Speerpunten

1. Verbetering van de dienstverlening

Terug naar navigatie - 1. Verbetering van de dienstverlening

Doelstelling
We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers en inwoners.

Maatregelen en acties
We ontwikkelen de digitale dienstverlening.
We voeren het plan van aanpak dienstverlening en participatie uit.

Resultaten
De resultaten van de onderzoeken Burgerpeiling, Ondernemerspeiling en Klanttevreden-heidsonderzoek (KTO) Balie zijn bekend. Het KTO Balie scoorde hoger, de andere onder-zoeken lager dan in 2019. We werken nu aan een uitvoeringsplan met verbeteracties. Een aantal acties voerden we al door, zoals het sturen op terugbel-verzoeken. Daarvan zien we al de eerste positieve resultaten. We informeerden u hierover in de raadsverga-dering van 23 maart jl.

Inwoners en ondernemers maken onverminderd veel gebruik van het digitale kanaal. Ons beleid is dat we alle kanalen ondersteunen, we stimuleren het gebruik van het digitale kanaal. Begin maart stapten we over op RxMission, een nieuw informatiesysteem dat het voor inwoners en ondernemers eenvoudiger maakt om online bepaalde vergunningen aan te vragen. 

Tijdelijke werken we nu met twee systemen en maken we het nieuwe systeem ons eigen. Dat kost even tijd, “oefentijd” die we voorzien hadden en waarmee we op 1 januari 2024, als de Omgevingswet in werking treed, ook ons voordeel mee willen doen.

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. Die zekerheid hebben we nu.  Het digitale stelsel omgevingswet (DSO) ondersteunt straks veel processen en is dus erg belangrijk. Nog steeds vinden aanpassingen plaats aan het stelsel, een stevige dynamiek dus. Daarnaast moeten we zelf nog veel doen om een goede start te maken op 1 januari. Denk daarbij aan het inrichten van processen en informatiesystemen, oefenen met het DSO en het regelen van een goede toegang. Dat doen we zelfstandig maar ook in samenwerking met andere overheden. 

We zijn bezig met het vernieuwen van visies voor dienstverlening en informatievoorziening. Ons doel is deze documenten het tweede kwartaal van dit jaar af te ronden en vast te stellen. 

2. Versterking van de ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - 2. Versterking van de ambtelijke organisatie

Doelstelling
In ons programma op hoofdlijnen 2022-2026 "Veere breed verbinden" gaven we aan de ambtelijke organisatie te willen versterken met als doel het verbeteren van onze dienstverlening.

Maatregelen en acties
1) We brengen de topstructuur in de organisatie op orde.
2) We investeren in de personeelsformatie.
3) We bouwen waar mogelijk langlopende inhuur om naar vaste invulling/formatie.
4) We voeren de aanbevelingen van het Twynstra Gudde rapport naar aanleiding van het verkennend organisatie onderzoek verder uit.
5) We hebben extra aandacht voor arbeidsmarktbeleid.
6) We hanteren een goed werkgeverschap.

Resultaten
1) We benoemden in juli 2022 een waarnemend directeur/secretaris en startten in maart 2023 met de werving voor permanente invulling. Het benoemingsbesluit namen we in  april. Ook stelden we inmiddels een manager programma's en projecten aan en een strategisch adviseur bestuur en management.

2) We hebben de formatie uitgebreid en ondernamen veel acties om (al langer open-staande) vacatures in te vullen. Aan het einde van het eerste kwartaal waren er (de vacatures waarvoor inmiddels serieuze gesprekken met kandidaten lopen niet meegeteld) nog drie vacatures niet ingevuld. 

3) We hebben op functies (als afdelingshoofd P&P, secretaris, vergunningverleners, adviseurs, juridisch planologen) waar langdurig op werd ingehuurd nu invulling gegeven door medewerkers in eigen/vaste dienst aan te trekken en te benoemen. Dit geeft op jaarbasis een besparing van zo’n miljoen euro. Dit bedrag is echter niet direct te herleiden in de begroting omdat het totaal bedrag aan personele kosten door meerdere factoren wordt beïnvloed (onder andere de doorgevoerde formatie uitbreiding en de CAO loonsverhoging). 
Inhuur richt zich nu vooral op de drie niet ingevulde maar al langer openstaande vacatures, ziektevervanging, overbrugging tussen vertrek vorige en komst nieuwe medewerker en zeer tijdelijke klussen.  

4) We voerden inmiddels de eerste aanbeveling van het Twynstra Gudde rapport (TG) rond het op orde brengen van de topstructuur in de organisatie volledig uit. Met de vaststelling door het MT van de nieuwe organisatievisie ("LEV") is ook gehoor gegeven aan de tweede aanbeveling. In maart nam het MT ook een besluit over vermindering van de ‘span of control’ van afdelingshoofden. Dit vindt in het tweede kwartaal verder zijn weg naar de medezeggenschap en de bestuurlijke besluitvorming om daarna te worden geïmplementeerd.  
Met de ook al ingevoerde vaste structuur van het bestuurlijk-ambtelijk samenspel zijn daarmee dan alle aanbevelingen van het TG rapport uitgevoerd.

5) We voerden een woon-werkvergoeding in, pasten de regeling bijzondere beloning aan en benoemden een recruiter die in het eerste kwartaal ook daadwerkelijk aan de slag ging.

6) We evalueerden de thuiswerkregeling en hielden diverse sessies met categorieën medewerkers (jonge ambtenaren, medewerkers 25 jaar of langer in dienst, enz.). Hier vloeien diverse acties uit in het kader van goed werkgeverschap, afgestemd op wat deze medewerkers in dat kader aangaven. 

3. Een gedragen parkeerbeleid

Terug naar navigatie - 3. Een gedragen parkeerbeleid

Doelstelling
Het parkeerbeleid kent meerdere doelen.
-    Het verbeteren van de leefbaarheid; het reguleren van het parkeren vermindert het zoekverkeer in de woonomgeving en zorgt voor vrije parkeerplaatsen nabij huis. Ook draagt het bij aan het meer autoluw maken van drukke kernen.
-    Het mee laten betalen van bezoekers aan voorzieningen; bezoekers dragen bij aan het in stand houden en/of realiseren van voorzieningen in de gemeente Veere.
-    Het uniformeren van het beleid langs de gehele kust.
-    En tot slot het beïnvloeden van de mobiliteitskeuze; door het parkeren (duurder) betaald te maken overwegen mensen mogelijk eerder te kiezen voor een duurzamer alternatief, zoals bijvoorbeeld de fiets.

