Uitgaven

3,06%
€ 2.717
x €1.000
3,06% Complete

Inkomsten

8,26%
€ 7.345
x €1.000
8,26% Complete

Saldo

3306,06%
€ 4.628
x €1.000

0. Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

3,06%
€ 2.717
x €1.000
3,06% Complete

Inkomsten

8,26%
€ 7.345
x €1.000
8,26% Complete

Saldo

3306,06%
€ 4.628
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Dit programma gaat over rollen, verantwoordelijkheden en ontwikkelingen voor bestuur en organisatie. De portefeuillehouder van dit programma is wethouder van Houten en voor het onderdeel bestuurlijke integriteit de burgemeester.

Dienstverlening
Eén van de speerpunten in het hoofdlijnenprogramma 2022-2026 “Veere breed verbinden” is een betere dienstverlening. De dienstverlening moet beter. Concrete acties zijn onder meer het terugdringen en sneller afhandelen van terugbelverzoeken, telefonische bereikbaarheid, gebruik van klare taal in onze brieven, tussentijds informeren over de voortgang van een aanvraag/verzoek, etc. De in 2023 gestarte coach werkt samen met het management aan het intensiveren van de aandacht voor dienstverleningscompetenties en dienstverleningsgedrag in brede zin (denk hierbij aan zaken als inlevingsvermogen en oplossingsgerichtheid).

Communicatie en participatie
In het hoofdlijnenprogramma geven wij aan de verbinding te willen zoeken en in samenspraak en overleg met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen tot goede resultaten te willen komen bij de opgaven die er liggen. Daarnaast willen we, met als doel de dienstverlening te verbeteren, investeren in een betere communicatie. In dit programma benoemen we een aantal maatregelen om dit te realiseren.

Organisatie
Met als doel een betere dienstverlening is één van onze speerpunten ook het kwalitatief versterken van de ambtelijke organisatie. Verder is het voor onze positie op de arbeidsmarkt belangrijk dat we een goede werkgever zijn en dat ook naar buiten toe uitstralen. Voor de concrete maatregelen die dit alles vraagt, verwijzen wij naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Integriteit
Bij het zijn van een betrouwbare overheid hoort aandacht voor zowel bestuurlijke als ambtelijke integriteit. De afgelopen jaren ontwikkelden we hiervoor verder beleid, stelden we een integriteitscoördinator aan en organiseerden we zowel bestuurlijk als ambtelijke bewustwordingssessies. Dit alles zetten we de komende periode door. 

Kinderburgemeester
Met ingang van 2024 stellen we een Kinderburgemeester aan. Hij/zij vergezelt de burgemeester bij officiële openingen en evenementen en kan een aanspreekpunt zijn voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Zo betrekken we kinderen al op jonge leeftijd bij de lokale politiek en democratie. Voor begeleiding en bestedingen is een structureel budget beschikbaar.

Financiën
In het hoofdlijnenprogramma geven we ook aan in te zetten op het voeren van een gezond financieel beleid. De uitwerking daarvan treft u aan in het financiële gedeelte van de programmabegroting.

Relevante beleidskaders/nota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidskaders/nota's
  • Programma op hoofdlijnen 2022-2026 “Veere breed verbinden”
  • Participatienota Veere 2022
  • Rapport Twynstra en Gudde verkennend organisatie  onderzoek
  • Gedragscodes integriteit (politieke ambtsdragers, dagelijks bestuur, medewerkers)
  • Financieel perspectief 2024-2027
  • Beleidsplan Informatievoorziening 2023-2026
  • “Jij maakt het verschil” (Visie dienstverlening)
  • Rapport Rekenkamercommissie “Dienen en deugen” (2022)
  • Rapport Rekenkamercommissie “Communicatie, inspraak en burgerparticipatie in Veere” (2022)
Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen
  • Toenemende complexiteit opgaven
  • Gemeente steeds meer eerste overheid (takenverschuiving naar gemeente)
  • Krapte arbeidsmarkt
  • Toename digitalisering processen
  • Data gestuurd werken
  • Toename aanvragen paspoorten (“paspoortpiek”)
  • Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
  • Landelijke wetgeving gericht op een meer digitale Samenleving. Voorbeelden zijn de Wet Modernisering  Elektronisch Bestuurlijk Verkeer, Wet Digitale Overheid, Wet Open Overheid, Omgevingswet.
  • Common Ground: landelijke visie op andere manier van informatievoorziening (meerjarig traject)
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D0.01 We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers en inwoners.

Terug naar navigatie - D0.01 We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers en inwoners.

Eén van de speerpunten in het hoofdlijnenprogramma “Veere breed verbinden” is het verbeteren van onze dienstverlening. Ook het rapport “Dienen en deugen” van de rekenkamercommissie (2022) geeft aan dat er aanleiding is om te investeren in een betere dienstverlening en de daarbij horende (rand)voorwaarden.

