoelen opgenomen. Deze bepalen in grote lijnen hoe we omgaan met het verkeer en geven de toetsingskaders. Het uitvoeringsprogramma (H9) is een samenvatting van de concrete maatregelen die we willen realiseren. 
In 2023 is een evaluatie van het GVVP opgesteld.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 2.100 We doen onderzoek naar de verkeersafwikkeling op de route Serooskerke, Grijpskerke, Aagtekerke en Domburg (noordwestroute).
  • 2.101 We zetten GOW 50 wegen om in GOW 30, in overeenstemming met het advies uit het onderzoek uit 2023.
  • 2.102 We nemen maatregelen om voor de korte termijn de verkeersafwikkeling in Grijpskerke te verbeteren.
  • 2.103 We brengen concreet in beeld wat er moet gebeuren om de transitie van het openbaar vervoer in 2025 te faciliteren zodat we de benodigde maatregelen eind 2024 gerealiseerd hebben.
  • 2.104 We stellen een fietsplan op om uitvoering te geven aan verbetering van het fietsnetwerk en het stimuleren van het gebruik van de fiets.
  • 2.105 We stellen een mobiliteitsplan op voor Vrouwenpolder
  • 2.106 We monitoren de ontwikkeling van de verkeersdrukte op systematische wijze.
  • 2.107 Uitvoering geven aan de uitwerking van de mobiliteitsvisie Domburg.

D.2.03 We voldoen aan de in de beheerplannen voor de openbare ruimte afgesproken beheerniveaus

Terug naar navigatie - D.2.03 We voldoen aan de in de beheerplannen voor de openbare ruimte afgesproken beheerniveaus

Per onderdeel (wegen, kunstwerken, stadshaven, openbare verlichting en duingebiedvoorzieningen) hebben we afzonderlijke beheerplannen gemaakt. In de beheerplannen maken we per onderdeel afspraken over het niveau van onderhoud. In de paragraaf kapitaalgoederen kunt u hier meer over lezen. Hier vindt u per beheerplan informatie over:

- de actualiteit van de beheerplannen,
- het beheer niveau,
- de uitvoeringsmaatregelen,
- de ontwikkelingen,
- en het beschikbare budget.

Wijken we af van de afspraken in de beheerplannen en moet er daarom iets gebeuren? Dan formuleren we een nieuwe maatregel onder deze doelstelling in de begroting.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 2.087 We herstellen het Noorderhoofd in de stadshaven van Veere.

D.2.04 We vergroten de leefbaarheid door de parkeerruimte tussen inwoners, bedrijven en toeristen beter te verdelen.

Terug naar navigatie - D.2.04 We vergroten de leefbaarheid door de parkeerruimte tussen inwoners, bedrijven en toeristen beter te verdelen.

In een toeristische gemeente als Veere is er op sommige plaatsen regelmatig sprake van een hoge parkeerdruk. Daarom is in Dishoek, Domburg, Joossesweg, Veere, Zoutelande en op de kustparkeerterreinen het parkeren gereguleerd. Zo is er voldoende parkeerruimte voor bewoners, ondernemers en toeristen. Daarnaast is parkeerregulering een hulpmiddel om gedeelten van kernen autoluw te maken en daarmee de leefbaarheid te verbeteren.

In Oostkapelle, Vrouwenpolder en Westkapelle reguleren we het parkeren vooralsnog niet. 

Het onderhoud en verbeteren van de toeristische infrastructuur (parkeerterreinen, voet-, ruiter- en fietspaden, gratis openbare toiletten, stranden, duinovergangen, enzovoorts) is kostbaar. Door de invoering van betaald parkeren laten we bezoekers hier aan bijdragen. Dat vinden we redelijk, want zij genieten ook en maken ook gebruik van die goede voorzieningen.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 2.088 We blijven in gesprek met de stads- en dorpsraden en ondernemersverenigingen van de gereguleerde en niet gereguleerde kernen om het parkeren doorlopend te evalueren.
  • 2.089 We realiseren in kernen (vlak)bij functies waar behoefte is aan extra fietsparkeercapaciteit extra fietsparkeerplaatsen.
  • 2.090 We verwijzen parkeerders beter naar de parkeerterreinen in Oostkapelle met statische parkeerverwijsbebording.
  • 2.096 We monitoren de parkeerdruk.

D.2.05 De verkeersveiligheid op onze wegen is verbeterd.

Terug naar navigatie - D.2.05 De verkeersveiligheid op onze wegen is verbeterd.

Het aantal verkeersbewegingen van auto’s en fietsen in de gemeente neemt toe. Vooral op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom kunnen hierdoor onveilige situaties ontstaan. We willen verkeersonveilige situaties verbeteren. We steken daarbij in op het verlagen van de snelheid van auto’s en het verbeteren van de veiligheid voor fietsers.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 2.093 We verlagen de snelheid van het verkeer bij de komgrenzen.

D.2.06 De toeristische parkeerterreinen voldoen aan de huidige kwaliteitseisen.

Terug naar navigatie - D.2.06 De toeristische parkeerterreinen voldoen aan de huidige kwaliteitseisen.