De doelstellingen zijn gebaseerd op de ambities uit het collegeprogramma om de leefbaarheid in de kernen te vergroten en duurzame mobiliteit te bevorderen. Het college hecht wel groot belang aan dat het parkeerbeleid ook gedragen moet zijn door de kernen. 

Wat hebben we tot nu toe gedaan om deze doelstelling te bereiken?

We spraken met stakeholders in de kustkernen over het parkeerbeleid.
Om het draagvlak voor het parkeerbeleid te vergroten is in september 2022 uitgebreid met vertegenwoordigers in de kernen gesproken over het parkeerbeleid. Op basis daarvan zijn onderstaande acties ondernomen. In augustus 2023 is er een nieuw evaluatiemoment. 

We verlaagden de tarieven voor onze eigen inwoners. 
Het ontvangen van visite door inwoners is 50% goedkoper. Het aanschaffen van saldo voor de Visite-app kost slechts nog € 0,0025 per minuut. Ook de tarieven van de verschillende kraskaarten zijn met 50% verlaagd. We onderzochten de mogelijkheden voor een aparte goedkoop of gratis parkeervignet voor alle inwoners. 

We besloten af te zien van de uitrol van het parkeerbeleid naar andere kustkernen.
Gezien de meer beperkte problemen met parkeren in Oostkapelle, Westkapelle en Vrouwenpolder hebben we afgezien van het nemen van maatregelen in deze kernen. 

We verlaagden de hoogste parkeertarieven voor bezoekers en vereenvoudigden de tariefstructuur. 
Om Veere aantrekkelijk te houden voor bezoekers zijn er aanpassingen gedaan in de tarieven en de tariefstructuur. Het hoogste parkeertarief van €5,20 is afgeschaft en het uurtarief van € 3,60 is verlaagd naar € 3,20 en het uurtarief van € 2,80 is verlaagd naar € 2,40. Een vlak tarief van € 2,40 per uur geldt in de kernen Dishoek en Zoutelande. Met deze maatregelen zitten we ongeveer op dezelfde tarieven als de ons omringende gemeenten.

We verminderden zoekverkeer en creëerden meer parkeerruimte voor de eigen inwoners. 
Om de centra van Veere en Domburg autoluwer te maken en het aantal autobewegingen te beperken, hebben we parkeerterreinen toegevoegd aan het vergunninghoudergebied; deze terreinen zijn niet langer betaald parkeerterreinen. 
Door ook in Veere en Domburg het (al bestaande) vergunninghoudergebied te fiscaliseren, kunnen we nu beter handhaven. Hierdoor krijgen de eigen inwoners meer ruimte om zelf te parkeren. 

We besloten een proef te doen met parkeren per minuut in vergunninghoudergebied. 
In de vergunninghouderzone van Zoutelande loopt een proef waardoor in het vergunninghoudergebied voor € 0,10 per minuut (en een maximum van € 50,00 per dag) parkeren mogelijk is voor iedereen die dat wil.

We voerden een nachttarief op de gratis parkeerterreinen.
Op de gratis parkeerterrein in Domburg en Zoutelande geldt een nachtparkeertarief van € 20,00. Zo is parkeren voor lang parkerende verblijfsgasten op terreinen in de tariefzones B, D en E altijd goedkoper dan op die terreinen. En ontstaat ruimte voor dagtoeristen die bereid zijn een stuk te lopen naar Domburg of Zoutelande.

We maakten een deel van de Zeedijk Westkapelle gratis.
Voor het parkeren op het deel van de zeedijk tussen vuurtoren Noorderhoofd en de dijktrap ter hoogte van de Hogeweg bij Westkapelle betaald de parkeerder geen parkeerbelasting meer.

Resultaten
We hebben het parkeerbeleid over 2022 met de raad in november 2022 besproken en hebben een flink aantal aanpassingen doorgevoerd die vanaf 1 januari of 1 maart 2023 in zijn gegaan.

4. Urgentie voor wonen

Terug naar navigatie - 4. Urgentie voor wonen

Inleiding
In Veere neemt de doelgroep 80+ naar verwachting significant toe. Inwoners willen en moeten langer zelfstandig wonen, maar de woningvoorraad is daar niet op berekend. 
Er is een tekort aan levensloopbestendige woningen. Daardoor komt doorstroming niet op gang en is het ook voor starters en gezinnen lastig om aan een geschikte en betaalbare woning te komen. Dit betekent meer betaalbare en levensloopbestendige koopwoningen bijbouwen.
De wachtlijst voor een sociale huurwoning in Veere neemt toe. Om de wachtlijst terug te dringen én het groeiend aantal aandacht- en urgentiegroepen vlot een huurwoning te kunnen bieden, zullen we meer sociale huurwoningen bijbouwen. 

Wat zijn de doelstelling(en)?
We geven uitvoering aan het Programma Wonen, waar wij als doel hebben gesteld tot en met 2030 ca. 852 nieuwe woningen te bouwen. De woningbouwprogrammering is hierin onze leidraad en onze planning. Met de inzet van een Taskforce Wonen versnellen wij de realisatie van betaalbare woningbouwprojecten (regulier en flex). 

Wat is de reden voor de doelstelling?
Een tekort aan woningen voor met name de doelgroepen senioren, starters en sociale huurwoningen voor de aandacht- en urgentiegroepen. Wij geven hiermee invulling aan onze lokale behoefte maar ook aan de Rijksdoelstellingen zoals omschreven in de Nationale Woon- en Bouwagenda. Het Rijk heeft als doel landelijk 900.000 woningen toe te voegen tot en met 2030. De Veerse bijdrage aan deze doelstelling is opgenomen in de Zeeuwse Woondeal. 

Wat doen we om de doelstelling te bereiken?