We stelden in 2022 een plan van aanpak Dienstverlening en Participatie vast en een (meerjarig en dynamisch) uitvoeringsplan. Acties en maatregelen die in dit plan staan moeten een (directe of indirecte) bijdrage leveren aan een betere dienstverlening. Een interne projectgroep bewaakt het plan en past het regelmatig aan.

Informatievoorziening ondersteunt onze dienstverlening. Op dit vlak zijn er erg veel ontwikkelingen. Die beschreven we in een nieuw Beleidsplan Informatievoorziening 2023-2026. Landelijke wetgeving richt zich steeds meer op een “online samenleving”. Ook zelf zien we een gestage groei in het gebruik van de online dienstverlening. Daarom investeren we ook in een optimale en kwalitatief goede ondersteuning van het online kanaal. Maar ook inwoners en ondernemers die moeite hebben met online kunnen op ons rekenen: we ondersteunen alle kanalen, maar stimuleren het gebruik van het digitale kanaal. 
De informatiepunten digitale overheid (ido, voor ons via de Zeeuwse Bibliotheek) helpen inwoners die minder digitaalvaardig zijn.

Data kan een bijdrage leveren aan betere keuzes voor beleid en dienstverlening. We investeren daarom ook in het datagedreven werken.  

In 2022 voerden we onderzoeken uit naar beleid en dienstverlening. De rapportcijfers voor het onderdeel dienstverlening zagen er als volgt uit:

  • Ondernemerspeiling: 5,8 (2019: 6,2)
  • Burgerpeiling: 6,5 (2019: 7,0)
  • Klanttevredenheidsonderzoek Balie: 8,7 (2019: 8,2)

In 2025 voeren we deze onderzoeken opnieuw uit.

De doelstelling over de Omgevingswet noemt een concrete maatregel over digitale dienstverlening. Het doel is tot 2031 toe te werken naar een volledig digitale dienstverlening op dit onderdeel.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 0.037 We voeren het plan van aanpak dienstverlening en participatie uit
  • 0.043 We voeren het uitvoeringsplan informatievoorziening uit

D0.02 We zoeken verbinding en werken aan goede resultaten voor onze opgaven in samenspraak en overleg met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen

Terug naar navigatie - D0.02 We zoeken verbinding en werken aan goede resultaten voor onze opgaven in samenspraak en overleg met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen

Deze doelstelling draagt bij aan het  “programma op hooflijnen 2022-2026 Veere breed verbinden”, gericht op het gemeenschappelijk belang om Veere (nog) beter te maken.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 0.039 We zijn transparant en integer
  • 0.044 Participatie maakt naast communicatie standaard onderdeel uit van onze aanpak en werkwijze.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland
1 Formatie FTE per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 11,57 n.b.
2 Bezetting FTE per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2024 10,54 n.b.
3 Apparaatskosten Kosten per inwoner Eigen begroting 2024 € 1.165 n.b.
4a Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom Eigen begroting 2024 4% n.b.
4b Externe inhuur Totale kosten inhuur externen Eigen begroting 2024 € 786.244 n.b.
5 Overhead % van de totale lasten Eigen begroting 2024 14% n.b.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2024 Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027
Baten
0.1 Bestuur 0 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 312 318 342 342 342 342
0.3 Beheer en overige gebouwen en gronden 9 67 87 87 15 15
0.63 Parkeerbelasting 7.069 6.732 6.916 6.916 6.916 6.916
Totaal Baten 7.389 7.118 7.345 7.345 7.273 7.273
Lasten
0.1 Bestuur 1.917 1.833 1.693 1.693 1.693 1.693
0.2 Burgerzaken 755 844 790 791 791 791
0.3 Beheer en overige gebouwen en gronden 207 207 160 160 125 125
0.63 Parkeerbelasting 60 78 73 73 73 73
Totaal Lasten 2.939 2.963 2.717 2.717 2.682 2.682

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten
Omschrijving prioriteit Eenmalig/ Structureel Nieuw/ Bestaand 2024 Lasten 2024 Baten 2025 Lasten 2025 Baten 2026 Lasten 2026 Baten 2027 Lasten 2027 Baten
Uitvoering meerjarenbeleidsplannen Dienstverlening en Informatievoorziening E Nieuw 150.000 150.000 150.000
Uitvoering meerjarenbeleidsplannen Dienstverlening en Informatievoorziening S Nieuw 30.000 30.000 30.000 30.000
0,5 fte bestuurssecretaris S Bestaand 40.000 40.000
Budget inhuur projectleider rapport dienstverlening E Bestaand 85.000 85.000