We willen als gemeente een goede gastheer zijn voor iedereen die onze gemeente bezoekt. We willen nette en aangename parkeerterreinen met goede voorzieningen. We investeren daarom in het verbeteren en landschappelijk inpassen van onze parkeerterreinen. Ook voorzien we diverse parkeerterreinen van nieuwe toiletunits.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 2.091 We richten parkeerterrein aan de Strandweg in Dishoek opnieuw in.
  • 2.097 We richten parkeerterrein De vier hoogten in Oostkapelle opnieuw in.
  • 2.098 We richten parkeerterrein Trommelweg (Noordduine) in Domburg opnieuw in.
  • 2.099 We richten parkeerterrein Valkenisseweg in Biggekerke opnieuw in.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027
Baten
2.1 Verkeer en Vervoer 376 510 25 25 25 25
2.2 Parkeren 292 248 290 290 290 290
2.3 Recreatieve havens 185 220 225 225 225 225
Totaal Baten 854 979 539 539 539 539
Lasten
2.1 Verkeer en Vervoer 5.684 7.274 6.405 6.484 6.557 6.332
2.2 Parkeren 1.922 2.280 2.738 2.746 2.527 2.548
2.3 Recreatieve havens 225 291 222 221 221 221
Totaal Lasten 7.832 9.845 9.365 9.452 9.306 9.101

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten
Omschrijving prioriteit Eenmalig/ Structureel Nieuw/ Bestaand 2024 Lasten 2024 Baten 2025 Lasten 2025 Baten 2026 Lasten 2026 Baten 2027 Lasten 2027 Baten
verkeersoplossing domburg E Nieuw 120.000
Gewenningsbijdrage overdracht lichtmasten Waterschap Scheldestromen E Nieuw 40.000 40.000 80.000
energiekosten openbare verlichting nav beheerplan S Nieuw 59.000 57.000 54.000 52.000
kosten onderhoud en beheer openbare verlichting nav beheerplan S Nieuw -26.000 -28.000 -28.000 -28.000
storting voorziening civiele kunstwerken nav beheerplan S Nieuw -28.000 -28.000 -28.000 -28.000
storting voorziening stadshaven nav beheerplan S Nieuw -36.000 -36.000 -36.000 -36.000
Uitwerking beeldkwaliteitsplan toeristische verblijfszone Domburg aanvullend budget (huidig budget niet toereikend) E Nieuw 25.000
Aanvullend budget wegbeheer agv kostenstijgingen en areaalgroei nav beheerplan S Nieuw 336.000 336.000 336.000 336.000
Opstellen verkeerscirculatieplan / mobiliteitsplan Vrouwenpolder E Nieuw 25.000
Opstellen uitvoeringsprogramma fietsmobiliteit E Nieuw 25.000
Uitvoeren uitvoeringsprogramma fietsmobiliteit E Nieuw 150.000 150.000
Pilot Flexnet Walcheren E Nieuw 25.000
Monitoren GVVP nav actualisatie E Nieuw 20.000 20.000 20.000
Actualiseren verkeersmodel Walcheren E Nieuw 15.000 15.000 15.000
Bodem- en verhardingsonderzoek Parkeerterrein Valkenisseweg (locatie is verdacht) als voorbereiding op groot onderhoud E Nieuw 20.000 20.000
meerkosten parkeerautomaten S Nieuw 7.000 7.000 7.000 7.000 7.000 7.000 7.000 7.000
Onderzoek parkeerdrukmetingen S Nieuw 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
Extra indexering parkeren S Nieuw 17.000 17.000 36.500 36.500 57.000 57.000 78.750 78.750
Overdragen openbare verlichting aan Waterschap, eenmalige vergoeding (te betalen in 4 termijnen) E Bestaand 40.272 40.272
Extra budget openbare toiletten S Bestaand 10.000 10.000 10.000 10.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Programma in begroting Omschrijving investering Nieuw/ bestaand Investerings jaar Investerings bedrag Afschr. termijn in jaren Totale lasten Totale baten
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Torenstraat en Kerkplein Serooskerke Nieuw 2024 675.000 25 50.625
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Markt Westkapelle Nieuw 2024 437.000 25 32.775
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting parkeerterrein 4 hoogten Nieuw 2024 885.000 25 66.375 66.375
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Vervangn toiletten Dishoek en Zoutelande Nieuw 2024 130.000 25 9.750 9.750
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Aanpassing parkeerautomaten 2G en 3G Nieuw 2024 62.200 5 14.617 14.617
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Verbeter looproutes Domburg (aanvullend budget) Nieuw 2024 175.000 25 13.125
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Vervangen armaturen 2024 Bestaand 2024 132.250 20 11.241
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Vervangen lichtmasten 2024 Bestaand 2024 54.500 40 3.270
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Ooststraat-Markt-Weststraat Domburg Bestaand 2024 880.000 25 66.000
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Toeristische Hub met inhoud en aankleding excl. grondaankoop in Zoutelande. Bestaand 2024 750.000 25 56.250
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Veerseweg Veere Bestaand 2024 500.000 25 37.500
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Middeneiland als Snelheidsremmer Bebouwde kom grens Loodholseweg Grijpskerke Bestaand 2024 100.000 25 7.500
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herstel Noorderhoofd en steiger Campveerse toren Veere. Uit de inspectie van de civiele kunstwerken is gebleken dat deze steigers groot onderhoud nodig hebben de komende jaren. Bestaand 2024 1.350.000 25 101.250
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting parkeerterrein Trommelweg Nieuw 2025 335.000 25 25.125 25.125
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen armaturen Bestaand 2025 132.250 20 11.241
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen lantaarnpalen Bestaand 2025 53.500 40 3.210
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Afwaarderen Roosjesweg Aagtekerke Nieuw 2026 50.000 25 3.750
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen armaturen Bestaand 2026 132.250 20 11.241
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen lantaarnpalen Bestaand 2026 55.500 40 3.330
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen armaturen Nieuw 2027 101.250 20 8.606
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen lantaarnpalen Nieuw 2027 55.500 40 3.330
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting parkeerterrein Valkenisseweg Nieuw 2027 574.000 25 43.050 43.050