1.    Het opstellen van de Nieuwbouwprogrammering (NBP). 
Eind vorig jaar heeft de raad het Programma Wonen aangenomen. In dit programma is een aanzienlijke bouwopgave voor Veere opgenomen. We hebben de ambitie om de komende jaren tot en met 2030 zo’n 850 nieuwe woningen te bouwen. Een voor Veerse begrippen ongekend aantal woningen. Bij het Programma Wonen hoort ook een nieuwbouwprogrammering (vanaf nu NBP). De NBP is financieel doorgerekend en integraal besproken. De NBP is zo goed als af en zit in de laatste fase van (besluit)vorming. We informeren de raad over de totstandkoming en uitvoering met vaste regelmaat.

2.    Constructie voor betaalbare koopwoningen. 
Met Zeeuwland hebben wij afgesproken dat zij nieuwe levensloopbestendige sociale huurwoningen in diverse kernen bouwen. Hiermee creëren we doorstroom in de sociale huurwoningen. De vrijgekomen oudere sociale huurwoningen met een goed energielabel zullen als sociale koopwoning worden verkocht aan koopstarters. Dit gebeurt volgens de regeling ‘Kopen naar wens’. Met deze regeling heeft Zeeuwland het eerste terugkooprecht van de woning. Hierdoor blijven deze woningen betaalbaar voor toekomstige koopstarters. 
Bij ontwikkelingen waar marktpartijen betrokken zijn, is de stelregel dat tenminste 2/3 van de koopwoningen betaalbaar moet zijn (tot € 355.000 v.o.n.). Daarnaast houden wij de ontwikkelingen vanuit het Rijk in de gaten. Zij werken aan een Koopstartfonds. Meer informatie over dit fonds verwachten wij in de zomer van 2023. 
 
3.    Flexwonen.
Wij voegen in de jaren 2023 en 2024 in totaal 40 flexwoningen toe aan de Veerse woningmarkt. Hiermee hopen wij de druk op de sociale huur sneller te verminderen. 

4.    Wonen met zorg.
Met een grote en groeiende groep ouderen in Veere is het van belang goede woonzorgvoorzieningen te realiseren. Dit doen wij op diverse vlakken door meer levensloopbestendige koop-en huurwoningen te bouwen, woon-zorgcomplexen te bouwen (o.a. Serooskerke Oost, bestemmingsplan medio november in de raad), aanpassingen aan bestaande woningen tegen een gunstig rentetarief te financieren (SVN Duurzaam langer thuis) en door pre-mantelzorgwoningen bij bestaande woningen mogelijk te maken. In 2024 zal de gemeente Veere in samenwerking met sociale partners, inwoners en de woningcorporatie een Woonzorgvisie maken. 

5.    Grondpositie gemeente Veere.
Wij hebben zicht op de gewenste toekomstige uitbreidingen in de kernen. Om in deze gebieden aan de slag te kunnen met het bouwen van woningen voeren wij gesprekken met grondeigenaren. Onze rol kan hierin faciliterend zijn maar ook actief. Welke rol wij pakken wordt per locatie bekeken. 

6.    Uitdagingen in de bouw.
Het bouwen van woningen is door de gestegen rente, de oplopende bouwkosten, vertragingen in aansluiten nutsvoorzieningen en beperkingen met betrekking tot de uitstoot van stikstof een behoorlijke uitdaging. Ook in Veere hebben wij hiermee te dealen. Dit pakken wij op. Zo organiseren we in september een zogenaamde ‘bouwtafel’ op Walchers niveau (ontwikkelaars, aannemers, gemeente Veere en gemeente Middelburg). Hier bespreken we de knelpunten en uitdagingen met een passende oplossing te komen. Naast de bouwtafel op Walchers niveau nemen wij deel aan de diverse werkgroepen met Zeeuwse gemeenten en de provincie. Hier leren wij veel met en van elkaars projecten en uitdagingen. 

Blijven we binnen de financiële kaders?
Het bouwen van betaalbare woningen en sociale huurwoningen zal een financiële bijdrage vanuit de gemeente vragen. 
Daar waar mogelijk maken wij gebruik van bestaande middelen die het Rijk en de provincie ons bieden. Daarbij moet worden opgemerkt dat wij met onze nieuwbouw-projecten (schaal van de projecten en de landelijke locatie) vaak lastig in aanmerking komen voor Rijkssubsidies. Hiervoor blijven wij continue aandacht vragen bij de provincie en het Rijk. 

5. Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 5. Duurzaamheid

Doelstelling duurzaamheid.
De doelstelling is dat we een duurzame gemeente Veere willen zijn met als belangrijke pijler een energie neutrale gemeente. We streven naar een CO2 reductie van 49% in 2030 t.o.v. 1990 en 95% CO2 reductie in 2050 t.o.v. 1990. De gemeente Veere is aardgasvrij in 2050.

Subdoelen zijn:
-    Energieverbruik daalt
-    Meer duurzame energie opwekken
-    2030 gemeentelijke organisatie, incl. gemeentelijke gebouwen en scholen, energieneutraal

Daarnaast zijn er nog 4 pijlers binnen het duurzaamheidsprogramma met hun eigen doelstelling, namelijk:

-    Leefomgeving:
     o    Behouden en verbeteren van de kwaliteiten van de fysieke leefomgeving
-    Klimaatadaptatie:
     o    Klimaatbestendig en water robuust ingericht in 250
-    Circulaire Economie:
     o    Afvalloos in 2050
-    Duurzame mobiliteit:
     o    49% CO2 reductie in de mobiliteit in 2030 t.o.v. 1990

Wat is de reden voor de doelstelling?
Als gemeente vinden we het belangrijk dat we goed met elkaar en met de aarde omgaan. Daarom willen wij een voorbeeld zijn in duurzaamheid.

Is er een nulmeting?
Ja, hiervoor is landelijk de klimaatmonitor ontwikkeld en is te vinden op https://klimaatmonitor.databank.nl/dashboard/dashboard.

Gaan we de doelstellingen behalen?
We verwachten de doelstelling te halen. In de gemeente vinden veel maatregelen plaats die energieverbruik verminderen en ook worden er veel projecten gerealiseerd die duurzame energie opwekken. De data over 2021 is echter pas beschikbaar in 2022-2023.

Hoever we staan is terug te vinden op het dashboard van de landelijke klimaatmonitor (als gemeente: Veere selecteren): https://klimaatmonitor.databank.nl/dashboard/dashboard
Daarnaast wordt er ook Zeeuws verband gekeken naar een betere vorm voor het beschikbaar stellen van de meest interessante data in kader van de energietransitie (www.zeeuwsenergieakkoord.nl).

De resultaten die tot nu toe in 2023 zijn behaald:
1. Memo voor Presidium over de stand van zaken omtrent het verduurzamen van  koopwoningen in de gemeente Veere.
2. Onderzoek rekenkamercommissie naar het Energietransitiebeleid.
3. Werkgroep Duurzaam Serooskerke gefaciliteerd bij het maken van energierapporten bij 6 woningen in de kern.
4. Definitief concept van de Routekaart Maatschappelijk Vastgoed opgesteld.
5. Beleidsmedewerker Duurzaamheid en Beleidsondersteuner Duurzaamheid per 1-2-2023 gestart.
6. Gestart met de uitvoering van de SPUK regeling Energiearmoede. Dit bestaat onder andere uit het opleiden van en beschikbaar stellen van 8 energiecoaches en inwoners kunnen een voucher van 250 euro aanvragen.
7. Diverse communicatie berichten over duurzaamheid.
8. Lopende initiatieven ondersteunen/begeleiden, zoals Zonnepark II Koudekerke, Postcoderoosproject Serooskerke. 
9. Afgeven van meerdere leningen in kader van ons Duurzaamheidsfonds “Duurzaam Langer Thuis”.
10. Diverse samenwerkingsoverleggen bijwonen in Zeeland.
11. Verkennende gesprekken over de mogelijkheden overkappen van parkeerterreinen met zonnepanelen.
12. Programma openbare laadinfrastructuur en plaatsingsleidraad zijn vastgesteld.
13. Diverse ruimtelijke plannen getoetst en geadviseerd aan de pijlers uit het Omgevingsprogramma Duurzaamheid.
14. Diverse bewoners en bedrijven geadviseerd in de verduurzaming van hun woning of bedrijf.
15. Toezicht op de energiebesparingsplicht uitvoeren.

Uit de bovenstaande grafiek blijkt dat er een daling is van de CO2 uitstoot bij zowel elektriciteit als bij aardgasverbruik (recentere gegevens zijn nog niet beschikbaar)

Uit de grafiek blijkt dat we steeds meer duurzame energie opwekken en dat het energieverbruik ligt daalt. 

Blijven we binnen de financiële kaders?
Ja, maar om in de toekomst ook impact te kunnen realiseren zijn er middelen nodig via onder andere het Rijk voor uitvoering en capaciteit.
Inmiddels is het Rijk gekomen met een SPUK regeling voor het inhuren en aannemen van personeel voor de uitvoering van het Klimaatakkoord en komen er steeds meer regelingen voor het verduurzamen van woning zoals het Nationaal Isolatieprogramma.

Is de planning haalbaar?
Ja, we liggen op route, maar de opgave is groot en vraagt veel actie.
Met de uitbreiding van de capaciteit en extra regelingen en programma’s, zoals het Nationaal Isolatieprogramma verwachten we dat de planning haalbaar is.

6. Een gezond financieel beleid

Terug naar navigatie - 6. Een gezond financieel beleid

Doelstelling
Een gezond financieel beleid voor de gemeenten is om in de toekomst voldoende middelen te hebben om alle taken uit te voeren en risico's af te dekken. 

De belangrijkste indicatoren voor dit beleid zijn
-    de begroting is reëel en structureel in evenwicht.
-    de financiële kengetallen hebben signaalwaarden die niet hoger zijn dan behorend bij een gemiddeld risico.
-    een weerstandsvermogen dat ruim voldoende is (ratio tussen 1,4 en 2,0).

Resultaten
De begroting 2023 is vastgesteld en reëel en structureel in evenwicht. De  financiële kengetallen (waaronder schuldquote en solvabiliteit) scoren niet hoger dan een gemiddeld risico.
De jaarrekening 2022 sluit naar verwachting met een positief saldo van € 5,8 miljoen. Bij het vaststellen van de jaarstukken volgt een voorstel tot bestemming van dit  resultaat. 
Het weerstandsvermogen is in het kader van de begroting geactualiseerd en berekend op 3,1 (ruim voldoende).

7. Leefbaarheid, toerisme en handhaving

Terug naar navigatie - 7. Leefbaarheid, toerisme en handhaving

Doelstelling Leefbaarheid & Toerisme
Met het vaststellen van het Programma Toerisme 2021-2026 maakt gemeente Veere strategische keuzes voor de korte en middellange termijn. We leggen de onderwerpen vast waar tijd en geld in worden geïnvesteerd. Met als doel om de vrijetijdssector divers, toegankelijk, onderscheidend en op hoog niveau te behouden, ons landschap en de natuur te beschermen en de lasten en lusten van het toerisme beter in balans te brengen. Het is in ieders belang dat de balans tussen leefbaarheid en toerisme in de toekomst centraal staat.

In het Programma Toerisme 2021-2026 is de ambitie voor het toeristisch product als volgt geformuleerd:
“Als gemeente is het onze ambitie om een toeristische kustgemeente te zijn waar:
- wonen, werken en recreëren in balans zijn,
- het landschap en de natuur ons kapitaal zijn,
- en waar inwoners en ondernemers trots op zijn en toeristen zich welkom voelen.”

In Hoofdlijn Omgevingsvisie Veer 2047 is deze ambitie als volgt vastgelegd:
“Onze ambitie is een aantrekkelijke en gezonde woon- en leefomgeving met een vitale samenleving en economie.”

Bewaken balans leefbaarheid en toerisme
Deze sterke groei in verblijfsaccommodaties veroorzaakt een disbalans tussen leefbaarheid en toerisme. Het Rapport Leefbaarheid & Toerisme uit 2019 toont aan dat de leefbaarheid onder druk staat door het toerisme. De ophaalrondes voor het Programma Toerisme en de Omgevingsvisie Veere 2047 bevestigen dit. Het huidige collegeprogramma geeft dan ook aan dat we terughoudend zijn met het toestaan van de groei van toeristische accommodaties om zo de balans te bewaken. Dit is de belangrijkste opgave voor de komende jaren voor het beleidsveld recreatie en toerisme. 

Ontwikkelkader verblijfsrecreatie
De gemeente Veere bewaakt de balans tussen leefbaarheid en toerisme. Eén van de instrumenten waar de gemeente Veere dat mee gaat bereiken is het ontwikkelkader verblijfsrecreatie. De gemeente Veere wil grip krijgen op de ontwikkelingen in de verblijfssector door de regie te pakken en te sturen. Veere staat namelijk op een kantelpunt en niets doen is geen optie. In 2021 is het ontwikkelkader fase 1 vastgesteld. Het ontwikkelkader fase 1 bevat voornamelijk een overzicht van het bestaande aanbod, de plancapaciteit en de planologische status van de verschillende typen verblijfsaccom-modaties. Daarnaast bevat zij een globaal overkoepelend kader waaraan nieuwe ontwikkelingen / uitbreidingen toekomstgericht moeten voldoen. Op dit moment is het ontwikkelkader fase 1 onvoldoende om regie te pakken en te sturen op hieronder beschreven uitdagingen. 

Het ontwikkelkader wordt enerzijds een afwegingskader waaraan onze interne collega of een ontwikkelaar / eigenaar van verblijfsrecreatief vastgoed zijn plannen kan toetsen. Anderzijds wordt het ontwikkelkader een ontwikkelperspectief voor de toeristische sector als het gaat om nieuwe vestiging, uitbreiding of vernieuwing. Daarnaast is het de bedoeling dat het ontwikkelkader fase 2 wordt geïntegreerd in bestemmingsplannen, de verouderde kampeernota 2013 vervangt en dat het ontwikkelkader de aanzet is voor het actualiseren van het vereveningsbeleid. 

Handhaving
Toezicht en handhaving op woninggebruik is en blijft een speerpunt. We werken volgens het in 2021 vastgestelde plan van aanpak en zetten daar verder stappen in. Zo werken we nu aan scenario’s voor met name het “oude” woninggebruik en hoe daarmee om te gaan. Deze scenario’s leggen we in 2023 ter besluitvorming voor. 
De hoogste prioriteit ligt in handhaven van de huisvestingsverordening en het bestem-mingsplan in de kernen. Daarnaast krijgt het handhaven van het bestemmingsplan buiten de kernen en dan met name de kernen waar we de meeste vragen en klachten over ontvangen (Domburg, Oostkapelle en Veere) aandacht. Ook is er aandacht voor adresonderzoek (schijninschrijvingen).

Het afgelopen jaar inventariseerden we de omvang van kamerverhuur. Deze inventarisatie is zo goed als afgerond.
Op dit moment hebben wij 77 dossiers in behandeling en sloten 37 dossiers af. Wij wonnen in 2022 tot nu toe 7 woningen terug. Dit waren panden in Westkapelle, Domburg, Grijpskerke, Biggekerke en Oostkapelle. We blijven inzetten op preventie en het informeren van burgers en ketenpartners over de regels die in de gemeente Veere gelden. Het onderzoek naar het gebruik van tweede woningen liep opnieuw vertraging op. Dit komt omdat we tijdelijk met een beperkte capaciteit van personeel te maken hebben. De verwachting is dat de uitkomsten van het onderzoek in 2023 bekend zijn.

8. Maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - 8. Maatschappelijke voorzieningen

De doelstelling actualisatie van de maatschappelijke voorzieningen (MV).
Het doel is het toekomstbestendig maken van de voorzieningen in 8 kernen, uitgevoerd in 2 fasen. Momenteel actualiseren/vernieuwen we in de eerste fase de maatschappelijke voorzieningen in de kernen Aagtekerke, Oostkapelle, Serooskerke en Westkapelle.

Aanleiding doelstelling
Met een multifunctionele accommodatie (mfa) ondersteunen we de gemeenschapszin, de onderlinge binding en contacten binnen een kern. Dat kan door verschillende maatschap-pelijke functies, zoals sport- en sociaal-culturele voorzieningen, scholen, kinderopvang, welzijns- en gezondheidsvoorzieningen onder één dak te huisvesten. Hiermee krijgt de leefbaarheid een impuls. Deze mfa’s bouwen we duurzaam, circulair en waar mogelijk flexibel/demontabel. Nieuwe scholen bouwen we zoveel mogelijk onder één dak en in overleg met de schoolbesturen. We bouwen volgens de ENG-norm (Energie Neutraal Gebouw).

Wat doen we om de doelstelling te bereiken?
Sinds 2017 voeren we overleg met belanghebbenden in alle genoemde kernen. De programma’s van eisen zijn opgesteld in samenspraak met de belanghebbenden. De projectplannen voor de eerste fase zijn opgesteld en de uitwerking is gestart. In enkele kernen ronden we in 2023 de uitvoering af en bereidingen we de realisatie in de andere kernen.

Gaan we de doelstellingen behalen ?
De doelstellingen behalen we. De planning per kern ziet er voor fase 1 in 2023 als volgt uit:  

Aagtekerke
In Aagtekerke is samen met de werkgroep, die bestaat uit inwoners, verenigingen, onderwijs en ondernemers, een ontwerp voor een nieuwe mfa uitgewerkt, waarin een gymzaal, een dorpshuis en een kleinschalige gezondheidsvoorziening zijn ondergebracht. De bouw van de mfa is in volle gang. 

De verwachting is dat deze in het derde kwartaal 2023 gereed is, inclusief de aanleg van een nieuwe speeltuin. De raad heeft binnen de vastgestelde grondexploitatie geld beschikbaar gesteld voor de speeltuin, rekening houdend met een bijdrage vanuit de Regiodeal. De vrijkomende locaties van de oude gymzaal en speeltuin worden ingevuld met woningbouw (afdeling RO).

Oostkapelle
De renovatie van de sporthal en dorpshuis De Halve Maan naar BENG niveau (Bijna Energie Neutraal Gebouw) is afgerond volgens het in overleg met belanghebbenden opgestelde programma van eisen. De exploitatie is hetzelfde gebleven, nl. door gemeentelijke beheerders. Alleen de exploitatie van het bargedeelte en keuken gebeurt door een derde.

In 2023 werken we het programma van eisen, dat in samenwerking met het schoolbestuur, kinderopvang en GGD is opgesteld, verder uit tot een ontwerp voor de twee scholen en de kinderopvang in één multifunctionele accommodatie. Een deel van de velden op sportpark Duinhelm wordt gerenoveerd en de infrastructuur nabij De Halve Maan wordt aangepast. 

Indien noodzakelijk zullen wijzigingen van het bestemmingsplan worden aangevraagd, dan wel de daarvoor voorgeschreven procedure uit de nog vast te stellen Omgevingswet worden gevolgd. Op basis van het ontwerp wordt een besluit genomen over de aanbestedingsvorm, financieringsvorm, het toekomstige eigendom, de exploitatievorm en de beheeraspecten. 

Serooskerke
De renovatie van Zwembad de Goudvijver te Serooskerke is in 2022 afgerond. Het entree- en kleedgebouw is zo gebouwd, dat een eventueel nieuw dorpshuis hieraan gekoppeld kan worden. Het onderzoek naar renovatie of nieuwbouw van verenigingsgebouw De Zandput is in 2022 gestart. We onderzoeken drie scenario’s: renovatie, nieuwbouw tegen het entree- en kleedgebouw van het zwembad aan en nieuwbouw in de mfa in Serooskerke Oost. De scenariostudie verloopt in overleg met de dorpsraad en gebruikers. Afronding van het onderzoek verwachten we medio 2023.

De locatie van de mfa is in overleg met belanghebbenden vastgesteld in Serooskerke Oost. 
Er is gekozen voor een multifunctionele clustering van voorzieningen: de gymzaal, basisschool, kinderopvang, dagbesteding en fysiotherapeut en fitness. Op basis van het opgestelde programma van eisen, nemen we beslissingen over de aanbestedingsvorm, financieringsvorm, het toekomstige eigendom, de exploitatievorm en beheeraspecten. In samenspraak met het schoolbestuur, kinderopvang, zorgpartij, fysio/fitness en gebruikers wordt onder leiding van de architect een voorlopig schetsontwerp opgesteld (doel realisatie 2025). Na het voteren van het investeringskrediet selecteren we met de samenwerkende partners een aannemer. 

Westkapelle
Voor Westkapelle is een projectplan met als richtlijn de Dorpsvisie opgesteld, waarin de locatie Molenwal is vastgelegd als locatie voor de invulling van een multifunctionele mfa. Herrijst blijft als dorpshuis gevestigd aan de Markt. Naast de scholen en opvang zijn ook de omwonenden van de Molenwal, Adriaan Virulystraat, Benoordenhoudseweg en Het Hout betrokken bij de uitwerking van het stedenbouwkundig plan voor de mfa. In de mfa worden twee scholen, een kinderopvang, een sportaccommodatie en een eventuele zorgpartij onder één dak gehuisvest. 
Het programma van eisen is samen met de bestaande werkgroep van gebruikers opgesteld. Op basis van het opgestelde programma van eisen en het stedenbouwkundige plan selecteren we de architect. Het voorontwerp met budgetraming bieden we ter besluitvorming aan aan de raad.

Blijven we binnen de financiële kaders?
We blijven binnen de financiële kaders. Er zijn dit jaar nog geen aanbestedingen geweest.

Is de planning haalbaar?
De planning zoals afgegeven in de begroting is niet voor alle onderdelen haalbaar. Met name de programma's van eisen van de scholen hebben vertraging opgelopen door de druk op de onderwijsinstellingen als gevolg van afstemmingsoverleggen met en tussen toekomstige gebruikers, afstemming tussen scholen onderling (in mfa’s) en medegebruik van ruimten door gebruikers onderling.

Ook het participatietraject is een vertragende factor in de planning, om samen met omwonenden en gebruikers tot een stedenbouwkundig voorstel te komen. Het grondig uitwerken van dit traject vraagt meer tijd dan vooraf is ingeschat. Zorgvuldigheid prevaleert voor dit onderdeel boven tijdsdruk.

9. Omgevingswet

Terug naar navigatie - 9. Omgevingswet

Doelstelling 
De doelstelling is om op 1 juli 2022 de organisatie in staat te laten zijn om de Omgevingswet uit te voeren. Deze doelstelling is dezelfde doelstelling als eerder in 2017 is vastgesteld. Oorspronkelijk zou de Omgevingswet op 1 juli 2019 ingaan. De inwerkingtreding is nu vastgesteld op 1 januari 2024.

Wat is de reden voor de doelstelling?
Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft tot doel om procedures eenvoudiger te maken en de leefomgeving centraal te zetten. De gemeente wordt het loket voor aanvragen in de fysieke leefomgeving en gemeentebesturen krijgen meer ruimte voor lokaal maatwerk. 

Provincies, waterschappen en gemeenten hebben de wettelijke taak om hun organisatie klaar te stomen voor de komst van de Omgevingswet en de daarvoor noodzakelijke besluiten te nemen.

Wat doen we om de doelstelling te bereiken?
Gemeenteraad, college en organisaties zijn op alle lagen betrokken bij de invoering van de wet. Procedures gaan volledig op de schop. Alle software wordt vervangen en medewerkers krijgen de benodigde scholing en opleiding. Dit levert een forse bijdrage aan het verbeteren van de dienstverlening. Zie hiervoor ook de toelichting onder hoofdstuk 11: Economie. We maken een visie op de gehele fysieke leefomgeving en gaan daarna de regels maken die daar bij horen. De koers en ambitie die de gemeenteraad heeft vastgesteld, is hierbij een belangrijk kader. 

Gaan we de doelstellingen behalen?
Veere ligt op koers maar ondervindt wel hinder van de landelijke haperingen op het gebied van ICT. De software om vergunningen te kunnen en ontvangen en verlenen is aangeschaft en is vóór de zomer van 2023 in gebruik. Door het recente uitstel van de Omgevingswet krijgen we extra oefen- en inregeltijd. Na de zomer worden herhalingstrainingen opgestart voor de medewerkers. De Omgevingsvisie is vastgesteld en het traject om een Omgevingsplan op te gaan stellen is opgestart. De datum van 1 januari 2024 is voor Veere haalbaar.

Blijven we binnen de financiële kaders?
Voor wat betreft de kosten voor de inwerkingtreding van de wet blijven we binnen de kaders. Op de lange termijn gaat de invoering van de wet (traject loopt tot 2029) gemeenten meer kosten dan geraamd. Op de korte termijn (tot 2026) blijven we binnen de kaders. Wat de gevolgen op de lange termijn voor Veere zijn, is nu nog niet te overzien. In de loop van 2024 kunnen we een beter beeld vormen van de kosten op de lange termijn.  

10. Landschap en groen

Terug naar navigatie - 10. Landschap en groen

Doelstelling
We zetten in, in samenspraak met inwoners en gebruikers, op het versterken van het landschap en het openbaar groen in de kernen.
Uit het leefbaarheidsonderzoek uit 2019 blijkt dat de inwoners grote waarde hechten aan de kwaliteit van de groene ruimte. En dat ze die verder willen verbeteren.

Wat hebben we tot nu toe gedaan in 2023 om dit doel te bereiken ?
Er lopen verschillende sporen om de doelstellingen te behalen. Het belangrijkste spoor is het opstellen van de groenbeleids- en beheerplan. Dit plan is gebaseerd op de doelstellingen uit de omgevingsvisie en de Integrale Visie op de Openbare Ruimte.  
Het groenbeleids- en beheerplan is gereed en wordt in juli behandeld in de raad.  Dit is een vertaling van de eerdergenoemde visies in concrete maatregelen en middelen. 

Vooruitlopend op deze nieuwe plannen zijn we bezig geweest met het versterken van de bestaande groenstructuur. Acties die we ondernamen zijn onder andere:
-    In de winter van 2022 / 2023 hebben we meer dan 150 bomen geplant. Hiermee halen we ruimschoots onze doelstelling van 100 extra bomen per jaar. 
-    In overleg met bewoners hebben we op diverse locaties de inrichting aangepast om meer ruimte te geven aan specifieke dieren en planten en "steen" te vervangen door groen. 
-    Parkeerterreinen in Westkapelle en Oostkapelle hebben een veel groenere uitstraling gekregen. 
-    We hebben ook  deze winter de uitstraling van het groen verbeterd door het planten van bloembollen, vaste planten en sierheesters.

Resultaten
Het groenbeleids- en beheerplan is gereed; de raad behandelt dit plan in juli.  

 

11. Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 11. Openbaar vervoer

Doelstelling
We willen de toegankelijkheid van het openbaar vervoer (OV) behouden in alle kernen.
Een belangrijk uitgangspunt van het coalitieprogramma is dat iedereen in zijn eigen kern toegang moet hebben tot het openbaar vervoer.

Wat doen we om dit doel te bereiken?
Uw raad heeft in 2021 ingestemd  met Mobiliteitsvisie van de Provincie. Wel heeft u een aantal aandachtspunten meegegeven. Het college volgt de uitvoering en vertaling naar beleid van de visie op de voet. Zowel ambtelijk als bestuurlijk zijn we betrokken en geven we de aandachtspunten van de raad mee.

De visie is de basis voor de aanbesteding van nieuwe OV concessie door de Provincie.  Voor Veere is het uitgangspunt  eenvoudig toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen in alle kernen. Vervoer wat rechtstreeks (dus zonder overstappen) aansluit op het kern net en het spoor, waarbij veel meer gebruik gemaakt wordt van kleinere bussen en busjes. Hierdoor neemt de flexibiliteit voor de reiziger toe en rijden er minder grote lege bussen door de kernen.
Belangrijk voor Veere is de uitwerking van het programma van eisen voor het Flexnet in combinatie met doelgroepenvervoer en een goed functionerende mobiliteitscentrale die het Flexnet moet gaan aansturen. In 2023 / 2024 willen we een pilot uitvoeren met het Flexnet. Tot slot steken we in op de realisatie van mobiliteitshubs en recreatieve hubs. 

Resultaten
We zijn afhankelijk van de besluiten die uiteindelijk de Provincie neemt over de regionale Mobiliteitsvisie en de aanbesteding openbaar vervoer. De Provincie is gestart met voorbereidingen van de aanbesteding met het formuleren van het programma van eisen (PVE) en de aanbesteding van de mobiliteitscentrale. We nemen ambtelijk deel aan de klankbordgroep voor zowel het PVE als de centrale. Bestuurlijk volgt terugkoppeling via het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO).

12. Sociaal domein

Terug naar navigatie - 12. Sociaal domein

Doelstelling

Voor 2023 zijn 4 doelstellingen opgenomen in de begroting. Per doelstellingen schetsen we een korte stand van zaken.

  1. Veerse inwoners doen zoveel mogelijk zelf en hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.
    Begin 2023 zijn we begonnen met gesprekken met de samenleving en met u tijdens een raadsinformatiebijeenkomst over de mogelijkheden van preventie in de gemeente Veere. We voerden deze gesprekken, omdat we onder andere een maatschappelijke ontwikkelingen zien van zijn vergrijzing, een groeiende zorgvraag en minder zorgpersoneel.  En dit leidt tot specifieke Veerse maatschappelijke uitdagingen in de komende jaren. Hoe preventie kan bijdragen aan deze uitdagingen verwoorden we in een visie die we u in september voorleggen ter besluitvorming.
  2. We sturen binnen het sociaal domein op resultaten.
    Zoals u heeft kunnen zien, is er in de raad van juni de rapportage sociaal domein opgeleverd. Hierin zag u hoe de indicatoren zich ontwikkelden en hoe we deze willen bijsturen. 
  3. De toegang stuurt op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de WMO en Jeugdzorg.
    De toegang nam regelmatig contact op met zorgaanbieders en voerde op klantniveau zorgevaluaties uit. Daarmee hadden we als doel dat we konden monitoren of een ondersteuningsdoel door de zorgaanbieder werd behaald. Met Berseba (een samenwerkingsverband van 3 basisscholen in onze gemeente) hebben we  concrete samenwerkingsafspraken gemaakt met als doel om problematiek bij kinderen eerder in beeld te hebben en samen met de school beter hulp te kunnen bieden. In de 2e bestuursrapportage verwachten we resultaten te kunnen melden en de lessen die we hebben geleerd voor samenwerking met andere scholen.
  4. We anticiperen in Zeeuws verband op grote toekomstige ontwikkelingen in het Sociaal Domein.
    We werken samen met andere Zeeuwse gemeenten in de voorbereiding van de doordecentralisatie van beschermd wonen, die nu per 2024 zal ingaan. In het Zeeuwse Kernteam Gezondheid bereiden we ons voor op de invoering van het Integraal Zorg Akkoord (IZA). De Zeeuwse Zorg Coalitie startte met inwoners-bijeenkomsten om informatie op te halen over de toekomst van de zorg in Zeeland. Op het gebied van jeugd werd een start gemaakt met de nieuwe Regiovisie.

Resultaten
In het jaarverslag en de rapportage sociaal domein las u de resultaten over 2022. Er valt nog niet te zeggen in hoeverre we in 2023 onze doelstellingen gaan halen. Met de resultaten van de laatste jaren in het achterhoofd kunnen we wel zeggen dat we een trend zien waarin we de problematiek en de financiën in het sociaal domein steeds beter onder controle hebben gekregen. We verwachten echter tegelijkertijd dat de zorgvraag zal stijgen en het zorgaanbod afneemt vanwege minder personeel. We houden de ontwikkelingen in 2023 in de gaten en werken aan oplossingen voor de (toekomstige) vraagstukken. We verwachten bij de 2e bestuursrapportage, het jaarverslag en de rapportage sociaal domein over 2023 meer resultaten te kunnen melden.

Financiële stand van zaken inzake openeindregeling WMO en Jeugd
Bij de PGB zien we een sterke daling van kosten. Om deze reden ramen we incidenteel € 200.000 af. We volgen de verdere ontwikkeling in 2023 en bekijken of er richting de begroting van 2024 een structurele aframing mogelijk is.
Met het huidige inzicht in de cijfers van 2023 is er verder geen aanleiding om binnen de WMO en Jeugdhulp mutaties plaats te laten vinden. Bij de 2e bestuursrapportage  verwachten we dit inzicht wel te hebben.

13. Oekraïne

Terug naar navigatie - 13. Oekraïne

Stand van zaken 
Het opvangen en huisvesten van Oekraïense ontheemden is in 2023 voortgezet vanuit de taak die Rijk hierin aan ons oplegt. Het Rijk vergoedt de kosten die hiermee gepaard gaan. Vooralsnog is de vergoeding vanuit het Rijk toereikend voor de kosten die we maken. De vergoeding wordt ingezet voor onder andere het huren van opvanglocaties en het verstrekken van leefgeld. Dat laatste is een taak die wij hebben uitbesteed aan Orionis.

Er verblijven ongeveer 230 Oekraïense ontheemden in onze gemeente. Dit aantal fluctueert licht. Daarvan verblijven ongeveer 150 ontheemden in opvanglocaties van de gemeente, onder gemeentelijke verantwoordelijkheid. De overige ontheemden verblijven bij particulieren.

Veel vrijwilligers zetten zich in voor de opvang, bijvoorbeeld door als buddy gekoppeld te zijn aan een ontheemde. Stichting Welzijn Veere spant zich in door deze vrijwilligers te begeleiden en aanspreekpunt te zijn. Daarnaast zetten we hier personele inzet op in die deels uit de eigen formatie komt en deels wordt vergoedt vanuit de vergoeding van het Rijk.

De gemeentelijke opvanglocaties zijn bijvoorbeeld groepsaccommodaties die wij huren van ondernemers en woningen die wij huren van woningcorporatie Zeeuwland.

Verschillende opvangplekken vervallen omdat de huurovereenkomsten aflopen en niet verlengd kunnen worden. We hebben besloten om op twee locaties een vergunning aan te vragen om er tijdelijk nood-woonunits te plaatsen. Domburg, de overloop parkeer-plaats aan de Mezgerweg en Koudekerke, het hondenuitlaatveldje aan de Keiweg.

14. Economie

Terug naar navigatie - 14. Economie

Doelstelling
Vitale economie als basis voor een vitale samenleving.

Economische koersnota 2023 - 2026
Het college van de gemeente Veere heeft ingestemd met de startnotitie Economische Koersnota. Met de Economische Koersnota 2023-2026 wil de gemeente integraal kijken naar de kansen en mogelijkheden om de verbreding van de regionale economie te stimuleren. Met de Koersnota wordt het economisch beleid ontwikkeld en wordt de koers bepaald waar de gemeente Veere samen met haar belanghebbenden op in wil zetten.
Regie nemen, behouden wat goed is en veranderen wat nodig is. Hierbij is bijzondere aandacht voor het realiseren van structurele werkgelegenheid, het optimaliseren van het vestigingsklimaat voor ondernemers inclusief het faciliteren van ondernemers zodat ze economisch aantrekkelijk, vitaal en gezond blijven en het bereiken van een voorzienin-genniveau dat aansluit bij de maatschappelijke behoeften, alles afgezet tegen de leefbaarheid binnen de gemeente. 

Landbouwvisie Veere: 'De Agrariër centraal'
De gemeente wil met deze visie een helder kader stellen, zodat er voor de agrarische ondernemers duidelijkheid ontstaat voor de verdere ontwikkeling van hun bedrijf. Dit klinkt als een passieve rol. Soms gaat de rol van de gemeente verder dan dat en zal zij ontwikkelingen die de ambities uit deze visie dichter bij brengen, ook proactief ondersteunen door inzet van geld en menskracht. Een belangrijke aanleiding voor het opstellen van een landbouwvisie komt voort uit de wens van de gemeenteraad om richting te kunnen geven aan de ontwikkelingen in de landbouw, voordat de omgevingsvisie Veere 2047 wordt vastgesteld.

De visie op de landbouw is een bouwsteen voor de omgevingsvisie en krijgt uiteindelijk ook haar doorwerking in het Omgevingsplan. In 2009 hadden we onze gedachten al neergelegd in een landbouwvisie. Gezien de huidige trends en de nieuwe thema’s, is die visie achterhaald, ook wat betreft de rol van de gemeente. 

In het programma op hoofdlijnen 2022-2024 ‘Veere breed verbinden’ speelt het college in op de wens van de raad en wil zij aan de landbouw ruimte bieden om in te spelen op deze nieuwe ontwikkelingen. Op 23 maart 2023 heeft de gemeenteraad de visie unaniem vastgesteld.